| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Toyota Prius: gadżet dla mieszczucha

Test Toyota Prius: gadżet dla mieszczucha

Trzecia generacja Toyoty Prius dojrzała pod każdym względem, dystansując się od Priusa pierwszej generacji o lata świetlne. Najnowsza hybryda Toyoty w stu procentach sprawdza się w roli… samochodu.

Kolejnym robiącym wrażenie, aczkolwiek znanym z pojazdów innych producentów systemem, który jest standardowo zamontowany w Priusie to wyświetlacz hologramowy HUD (Head up display), wyświetlający na przedniej szybie informacje m.in. o prędkości podróżowania.

Piętą achillesową hybryd jest zazwyczaj mocno ograniczony przedział bagażowy. W Priusie, konstruktorzy umieścili baterie pod siedziskiem tylnej kanapy, tylko częściowo ograniczając przestrzeń bagażnika. W rezultacie przedział na pakunki ma objętość 445 l. Biorąc pod uwagę dodatkowy atut w postaci nadwozia hatchback okazuje się, że Prius jest autem bardzo pakownym.

Zobacz też: Test Ford Galaxy: Marzenie każdej rodziny

Napęd/układ jezdny

W skład napędu hybrydowego Toyoty Prius III wchodzi silnik benzynowy o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 99 KM przy 5200 obr./min. oraz silnik elektryczny rozwijający moc maksymalną 80 KM przy 13 500 obr./min. Nie oznacza to, że Prius dysponuje mocą 179 KM. Według producenta moc sumaryczna hybrydy to 136 KM, co pozwala na rozpędzenie ważącej 1370 kg konstrukcji od 0 do 100 km/h w 10,4 s.

Pierwsza generacja Priusa była powszechnie krytykowana za irytującą ospałość oraz wysokie spalanie. Świat motoryzacji zarzucał Toyocie, że Prius spala w warunkach miejskich około 10 l benzyny na 100 km, a korzystając z silnika elektrycznego nie da się nawet wyjechać z parkingu. Czy coś się w Priusie III pod tym względem zmieniło? Zmieniło się wszystko.

Przede wszystkim Prius potrafi jechać korzystając tylko z silnika elektrycznego. Co prawda do prędkości 40 km/h i przez dystans około 2 km, ale potrafi. W efekcie stojąc (i tocząc się) w korku, lub manewrując na parkingu Prius III nie zużywa paliwa. Dlatego nie stanowi problemu, żeby podczas normalnej jazdy w ruchu miejskim osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 6,2 l/100 km. A to już jest coś!

Zobacz też: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Paradoksalnie podczas jazdy w trasie zużycie paliwa nie spada znacznie, tak jak się to zazwyczaj dzieje w przypadku aut napędzanych silnikami spalinowymi. Wynik spalania Priusa jaki udało nam się osiągnąć przy prędkości około 120 km/h na dystansie 300 km to 5,5 l/100 km. Brak dużej amplitudy w wynikach zużycia paliwa to efekt tego, że podczas jazdy w trasie cechy hybrydy są rzadziej wykorzystywane niż podczas jazdy w ruchu miejskim.

A co z prowadzeniem? Hybrydy są ciężkie i mają mniej korzystny rozkład masy niż auta tradycyjnie napędzane więc trzeba się liczyć z gorszymi wynikami biorąc pod uwagę skuteczność hamulców, dynamikę, czy zachowanie podczas jazdy po zakrętach. Ale szczerze – o ile nie oczekujemy od nowego Priusa zrywności i wyjątkowej precyzji prowadzenia, będziemy go postrzegać jako auto dość neutralne w prowadzeniu. Zawieszenie zostało ustawione twardo i na nierównościach mocno trzęsie, ale polepszyło to zachowanie hybrydy  podczas jazdy po zakrętach, choć auto wciąż ma tendencję do podsterowności. Także praca bezstopniowej przekładni CVT wymaga przyzwyczajenia, mechanizm reaguje z wyczuwalnym opóźnieniem na wciśnięcie pedału gazu.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Toyota Prius 1.8 HSE - wyświetlacz
Toyota Prius 1.8 HSE - wyświetlacz

Toyota Prius 1.8 HSE - silnik
Toyota Prius 1.8 HSE - silnik

Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik

Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik

Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik
Toyota Prius 1.8 HSE - bagażnik

Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Toyota Prius 1.8 HSE - przód

Toyota Prius 1.8 HSE
Toyota Prius 1.8 HSE

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Toyota Prius 1.8 HSE - przód

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - tył
Toyota Prius 1.8 HSE - tył

Toyota Prius 1.8 HSE - przekładnia CVT
Toyota Prius 1.8 HSE - przekładnia CVT

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - tył
Toyota Prius 1.8 HSE - tył

Toyota Prius 1.8 HSE
Toyota Prius 1.8 HSE

Toyota Prius 1.8 HSE - fotele
Toyota Prius 1.8 HSE - fotele

Toyota Prius 1.8 HSE - tylna kanapa
Toyota Prius 1.8 HSE - tylna kanapa

Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze
Toyota Prius 1.8 HSE - wnętrze

Toyota Prius 1.8 HSE - przód
Toyota Prius 1.8 HSE - przód

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Motiveo

Motiveo.pl to nowy sposób na tworzenie współczesnych systemów motywacyjnych dla handlowców. Platforma ta przeznaczona jest dla całego sektora MŚP.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »