REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Przejażdżka Abarthem 500 z pakietem Esseesse to coś szczególnego. Już standardowy Abarth daje mnóstwo frajdy, ale 160 KM w aucie z krótkim rozstawem osi, które waży 1035 kg jest gwarantem wręcz ekstremalnych doświadczeń.

Nadwozie

Wersję Esseesse można rozpoznać po innych niż w tradycyjnym Abracie 500  obręczach kół i końcówkach wydechu (te w standardowej odmianie są dwie i mają chromowane końcówki, z kolei te w Esseesse chromowane nie są, a na dodatek są cztery - po dwie na każdy bok).

REKLAMA

Abarth 500 prezentuje się doskonale. Muskularne nadwozie małego Fiata ma mały prześwit i jest wyposażone w spoiler przedłużający linię dachu oraz duży przedni zderzak. Prezentowana na zdjęciach wersja została wyposażona w reflektory ksenonowe, co znacznie podniosło nie tylko widoczność po zmroku, ale też efektowność autka.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Abartha 500 nie jest ciasny. Wręcz przeciwnie, jest zaskakująco przestronny. I w błędzie jest ten, kto myśli że to samochód, który na tylnej kanapie przewiezie jedynie torebkę. Na tylnej kanapie usiądą wygodnie dwie dorosłe osoby. Problematyczne jest za to zajęcie miejsca z tyłu (brak tylnych drzwi).

Po zajęciu miejsca za kierownicą początkowo przeszkadza umiejscowienie siedziska fotela, które sprawia że siedzi się wysoko. Ale po przejechaniu kilku kilometrów kierowca się przyzwyczaja i dziwne wrażenie znika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze zostało wykończone ze sportowym sznytem. Aluminiowe nakładki na pedały w połączeniu z obszytą skórą kierownicą i gałką dźwigni zmiany biegów z czerwonymi szwami, czarną podsufitką i wskaźnikiem ciśnienia w układzie dolotowym dumnie sterczącym przy cyferblacie prędkościomierza sprawiają bardzo dobre wrażenie.

Zobacz też: Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

Tym bardziej, że na mocno wyprofilowanym fotelu siedzi się bardzo wygodnie, a kierowca i pasażer mają wystarczająco dużo miejsca na wysokości kolan i ramion.

Przedział bagażowy Abartha Pięćsetki jest niewielki, ale dzięki regularnemu kształtowi oraz możliwości złożenia dzielonej tylnej kanapy pozwoli na spakowanie się dwóm osobom nawet na dłuższe wakacje. Przy normalnym położeniu oparcia tylnej kanapy do Abartha zapakujemy 185 l bagażu. Warto jednak mieć na uwadze fakt, żeby w tym przypadku spakować się stylowe, miękkie torby, a nie sztywne pospolite walizki z kółkami. Te drugie przez sztywną konstrukcję mogą spowodować problemy z zamknięciem pokrywy bagażnika.

W przypadku, gdy potrzebujemy więcej przestrzeni wystarczy złożyć oparcie tylnej kanapy, wtedy przedział bagażowy rośnie do 625 l.

Zobacz też: Test Ford Fiesta Sport - Pozorant?

Napęd/układ jezdny

Sercem Abartha 500 jest turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l rozwijający moc 135 KM. Widoczna na zdjęciach wersja została wzbogacona pakietem tuningowym Esseesse  za ok. 10 tys. zł.

W efekcie jednostka napędowa rozwija moc 160 KM przy 5750 obr./min. i rozwija maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 3000 obr./min.

 Według danych producenta Abarth Esseesse osiąga „setkę” po 7,4 s i może się rozpędzić do 211 km/h.  

Wyniki jak na auto o zacięciu sportowym wyglądają na zadowalające, ale nie zwiastują dużych emocji „za kółkiem”. A jednak…

Przedsmak czekających na kierowcę wrażeń daje się wyczuć po uruchomieniu silnika. Układ wydechowy Esseesse wydaje z siebie basowy pomruk benzynowego silniczka, który po wkręceniu jednostki na wysokie obroty zmienia się w zajadły syk znany z o wiele mocniejszych i szlachetniejszych konstrukcji. Producent przewidział tryb pracy silnika i układu zawieszenia w trybie Sport, który się uaktywnia po wciśnięciu stosownego przycisku na tablicy przyrządów. Od razu nadmieńmy, że w przypadku Abartha nie ma sensu tego trybu wyłączać, no chyba że w trudnych warunkach zimowych.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Jest coś w charakterystyce pracy jednostki napędowej, w tym jak zrywnie nabiera dynamiki co sprawia, że Abarth z auta o wynikach przeciętnie sportowej konstrukcji zmienia się w prawdziwy generator sportowych emocji.

REKLAMA

Jazda tym samochodem to prawdziwa gratka dla miłośników wysokich obrotów. Wystarczy przeciągnąć wskazówkę obrotomierza przez cały zakres pola, by doświadczyć z jednej strony nagłego zrywu auta (po przekroczeniu około 4 tys. obr./min.) po którym następuje błyskawiczne parcie do przodu, a z drugiej niesłychanych walorów akustycznych związanych z dźwiękami wydobywającymi się z układu wydechowego.

Układ kierowniczy Abartha ułatwia niezbędne do szybkiej jazdy wyczucie pojazdu. W zależności od potrzeb kierownica może obracać się dość lekko (np. podczas parkingowych manewrów) lub ciężko (po wciśnięciu trybu Sport).

Dźwignia skrzyni biegów Abartha pracuje precyzyjnie i nie ma tendencji do tzw. haczenia przy zmianie przełożeń. Twarde zawieszenie i krótki rozstaw osi (230 cm) dają się we znaki na polskich drogach, ale bardzo skutecznie utrzymują pojazd w ryzach podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Bo mimo że Abarth został wyposażony w napęd na przednią oś jego tendencja do podsterowności została ograniczona do minimum i  świetnie się czuje podczas slalomu. Jest to zasługa tzw. elektronicznej szpery, nazwanej w Torque Transfer Control.

Jedną z największych zalet Abartha jest niskie spalanie. Przy bardzo dynamicznej jeździe można bez trudu uzyskać wynik na poziomie 11-12 l/100 km, a podczas zrywnej ale nie nazbyt dynamicznej jazdy w ruchu miejskim Abarth spali średnio około 10 l/100 km. Biorąc pod uwagę frajdę z jazdy to bardzo dobry wynik.

Zobacz też: Test Opel Corsa OPC Line: w miejskim kamuflażu

Podsumowanie

Dla kogo jest Abarth 500, który w wersji Esseesse kosztuje (bez promocji) 76 590 zł? Dla koneserów. Pary bez dzieci lub single szukający nietuzinkowego i szybkiego auta dla siebie będą usatysfakcjonowani podstawową odmianą Abartha 500, który lepiej sprawdzi się w użytkowaniu na co dzień bo z jednej strony mniej pali, a z drugiej nie ma aż tak twardego zawieszenia i jest cichszy. Ale koneserzy sportowego ekstremum mogą z pewnością popuścić wodze fantazji i dopłacić 10 tys. zł za pakiet Esseesse. I w ten sposób stać się właścicielami auta, które gwarantuje prawdziwie sportowe doznania za niewygórowaną kwotę.

Dane techniczne:

Abarth 500 Esseesse
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1368 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 160 KM/5750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 230 Nm/3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 185/625 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 365,7/162,7/148,8 cm
Rozstaw osi 230 cm
V-max 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s.
Zużycie paliwa* 8,5/5,4/6,5 l/100 km
Cena 76 590 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tył
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tył
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - przód
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - lampa
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - felga
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - fotel
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - klamka
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - kierownica
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - zegary
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - radio
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Abarth 500 Esseesse - zegary
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA