REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dacia Duster: SUV dla niewymagających

Marek Matejewski
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe zalety Dacii Duster to napęd na cztery koła oraz niska cena. Czy to wystarczy żeby zdecydować się na zakup takiego samochodu?

Dacia Duster to najtańszy SUV dostępny na polskim rynku. Z napędem na jedną oś można ją kupić już za 40 tys. zł. Jednak warto powiedzieć sobie szczerze, kupowanie takiego auta bez napędu na cztery koła mija się z celem. Poza niską ceną to właśnie napęd 4x4 jest głównym atutem Dustera. Nawet jeżeli nie planujemy wypadów w teren warto wybrać wersję 4WD. Choćby ze względu na bezpieczeństwo jazdy, szczególnie zimą. Napęd sprawdzi się również podczas jazdy z przyczepą, a nawet w mieście w trakcie parkowania w zaspie śniegu.

REKLAMA

Zobacz też:  Opinie kierowców o Dacia Duster

Nadwozie

Nadwozie w przypadku Dustera śmiało można zliczyć do atutów auta. Oczywiście o gustach się nie dyskutuje, jednak bez obaw można stwierdzić, że wyglądem zewnętrznym Dacia może zawstydzić niejeden droższy samochód. Duże koła osadzone w napompowanych błotnikach oraz wysoko osadzone nadwozie od razu zdradzają uterenowiony charakter auta. Choć plastikowe wstawki nadwozia nie porywają jakością, w tej klasy samochodzie to zupełnie nie razi.

Zobacz też: Jubileusz Dacii Duster

Wnętrze

Do atutów na pewno nie zaliczymy wnętrza auta. Osoby podróżujące Dacią mogą poczuć się nieco młodziej, przypominając sobie samochody sprzed kilkunastu lat. Wiele elementów takich jak np. przełączniki czy kontrolki pochodzi ze starych modeli Renault. Jednak mając świadomość, że siedzimy w tanim, rumuńskim samochodzie nie powinno to razić. Zauważymy natomiast słabej jakości materiały użyte do wykonania wnętrza. Elementy wykonane są z twardego tworzywa, a wszystkie przyciski i przełączniki sprawiają wrażenie topornych. Na dodatek istotne przyciski umieszczone zostały w dość nietypowych miejscach. Na przykład  przyciski sterowania przednimi szybami znajdują się na konsoli środkowej, a tylnymi pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera. Zwłaszcza w przypadku tylnych szyb ich otwieranie i zamykanie jest niewygodne, szczególnie gdy chcemy robić to z przednich foteli. Jeszcze większym utrudnieniem jest umieszczenie sterowania lusterkami pod dźwignią hamulca ręcznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dacia Duster zdobyła tytuł Autobest 2011

Co prawda kupując Dustera można doposażyć go w kierownicę obszytą skórą czy ozdobne elementy wykończenia konsoli środkowej, jednak pomimo tych dodatków wykonanie  wnętrza samochodu wypada słabo. Nie możemy za to narzekać na ilość miejsca w aucie. Podróżujący zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie mają wystarczająco dużo przestrzeni. Przednie fotele mogłyby być nieco lepiej wyprofilowane, jednak zapewniają wystarczający komfort. Bagażnik o pojemności 408 litrów posiada regularne kształty, a dzięki pionowej klapie jego otwór duży. Szkoda, że Duster zamiast rolety posiada element przypominający materiałową firankę, która zwisając skutecznie utrudnia korzystanie z bagażnika.

Zobacz też: Dacia Duster w najtrudniejszym wyścigu na świecie

Zespół napędowy

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 litra i mocy 105 koni mechanicznych jest chyba największym rozczarowaniem w całym aucie. Kierujący Dusterem 1.6 ma wrażenie, że przeniósł się do poprzedniej epoki motoryzacji. Silnik jest za słaby i podczas jazdy trzeba go ciągle wkręcać na wysokie obroty. Niestety już od 3500 obr./min. jednostka staje się bardzo głośna. Jest to szczególnie uciążliwe podczas podróżowania w trasie, zwłaszcza gdy jedziemy z prędkością powyżej 100 km/h i silnik osiąga takie obroty. Wydawać by się mogło dziwne, że silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią osiąga wysokie obroty przy takich prędkościach. Otóż skrzynia w Dusterze tak naprawdę jest pięciobiegowa. Pierwszy bieg ma bardzo krótkie przełożenie i służy do jazdy w ciężkich warunkach, zastępując przy tym reduktor. Podczas codziennej eksploatacji producent zaleca ruszanie z drugiego biegu, więc w rzeczywistości szósty bieg jest piątym. Benzynowy silnik w Dacii nie należy też do oszczędnych. Podczas jazdy w cyklu miejskim spalanie sięga nawet 12 l/100 km. W trasie jest nieco lepiej, auto spala ok. 8 l/100 km.

Zobacz też: Nowa wersja Dacii Logan

Idealny na dziury

Jeżeli pogodzimy się z odgłosami dochodzącymi spod maski oraz słabymi osiągami Duster zapewni nam sporo pozytywnych emocji z jazdy. Przede wszystkim jego uterenowione zawieszenie w połączeniu z wysokimi oponami idealnie spisuje się na dziurawych drogach. Auto dobrze tłumi nierówności a podróżni nie podskakują na dziurach. Wbrew pozorom terenowe właściwości ułatwiają też poruszanie się po mieście. Kierowca nie musi zastanawiać się czy podjeżdżając pod krawężnik czy przejeżdżając przez muldę nie uszkodzi auta, lub czy da radę zaparkować w głębszym śniegu. Zalety Dustera 4WD docenią na pewno osoby podróżujące poza asfaltowymi drogami. Samochód dobrze spisuje się w lekkim terenie, tam gdzie autem osobowym w ogóle nie przejedziemy.
Pomimo pewnych niedociągnięć Dacia Duster jest dobrym samochodem dla osób chcących kupić tanie auto z napędem na cztery koła. Jednak pod warunkiem, że wybiorą wersję  napędzaną silnikiem diesla.

Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Dacia Duster Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA