| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback

Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback

Na A1 Sportback musieliśmy czekać dwa lata dłużej niż na odmianę z jedną parą drzwi. Auto właśnie debiutuje w polskich salonach. Czy warto było czekać na praktyczniejszą wersję malucha z Ingolstadt?

W najbliższym czasie paleta silników Audi A1 Sportback obejmować będzie 7 pozycji. Będą to cztery silniki benzynowe oraz trzy turbodiesle. Motory benzynowe wykonane zostały w technologii TFSI. Najsłabszy z nich ma pojemność 1.2 l i osiąga moc 63 kW (86 KM). Według danych producenta średnie zużycie paliwa w tej wersji wynosi 5,1 l na 100 km. Dwa mocniejsze benzyniaki o pojemności 1.4 litra mają moc 90 kW (122 KM) oraz 136 kW (185 KM). Najmocniejszy silnik benzynowy doładowywany jest przez kompresor oraz turbosprężarkę, co skutkuje maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 250 Nm, przyspieszeniem od zera do 100 km/h w 7 sekund i prędkością maksymalną wynoszącą 227 km/h. Niedługo pojawi się silnik 1.4 TFSI o mocy 103 kW (140 KM). Od 1500 do 4000 obr./min generuje on maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Standardowe przyspieszenie trwa 8,1 sekundy zaś prędkość maksymalna wynosi 212 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynieść  4,7 l na 100 km.

Wśród diesli znajdują się dwa silniki TDI o pojemności 1,6 litra i mocy 66 kW (90 KM) oraz 77 kW (105 KM). Dla obu wersji średnie spalanie deklarowane przez producenta wynosi. Nieco później pojawi się jednostka 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM), która przyspiesza A1 Sportback do 100 km/h w 8,5 sekundy, a jej średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 litra na 100 km.

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Oprócz standardowego już systemu start&stop, w celu jak najmniejszego zużycia paliwa, w Audi A1 Sportback zastosowano technologię „cylinder on demand”. Zasada działania systemu jest dość prosta. W momencie kiedy silnik nie jest nadto obciążony, a auto porusza się ze stałą prędkością (prędkość obrotowa musi wynosić między 1400 a 4000 obr./min, a moment obrotowy mniej więcej 25-75 Nm), komputer  wyłącza drugi i trzeci cylinder. W aktywnych cylindrach 1 i 4 wzrasta natomiast sprawność, bowiem ich optymalne punkty pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.

Egzemplarz A1 Sportback, którym mieliśmy okazję poruszać się po warszawskich ulicach, był wyposażony w benzynowy silnik 1.4 TFSI o mocy 122 KM, sprzężony z 7-biegową automatyczną skrzynią S-tronic. Według danych technicznych przyspieszenie do 100 km/h tej wersji wynosi równe 9 sekund. Prowadząc auto mamy jednak wrażenie, jakby auto było jeszcze szybsze. Silnik ochoczo wkręca się na obroty, przy jednoczesnym zachowaniu płynności w rozwijaniu mocy. Trzeba przyznać, że to spore osiągnięcie inżynierów Audi, mając wzgląd na to, że jest to silnik turbodoładowany. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h auto nadal żwawo rwie do przodu i ani się obejrzymy, a wskazówka na prędkościomierzu zacznie zbliżać się do drugiej setki. Za rewelacyjnym silnikiem w parze idzie również bardzo dobre prowadzenie. Zawieszenie zostało sztywno zestrojone, a układ kierowniczy jest czuły i precyzyjny. Dzięki temu szybkie pokonywanie zakrętów jest czystą przyjemnością. W czasie pokonywania wiraży sporą „radochę” może nam również sprawić ręczna zmiana biegów, która odbywa się za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą. Odpowiednie nastawy zawieszenia dają również pewność podczas nagłej zmiany toru jazdy przy prędkościach powyżej 100 km/h.

Zobacz też: Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

Ceny auta rozpoczynają się od 69 500 zł. Zważając na rozmiary auta, najsłabszy silnik i najskromniejsze wyposażenie, to dużo. Nawet bardzo dużo. Wersja 1.4 TSI 122 KM ze skrzynią S-tronic i wyposażeniem Ambition to już wydatek rzędu 93 400 zł. To już jest pułap cenowy, w którym mieszczą się samochody klasy średniej, a pamiętajmy, że na Audi A1 Sportback możemy wydać jeszcze więcej. Cena ta podyktowana jest tym, że kupując Audi A1 stajemy się posiadaczami auta, w którym mimo małych rozmiarów, nie musimy rezygnować z luksusu.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Audi A1 Sportback - wnętrze. fot. Audi
Audi A1 Sportback - wnętrze. fot. Audi

Audi A1 Sportback - przednie fotele. fot. Audi
Audi A1 Sportback - przednie fotele. fot. Audi

Audi A1 Sportback - tylne fotele. fot. Audi
Audi A1 Sportback - tylne fotele. fot. Audi

Audi A1 Sportback - tył. fot. Audi
Audi A1 Sportback - tył. fot. Audi

Audi A1 Sportback - zegary. fot. Audi
Audi A1 Sportback - zegary. fot. Audi

Audi A1 Sportback - przód. fot. Audi
Audi A1 Sportback - przód. fot. Audi

Audi A1 Sportback - drążek zmiany biegów. fot. Audi
Audi A1 Sportback - drążek zmiany biegów. fot. Audi

Audi A1 Sportback - profil. fot. Audi
Audi A1 Sportback - profil. fot. Audi

Audi A1 Sportback - przód. fot. Audi
Audi A1 Sportback - przód. fot. Audi

Audi A1 Sportback - bagażnik. fot. Audi
Audi A1 Sportback - bagażnik. fot. Audi

Audi A1 Sportback - deska rozdzielcza. fot. Audi
Audi A1 Sportback - deska rozdzielcza. fot. Audi

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »