REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Yaris: nowy wymiar

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W najnowszej generacji Toyoty Yaris nie znajdziemy charakterystycznych dla starszych odmian elektronicznych wyświetlaczy schowanych w tunelu na górze konsoli centralnej. Nie oznacza to, że nowy Yaris jest pozbawiony elektronicznych bajerów. Jego konstrukcja jest po prostu bardziej przemyślana.

Nadwozie

Najnowszy Yaris mierzy 388,5 cm długości, 169,5 cm szerokości oraz 151 cm wysokości, czyli gabarytami zewnętrznymi nie wyróżnia się zbytnio od konkurentów w swojej klasie. Nadwozie małej Toyoty zostało zaprojektowane zachowawczo, a jedynym nietuzinkowym rozwiązaniem rzucającym się w oczy gdy spoglądamy na Yarisa jest zainstalowanie jednej wycieraczki przedniej szyby. Przyglądając się szczegółom, w nadwoziu Yarisa zwracają uwagę masywne zderzaki oraz przedni pas nawiązujący stylizacją do większych modeli Toyoty.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyota Yaris

Wnętrze

Największą ewolucję Yarisa w stosunku do poprzednika widać po zajęciu miejsca w przedziale pasażerskim. To, co od razu „bije po oczach” to lepszej jakości materiały wykończeniowe i inaczej zaprojektowany kokpit. Ale czy lepsza jakość to tylko pierwsze wrażenie? Nie do końca. Tworzywa, z których została wykonana tablica przyrządów przywodzą na myśl bardziej konstrukcje europejskie niż japońskie. A do redakcyjnej recenzji trafiła najbogatsza odmiana Dynamic z tapicerką z wstawkami ze skóry. Z drugiej strony, gdy rozejrzymy się na boki już nie jest tak „różowo”. Boczki drzwi, zwłaszcza w tylnej części wykończono zwykłym czarnym plastikiem. Mimo, to w kategorii jakość wykończenia wnętrza nowy Yaris to milowy krok w stosunku do poprzedniej wersji.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

Przedział pasażerski jest zaskakująco przestronny i nie ma w tym krzty przesady. Na tylnej kanapie swobodnie usiądą dwie dorosłe osoby i będą miały dużo miejsca na nogi oraz nad głowami.
Fotele i kanapa zapewniają dobre podparcie podczas podróży, obszytą skórą kierownicę trzyma się wygodnie.
Największymi zmianami w stosunku do poprzednika są tradycyjne analogowe „zegary” umieszczone za kołem kierownicy oraz duży kolorowy wyświetlacz systemu Toyota Touch, sprzężony z kamerą cofania (dostępny w standardzie od wersji wyposażeniowej SOL; cena od 49000 zł), zainstalowany na konsoli centralnej. Wspomniany system obejmuje m.in. funkcje personalizacji samochodu, rozbudowane statystki podróży oraz radioodtwarzacz CD z MP3 i WMA. Z kolei droższa odmiana systemu (dopłata 2100 zł) nazwana Toyota Touch&Go obejmuje ponadto nawigację satelitarną, integrację z Google local serach oraz aplikacje Facebook, SMS oraz prognozę pogody.
Bagażnik Toyoty Yaris ma objętość 286 l, czyli rozsądnie planując zmieszczą do niego bagaże na wakacyjny wyjazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Suzuki Swift A/T: Maluch w automacie

Napęd

W gamie jednostek napędowych nowej Toyoty Yaris znalazły się trzy silniki (w tym jeden wysokoprężny). Podstawowym źródłem napędu jest benzynowy silnik o pojemności 1 l rozwijający moc 69 KM. Z kolei diesel ma pojemność 1,4 l i moc maksymalną 90 KM.
Pod maską prezentowanego Yarisa pracowała najmocniejsza dostępna jednostka napędowa – benzynowy silnik o pojemności 1,33 l, rozwijający moc 99 KM.

Zobacz też: Test Honda Jazz: dobrze... i drogo

Jest to sprawne źródło napędu dla ważącej ok. 1020 kg Toyoty. Według danych producenta Yaris przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,7 s i może się rozpędzić do 175 km/h.
Warto zaznaczyć, że kierowcy ze sportową żyłką będą zmuszeni do „wkręcania” jednostki napędowej na wyższe obroty. W niższym zakresie obrotów silnik jest ospały. Ale nie dynamika jest najistotniejsza w aucie miejskim. W Yarisie z rozstawem osi wynoszącym 251 cm najbardziej zaskakuje komfort jazdy.
Toyota miękko tłumi nierówności nawierzchni zachowując zadowalającą kierowców lubiących dynamiczną jazdę po zakrętach sztywność zawieszenia. Dodatkowym plusem jest precyzyjnie trafiająca w poszczególne przełożenia dźwignia sześciobiegowej manualnej przekładni.

Zobacz też: Test Peugeot 207 SW: kombi z kosmosu

A minusy? Układ kierowniczy. Działa zbyt lekko, co owszem ułatwia parkingowe manewry, ale osłabia wyczucie auta podczas jazdy.
Jednym z ważniejszych plusów Yarisa jest niskie spalanie. W ruchu miejskim mała Toyota spalała średnio 7 – 7,5 l/100 km.

Podsumowanie

Najtańszy trzydrzwiowy Yaris jest dostępny od 41 tys. zł. Za najtańszą odmianę pięciodrzwiową trzeba zapłacić ok. 2 tys. zł więcej. W najuboższej odmianie na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in. boczne poduszki powietrzne, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Z kolei najtańszy, pięciodrzwiowy Yaris z opisywanym silnikiem benzynowym o mocy 99 KM kosztuje 46 500 zł.
Opisywana odmiana z najbogatszą wersją wyposażeniową Dynamic kosztuje 58 600 zł. To sporo, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że przyzwoicie wyposażona odmiana SOL (z manualną klimatyzacją, obszytą skórą kierownicą i systemem Toyota Touch) kosztuje 54 400 zł.
Toyota na polskim rynku nigdy do najtańszych ofert nie należała, ale wyższy koszt zakupu zwykle rekompensuje niska utrata wartości i w miarę bezawaryjna eksploatacja. A to biorąc pod uwagę praktyczność, komfort i ekonomiczny silnik nowego Yarisa czyni z niego ciekawą propozycję dla młodych małżeństw.

Zobacz też: Test Fiat Punto Evo: hot-hatch rozcieńczony

Dane techniczne:

Toyota Yaris 100 1,33 Dynamic

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 329 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

99 KM/6000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

125 Nm/4000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  6-bieg

Pojemność bagażnika

286 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

388,5/169,5/151 cm

Rozstaw osi

251 cm

V-max

175 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

11,7 s.

Zużycie paliwa*

6,8/4,5/5,4 l/100km

Cena

Od  54 200 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Dość wysokie nadwozie Toyoty Yaris jest podatne na boczne podmuchy wiatru.
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris
Moto.wieszjak.pl
Przednia część nadwozia Toyoty Yaris została upodobniona do większych modeli producenta.
Moto.wieszjak.pl
286 l przestrzeni bagażowej w Toyocie Yaris to nie jest imponujący wynik, ale przy rozsądnym rozplanowaniu bagaży spakujemy się na urlop.
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris. Silnik o pojemności 1,33 l jest oszczędny, ale w dolnych zakresach obrotów mocno ospały.
Moto.wieszjak.pl
Fotel kierowcy jest wygodny, nawet na dłuższych dystansach. Skórzane wstawki nie są dostępne w podstawowych wersjach wyposażenia.
Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Toyoty Yaris miejsca jest zaskakująco dużo.
Moto.wieszjak.pl
Nowość w Toyocie Yaris - tradycyjne analogowe "zegary". Są czytelne i podświetlone na pomarańczowo. Niestety brakuje wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.
Moto.wieszjak.pl
Wyświetlacz systemu Toyota Touch jest sprzężony z kamerą cofania. Ekran jest dotykowy i działa sprawnie.
Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Toyoty Yaris. Całość jest wykonana z materiałów dobrej jakości. Obsługa poszczególnych urządzeń jest intuicyjna.
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA