| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Test Dacia Duster: marzenie leśniczego

Dacia Duster to najtańszy SUV na rynku. Czy jednak tanie oznacza dobre? Gdzie istnieje przesadna oszczędność przy projektowaniu auta?

Podsumowanie i ceny

Problem testowanego Dustera polega na tym, że jego atrakcyjność jest odwrotnie proporcjonalna od odległości, w jakiej się od niego znajdujemy i czasu, jaki w nim spędzimy. Na broszurach, zdjęciach i w mediach jest "cud, miód i orzeszki". 50 metrów od samochodu jesteśmy nastawieni bardzo pozytywnie. Oglądając auto z zewnątrz nadal nam się podoba, choć zaczynamy zauważać pewne niedociągnięcia. Gorzej czujemy się siadając za kierownicą, a jeszcze gorzej po ruszeniu z miejsca i wyruszeniu w dłuższą trasę.

Czy niska cena jest w stanie wyrównać minusy? Dacia Duster faktycznie jest autem bardzo tanim. Podstawowy egzemplarz z silnikiem benzynowym (jest tylko jeden, 105-konny 1,6) i napędem tylko na przednią oś kosztuje 39 900 złotych. Odnoszę jednak wrażenie, że jest to chwyt marketingowy, bowiem w podstawowej wersji Duster nie ma praktycznie nic. Cztery poduszki powietrzne i ABS to jedyne, co otrzymamy. Brak jest klimatyzacji, ESP czy nawet elektrycznych szyb z przodu (w standardzie otrzymujemy tzw. korbotronic) i radia (co zresztą jest akurat dobre, bo fabryczne radio i głośniki grają bardzo, ale to bardzo słabo).

Przesadą wydawałaby się konieczność dopłacenia za... chlapacze, ale tak też w Dusterze jest. Regulowana wysokość kierownicy? Za to też trzeba dopłacić. Wydatki na opcje nie będą w Dusterze jednak zbyt wielkie: pakiety wyposażenia są raczej tanie, a samych dodatków... jest niezwykle mało.

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: wielki, choć niepozorny

Automatyczna klimatyzacja? Zapomnijcie. Najwyższym stopniem zaawansowania jest klimatyzacja manualna. Czujniki parkowania? Producent ich nie oferuje, możemy jednak postarać się wynegocjować je w salonie.

Na sensownie wyposażonego Dustera trzeba wysupłać co najmniej 50 tysięcy złotych. Za tę sumę kupimy auto co prawda bez napędu 4x4, ale za to z silnikiem diesla 1,5 dCi, który o wiele lepiej radzi sobie z napędzaniem Dustera.

No właśnie, napęd na cztery koła. Teoretycznie do auta które raczej rzadko opuszczać będzie utwardzone drogi nie jest nam aż tak bardzo potrzebny. Pamiętajmy jednak, że kupując Dustera kupujemy auto o dość dużym prześwicie, a napęd na cztery koła niezwykle przydaje się nie tylko w terenie, ale też w zimie lub na mokrym asfalcie. Układ 4x4 to jedna z kilku zalet Dustera, a rezygnowanie z niego przypomina kupno kanapki z masłem, ale już bez sera. Jeśli więc planujecie kupić Dustera, nie rezygnujcie z napędu na cztery koła.

Koszty przyjemności

W efekcie budżet jaki wypadałoby przeznaczyć na Dustera zbliża się do pułapu 60 tysięcy złotych. Jak na fajnie wyglądającego pojemnego SUVa z dużym prześwitem i napędem na cztery "łapy" to nadal bardzo mało, ponieważ za podstawową wersję Nissana Qashqaia 4x2 1,6 117 KM musimy zapłacić obecnie około 70 tysięcy złotych.

Duster jest zatem prawdziwym "SUVem dla ludu". Jest jednak pewien mały problem. Kupując nowe auto płacimy więcej niż za używkę z kilku powodów. Pierwszy powód to gwarancja, drugi to fakt, że nikt przed nami auta nie używał, a trzeci to... innowacyjność. W innowacyjności chodzi o to, że zakupiony produkt wyprzedza poprzednie generacje zarówno technologicznie jak i wizualnie.

Tymczasem we wnętrzu Dustera, nawet dobrze wyposażonego, czujemy się jak w średniej klasy pięciolatku. Za 50-60 tysięcy na rynku aut wtórnych możemy już kupić kilkuletniego luksusowo wyposażonego SUVa, który na dodatek będzie dobrze znany mechanikom i znawcom marki pod kątem awaryjności.

Obejrzyj zdjęcia testowanego Dustera

Oczywiście różnice między rynkiem aut nowych i używanych są tak oczywiste, a argumenty na tyle oklepane, że można mnie oskarżyć o prawienie banałów. Niska cena Dustera jednak na tyle zbliża go do ofert rynku używanego, że warto się zastanowić, na ile ważne są dla nas pachnące fotele, folia na kierownicy i gwarancja producenta. Przepraszam, ale nie potrafię przyłączyć się do chorów anielskich śpiewających Dusterowi pochwalne peany.

Uważam jednak, że Dacia Duster to wręcz idealny samochód dla wszelkich służb działających poza terenami zurbanizowanymi. Leśniczy, strażnicy graniczni czy gminni powinni być tym samochodem zachwyceni: jest pojemny, ma wysoki prześwit i napęd na cztery koła, oszczędny silnik Diesla 1,5 dCi a przy tym jest po prostu tani.

Dane techniczne:

Dacia Duster 1,6 16V 4x4 Laureate

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 598 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/216

Maksymalna moc

105 KM/5750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

148 Nm/3750 obr./min.

Napęd

4x4

Skrzynia biegów

man. 6-bieg

Pojemność bagażnika

408 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

431,5/182,2/169,5 cm

Rozstaw osi

267,3 cm

V-max.

160 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

12,8 s.

Zużycie paliwa*

10,4/7/8 l/100 km

Cena

Od 57 800 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przednie fotele nie są wygodne, po kilku godzinach jazdy w trasie kierowcę mogą boleć plecy
Przednie fotele nie są wygodne, po kilku godzinach jazdy w trasie kierowcę mogą boleć plecy

Dacia Duster wygląda z zewnątrz naprawdę ciekawie. Muskularne nadwozie dodaje autu charakteru.
Dacia Duster wygląda z zewnątrz naprawdę ciekawie. Muskularne nadwozie dodaje autu charakteru.

Dziwne rozmieszczenie niektórych przycisków nie ułatwia korzystania z auta
Dziwne rozmieszczenie niektórych przycisków nie ułatwia korzystania z auta

Im bliżej Dustera podchodzimy, tym więcej niedociągnięć w nim widzimy
Im bliżej Dustera podchodzimy, tym więcej niedociągnięć w nim widzimy

Dacia Duster została wprowadzona na rynek w 2010 roku jako szósty model "nowej" Dacii
Dacia Duster została wprowadzona na rynek w 2010 roku jako szósty model "nowej" Dacii

Wnętrze Dustera jest za to dość pojemne, a w drugim rzędzie jest sporo miejsca na nogi
Wnętrze Dustera jest za to dość pojemne, a w drugim rzędzie jest sporo miejsca na nogi

Płaska atrapa i przednie lampy nie wpływają dobrze na aerodynamikę, ale wyglądają naprawdę nieźle
Płaska atrapa i przednie lampy nie wpływają dobrze na aerodynamikę, ale wyglądają naprawdę nieźle

Z tyłu razi nieco słabo zakryte "bebechy" Dustera, a zwłaszcza wiszący tłumik końcowy
Z tyłu razi nieco słabo zakryte "bebechy" Dustera, a zwłaszcza wiszący tłumik końcowy

Wnętrze Dacii Duster niestety nie jest atrakcyjne
Wnętrze Dacii Duster niestety nie jest atrakcyjne

Silnik benzynowy 1,6 16V 105 KM to o wiele za mało do Dustera, zalecamy trzymać się od niego z daleka
Silnik benzynowy 1,6 16V 105 KM to o wiele za mało do Dustera, zalecamy trzymać się od niego z daleka

Zgodnie z obecnymi trendami w designie, linia szyb Dustera unosi się ku górze z tyłu auta
Zgodnie z obecnymi trendami w designie, linia szyb Dustera unosi się ku górze z tyłu auta

Bagażnik mieści 475 litrów, swój olbrzymi potencjał ujawnia jednak po złożeniu foteli
Bagażnik mieści 475 litrów, swój olbrzymi potencjał ujawnia jednak po złożeniu foteli

Zegary Duster ma wspólne z innymi modelami Dacii, np. z Loganem
Zegary Duster ma wspólne z innymi modelami Dacii, np. z Loganem

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bobkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »