| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Dacia Duster to najtańszy SUV na rynku. Czy jednak tanie oznacza dobre? Gdzie istnieje przesadna oszczędność przy projektowaniu auta?

Wydaje się, że Dacia znalazła idealny przepis na samochód. Bierzemy kilku lub kilkunastoletni model nie produkowanego już Renault, wybieramy z niego co bardziej bezawaryjne elementy, wytwarzamy nadwozie i montujemy cały szpej do środka. Magazyny opróżnione, samochód wyprodukowany, a klient... no cóż, klient jest zachwycony.

Klient jest zachwycony, gdyż do tej pory za cenę kompaktowego Logana czy praktycznego Sandero mógł co najwyżej kupić słabo wyposażone miejskie auto segmentu B. Teraz to się zmieniło. W ten sposób karierę w naszym kraju robi Dacia. Od 2010 roku do popularnego Logana i Sandero dołączył też pierwszy SUV rumuńskiej marki. Ceny zaczynają się już od 39 900 złotych, a już za 50 tysięcy złotych możemy mieć auto z przyzwoitym prześwitem i napędem na cztery koła. Nie ma jednak róży bez kolców, a w przypadku testowanej Dacii Duster w wersji Laureate 4x4 z napędem na cztery koła i silnikiem 1,6 16V 105 KM problemy są dość zauważalne.

Nadwozie

Zacznijmy jednak od zewnątrz. Nadwozie Dustera wygląda niezwykle oryginalnie. "Muskularne" nadkola, płaska atrapa, podnosząca się ku tyłowi linia szyb... z daleka Duster wygląda niezwykle atrakcyjnie. Z bliska jest już niestety nieco gorzej. Poszczególne elementy wykończeniowe (listwy, elementy zderzaków) wykonane są z plastiku niskiej jakości, zresztą wykończeń w ogóle jest bardzo mało. Oszczędności widać wyraźnie na każdym kroku.

Zobacz też: Opinie kierowców o Dacia Duster

Bagażnik jest w Dusterze bardzo przyzwoity, to jedna z dużych zalet tego auta. Przed złożeniem foteli w środku zmieścimy 475 litrów bagażu, natomiast po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność rośnie do 1636 litrów. Jeśli posiadamy auto z napędem na cztery koła, pojemność bagażnika jest nieco mniejsza i wynosi 408 litrów. Otwór bagażnika jest duży, próg nie istnieje, a klapa otwiera się wysoko do góry. Wszystko jak być powinno. Oprócz materiałowej "rolety", której nie da się zwinąć.

Wnętrze i wyposażenie

Po zajęciu miejsca za kierownicą czujemy się jak gdybyśmy cofnęli się o 10 lat. Deska rozdzielcza niewiele się różni od tej znanej z Logana. Duży prędkościomierz i obrotomierz, a pomiędzy nimi kontrolki i wyświetlacz komputera. Prosto i czytelnie, tak jak być powinno, choć niestety kompletnie bez polotu.

Niestety dookoła deski rozdzielczej nie jest już tak wesoło. Plastiki są twarde, chropowate i nieprzyjemne w dotyku. W testowanym aucie zamontowano też dodatki w formie plastikowych obwódek nawiewów w kolorze brązowym. Z takiego samego materiału jest też centralna konsola. Nie wiem czy intencją projektanta było nadanie wnętrzu luksusowo-drewnianego przebłysku, jednak efekt końcowy jest wręcz odpychający. Sytuacji nie ratuje nawet opcjonalna skórzana kierownica.

Oszczędności widać na każdym kroku. Aby było prościej, tapicerka pokrywająca drzwi jest praktycznie taka sama dla drzwi przednich jak i tylnich. Na dodatek w miejscu, gdzie w drzwiach zwykle znajdują się przełączniki sterujące elektrycznymi szybami znajduje się brzydka plastikowa i źle wycięta z formy zaślepka.

Obejrzyj zdjęcia testowanego Dustera

Samo sterowanie oknami przeniesiono na centralną kolumnę. Straszą tam wielkie przyciski, do których sięganie wcale nie jest tak wygodne jakby mogło się wydawać. Przyciski sterujące elektrycznymi szybami z tyłu też nie są w miejscu, gdzie każdy pasażer będzie ich szukał. Z nieznanego mi powodu umieszczono je między fotelami kierowcy i pasażera.

Miejsca w pierwszym i drugim rzędzie foteli nie jest mało, ale nie oznacza to, że podróżowanie w trasie jest wygodne. Po czterech godzinach spędzonych za kierownicą zaczął mi doskwierać ból pleców. W porządku, należę do ludzi wysokich, niemniej jednak brak choćby minimalnego podparcia odcinka lędźwiowego to już drobna przesada. 

Najgorsze jest jednak ogólne wrażenie. Siedząc w środku odruchowo zastanawiam się, z jakiego to nieprodukowanego już Renault pochodzi dany element wyposażenia. To jeden z największych problemów Dustera, samochodu, uwaga, nowego, dostępnego w salonach od 2010 roku.

Dalej: napęd i zawieszenie

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przednie fotele nie są wygodne, po kilku godzinach jazdy w trasie kierowcę mogą boleć plecy
Przednie fotele nie są wygodne, po kilku godzinach jazdy w trasie kierowcę mogą boleć plecy

Dacia Duster wygląda z zewnątrz naprawdę ciekawie. Muskularne nadwozie dodaje autu charakteru.
Dacia Duster wygląda z zewnątrz naprawdę ciekawie. Muskularne nadwozie dodaje autu charakteru.

Dziwne rozmieszczenie niektórych przycisków nie ułatwia korzystania z auta
Dziwne rozmieszczenie niektórych przycisków nie ułatwia korzystania z auta

Im bliżej Dustera podchodzimy, tym więcej niedociągnięć w nim widzimy
Im bliżej Dustera podchodzimy, tym więcej niedociągnięć w nim widzimy

Dacia Duster została wprowadzona na rynek w 2010 roku jako szósty model "nowej" Dacii
Dacia Duster została wprowadzona na rynek w 2010 roku jako szósty model "nowej" Dacii

Wnętrze Dustera jest za to dość pojemne, a w drugim rzędzie jest sporo miejsca na nogi
Wnętrze Dustera jest za to dość pojemne, a w drugim rzędzie jest sporo miejsca na nogi

Płaska atrapa i przednie lampy nie wpływają dobrze na aerodynamikę, ale wyglądają naprawdę nieźle
Płaska atrapa i przednie lampy nie wpływają dobrze na aerodynamikę, ale wyglądają naprawdę nieźle

Z tyłu razi nieco słabo zakryte "bebechy" Dustera, a zwłaszcza wiszący tłumik końcowy
Z tyłu razi nieco słabo zakryte "bebechy" Dustera, a zwłaszcza wiszący tłumik końcowy

Wnętrze Dacii Duster niestety nie jest atrakcyjne
Wnętrze Dacii Duster niestety nie jest atrakcyjne

Silnik benzynowy 1,6 16V 105 KM to o wiele za mało do Dustera, zalecamy trzymać się od niego z daleka
Silnik benzynowy 1,6 16V 105 KM to o wiele za mało do Dustera, zalecamy trzymać się od niego z daleka

Zgodnie z obecnymi trendami w designie, linia szyb Dustera unosi się ku górze z tyłu auta
Zgodnie z obecnymi trendami w designie, linia szyb Dustera unosi się ku górze z tyłu auta

Bagażnik mieści 475 litrów, swój olbrzymi potencjał ujawnia jednak po złożeniu foteli
Bagażnik mieści 475 litrów, swój olbrzymi potencjał ujawnia jednak po złożeniu foteli

Zegary Duster ma wspólne z innymi modelami Dacii, np. z Loganem
Zegary Duster ma wspólne z innymi modelami Dacii, np. z Loganem

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Karpowicz

Dyrektor Handlowy i Członek Zarządu Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »