| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Toyota Prius: gadżet dla mieszczucha

Test Toyota Prius: gadżet dla mieszczucha

Trzecia generacja Toyoty Prius dojrzała pod każdym względem, dystansując się od Priusa pierwszej generacji o lata świetlne. Najnowsza hybryda Toyoty w stu procentach sprawdza się w roli… samochodu.

Kolejnym robiącym wrażenie, aczkolwiek znanym z pojazdów innych producentów systemem, który jest standardowo zamontowany w Priusie to wyświetlacz hologramowy HUD (Head up display), wyświetlający na przedniej szybie informacje m.in. o prędkości podróżowania.

Piętą achillesową hybryd jest zazwyczaj mocno ograniczony przedział bagażowy. W Priusie, konstruktorzy umieścili baterie pod siedziskiem tylnej kanapy, tylko częściowo ograniczając przestrzeń bagażnika. W rezultacie przedział na pakunki ma objętość 445 l. Biorąc pod uwagę dodatkowy atut w postaci nadwozia hatchback okazuje się, że Prius jest autem bardzo pakownym.

Zobacz też: Test Ford Galaxy: Marzenie każdej rodziny

Napęd/układ jezdny

W skład napędu hybrydowego Toyoty Prius III wchodzi silnik benzynowy o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 99 KM przy 5200 obr./min. oraz silnik elektryczny rozwijający moc maksymalną 80 KM przy 13 500 obr./min. Nie oznacza to, że Prius dysponuje mocą 179 KM. Według producenta moc sumaryczna hybrydy to 136 KM, co pozwala na rozpędzenie ważącej 1370 kg konstrukcji od 0 do 100 km/h w 10,4 s.

Pierwsza generacja Priusa była powszechnie krytykowana za irytującą ospałość oraz wysokie spalanie. Świat motoryzacji zarzucał Toyocie, że Prius spala w warunkach miejskich około 10 l benzyny na 100 km, a korzystając z silnika elektrycznego nie da się nawet wyjechać z parkingu. Czy coś się w Priusie III pod tym względem zmieniło? Zmieniło się wszystko.

Przede wszystkim Prius potrafi jechać korzystając tylko z silnika elektrycznego. Co prawda do prędkości 40 km/h i przez dystans około 2 km, ale potrafi. W efekcie stojąc (i tocząc się) w korku, lub manewrując na parkingu Prius III nie zużywa paliwa. Dlatego nie stanowi problemu, żeby podczas normalnej jazdy w ruchu miejskim osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 6,2 l/100 km. A to już jest coś!

Zobacz też: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Paradoksalnie podczas jazdy w trasie zużycie paliwa nie spada znacznie, tak jak się to zazwyczaj dzieje w przypadku aut napędzanych silnikami spalinowymi. Wynik spalania Priusa jaki udało nam się osiągnąć przy prędkości około 120 km/h na dystansie 300 km to 5,5 l/100 km. Brak dużej amplitudy w wynikach zużycia paliwa to efekt tego, że podczas jazdy w trasie cechy hybrydy są rzadziej wykorzystywane niż podczas jazdy w ruchu miejskim.

A co z prowadzeniem? Hybrydy są ciężkie i mają mniej korzystny rozkład masy niż auta tradycyjnie napędzane więc trzeba się liczyć z gorszymi wynikami biorąc pod uwagę skuteczność hamulców, dynamikę, czy zachowanie podczas jazdy po zakrętach. Ale szczerze – o ile nie oczekujemy od nowego Priusa zrywności i wyjątkowej precyzji prowadzenia, będziemy go postrzegać jako auto dość neutralne w prowadzeniu. Zawieszenie zostało ustawione twardo i na nierównościach mocno trzęsie, ale polepszyło to zachowanie hybrydy  podczas jazdy po zakrętach, choć auto wciąż ma tendencję do podsterowności. Także praca bezstopniowej przekładni CVT wymaga przyzwyczajenia, mechanizm reaguje z wyczuwalnym opóźnieniem na wciśnięcie pedału gazu.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Toyota Prius 1.8 HSE - wyświetlacz
Toyota Prius 1.8 HSE - wyświetlacz

Toyota Prius 1.8 HSE - silnik
Toyota Prius 1.8 HSE - silnik

Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik

Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik

Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik

Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Toyota Prius 1.8 HSE - przód

Toyota Prius 1.8 HSE
Toyota Prius 1.8 HSE

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Toyota Prius 1.8 HSE - przód

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - tył
Toyota Prius 1.8 HSE - tył

Toyota Prius 1.8 HSE - przekładnia CVT
Toyota Prius 1.8 HSE - przekładnia CVT

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - tył
Toyota Prius 1.8 HSE - tył

Toyota Prius 1.8 HSE
Toyota Prius 1.8 HSE

Toyota Prius 1.8 HSE - fotele
Toyota Prius 1.8 HSE - fotele

Toyota Prius 1.8 HSE - tylna kanapa
Toyota Prius 1.8 HSE - tylna kanapa

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Toyota Prius 1.8 HSE - przód

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Żur

Menedżer produktu w nazwa.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »