REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dacia Duster: SUV dla niewymagających

Marek Matejewski
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe zalety Dacii Duster to napęd na cztery koła oraz niska cena. Czy to wystarczy żeby zdecydować się na zakup takiego samochodu?

Dacia Duster to najtańszy SUV dostępny na polskim rynku. Z napędem na jedną oś można ją kupić już za 40 tys. zł. Jednak warto powiedzieć sobie szczerze, kupowanie takiego auta bez napędu na cztery koła mija się z celem. Poza niską ceną to właśnie napęd 4x4 jest głównym atutem Dustera. Nawet jeżeli nie planujemy wypadów w teren warto wybrać wersję 4WD. Choćby ze względu na bezpieczeństwo jazdy, szczególnie zimą. Napęd sprawdzi się również podczas jazdy z przyczepą, a nawet w mieście w trakcie parkowania w zaspie śniegu.

REKLAMA

Zobacz też:  Opinie kierowców o Dacia Duster

Nadwozie

Nadwozie w przypadku Dustera śmiało można zliczyć do atutów auta. Oczywiście o gustach się nie dyskutuje, jednak bez obaw można stwierdzić, że wyglądem zewnętrznym Dacia może zawstydzić niejeden droższy samochód. Duże koła osadzone w napompowanych błotnikach oraz wysoko osadzone nadwozie od razu zdradzają uterenowiony charakter auta. Choć plastikowe wstawki nadwozia nie porywają jakością, w tej klasy samochodzie to zupełnie nie razi.

Zobacz też: Jubileusz Dacii Duster

Wnętrze

Do atutów na pewno nie zaliczymy wnętrza auta. Osoby podróżujące Dacią mogą poczuć się nieco młodziej, przypominając sobie samochody sprzed kilkunastu lat. Wiele elementów takich jak np. przełączniki czy kontrolki pochodzi ze starych modeli Renault. Jednak mając świadomość, że siedzimy w tanim, rumuńskim samochodzie nie powinno to razić. Zauważymy natomiast słabej jakości materiały użyte do wykonania wnętrza. Elementy wykonane są z twardego tworzywa, a wszystkie przyciski i przełączniki sprawiają wrażenie topornych. Na dodatek istotne przyciski umieszczone zostały w dość nietypowych miejscach. Na przykład  przyciski sterowania przednimi szybami znajdują się na konsoli środkowej, a tylnymi pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera. Zwłaszcza w przypadku tylnych szyb ich otwieranie i zamykanie jest niewygodne, szczególnie gdy chcemy robić to z przednich foteli. Jeszcze większym utrudnieniem jest umieszczenie sterowania lusterkami pod dźwignią hamulca ręcznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dacia Duster zdobyła tytuł Autobest 2011

Co prawda kupując Dustera można doposażyć go w kierownicę obszytą skórą czy ozdobne elementy wykończenia konsoli środkowej, jednak pomimo tych dodatków wykonanie  wnętrza samochodu wypada słabo. Nie możemy za to narzekać na ilość miejsca w aucie. Podróżujący zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie mają wystarczająco dużo przestrzeni. Przednie fotele mogłyby być nieco lepiej wyprofilowane, jednak zapewniają wystarczający komfort. Bagażnik o pojemności 408 litrów posiada regularne kształty, a dzięki pionowej klapie jego otwór duży. Szkoda, że Duster zamiast rolety posiada element przypominający materiałową firankę, która zwisając skutecznie utrudnia korzystanie z bagażnika.

Zobacz też: Dacia Duster w najtrudniejszym wyścigu na świecie

Zespół napędowy

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 litra i mocy 105 koni mechanicznych jest chyba największym rozczarowaniem w całym aucie. Kierujący Dusterem 1.6 ma wrażenie, że przeniósł się do poprzedniej epoki motoryzacji. Silnik jest za słaby i podczas jazdy trzeba go ciągle wkręcać na wysokie obroty. Niestety już od 3500 obr./min. jednostka staje się bardzo głośna. Jest to szczególnie uciążliwe podczas podróżowania w trasie, zwłaszcza gdy jedziemy z prędkością powyżej 100 km/h i silnik osiąga takie obroty. Wydawać by się mogło dziwne, że silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią osiąga wysokie obroty przy takich prędkościach. Otóż skrzynia w Dusterze tak naprawdę jest pięciobiegowa. Pierwszy bieg ma bardzo krótkie przełożenie i służy do jazdy w ciężkich warunkach, zastępując przy tym reduktor. Podczas codziennej eksploatacji producent zaleca ruszanie z drugiego biegu, więc w rzeczywistości szósty bieg jest piątym. Benzynowy silnik w Dacii nie należy też do oszczędnych. Podczas jazdy w cyklu miejskim spalanie sięga nawet 12 l/100 km. W trasie jest nieco lepiej, auto spala ok. 8 l/100 km.

Zobacz też: Nowa wersja Dacii Logan

Idealny na dziury

Jeżeli pogodzimy się z odgłosami dochodzącymi spod maski oraz słabymi osiągami Duster zapewni nam sporo pozytywnych emocji z jazdy. Przede wszystkim jego uterenowione zawieszenie w połączeniu z wysokimi oponami idealnie spisuje się na dziurawych drogach. Auto dobrze tłumi nierówności a podróżni nie podskakują na dziurach. Wbrew pozorom terenowe właściwości ułatwiają też poruszanie się po mieście. Kierowca nie musi zastanawiać się czy podjeżdżając pod krawężnik czy przejeżdżając przez muldę nie uszkodzi auta, lub czy da radę zaparkować w głębszym śniegu. Zalety Dustera 4WD docenią na pewno osoby podróżujące poza asfaltowymi drogami. Samochód dobrze spisuje się w lekkim terenie, tam gdzie autem osobowym w ogóle nie przejedziemy.
Pomimo pewnych niedociągnięć Dacia Duster jest dobrym samochodem dla osób chcących kupić tanie auto z napędem na cztery koła. Jednak pod warunkiem, że wybiorą wersję  napędzaną silnikiem diesla.

Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA