REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Doblo 1.6 MultiJet Emotion: Dostawczak dla ludzi

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Doblo to auto do bólu praktyczne, ale nie pozbawione uroku. Jednak pakowność to jego główna cecha charakterystyczna, którą z pewnością wykorzystacie jadąc Fiatem Doblo na wakacje.

Fiat Doblo, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner – to cała grupa aut, które swe korzenie mają w autach dostawczych. Charakterystyczne kształty tych pojazdów zaskakiwały nowatorstwem pod koniec lat 90-tych, obecnie już się nieco opatrzyły. Większość z kierowców traktuje te pojazdy jako nieco bardziej luksusowe wersje dostawczaków, przystosowane do przewozu pięciu (a czasem nawet siedmiu osób) i sporego bagażu.

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia, Fiat Doblo to rozwiązanie wręcz idealne – sporo miejsca w środku upakowane w stosunkowo niewielkie nadwozie. Do tego potężny bagażnik, który zapakowany „po dach” pozwoli wam na wyjazd na dwutygodniowe wakacje na kemping razem z racjami żywnościowymi dla czterech osób i całym zestawem przenośnych mebli.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Doblo

Nadwozie

REKLAMA

Fiat Doblo to trochę takie pudełko na kółkach, jednak nie pozbawione uroku. Z przodu auto wygląda dosyć bojowo – dzięki sporej czarnej atrapie i wydłużonym światłom. Z boku widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki. Gdy spojrzymy z tyłu, Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.

Jednak nadwozie Doblo jest przede wszystkim niesamowicie praktyczne. Tylne drzwi są przesuwne, więc ułatwiają wsiadanie w wąskich miejscach. Tylna klapa jest ogromna i ułatwia załadunek bagażnika. Niestety, musimy pamiętać, by nie parkować auta tyłem do ściany, jeżeli chcemy otworzyć bagażnik – jeżeli zatrzymamy się za blisko przeszkody, nie otworzymy tylnej klapy w Doblo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Czerwono – czarny kokpit wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo. Kuleje nieco ergonomia – chociażby przyciski odpowiedzialne za regulacje wysokości przednich świateł, czy włączania świateł przeciwmgielnych umieszczono pod kratkami nawiewu. To rozwiązanie wymaga pewnego przyzwyczajenia.

Auto wyposażono w nowoczesny system audio Blue&Me – mamy tu zarówno radio z odtwarzaczem CD i MP3, port USB, system głośnomówiący i sterowanie z kierownicy. Niestety, jeżeli chodzi o odtwarzanie plików MP3 z pendrive’a, trafiliśmy na pewne przeszkody. System potrafił odtworzyć jedynie po pierwszym pliku z każdego folderu – gdy kończyła się piosenka, zaczynał grać to samo od nowa. Żadne opcje w menu nie pozwalały tego zmienić! Resetowanie systemu do ustawień fabrycznych również nie przyniosło pożądanego rezultatu. W instrukcji obsługi także nie znaleźliśmy rozwiązania. Dopiero z pomocą przyszedł internet i niezastąpiony google. Okazało się, że należało wcisnąć przycisk na kierownicy z logo Windows a następnie głośno i wyraźnie powiedzieć słowo „pętla”. Po trzech próbach usłyszeliśmy w głośnikach kojący kobiecy głos: Tryb Pętla wyłączony! Naprawdę, wierzcie nam – tak nieintuicyjny system mógł powstać tylko w laboratoriach Microsoftu…

Wnętrze jest dosyć przestronne. Nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca. Z tyłu bez problemów usiądzie trójka pasażerów. Ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci – to często nie udaje się nawet w większych samochodach.

O bagażniku można powiedzieć tylko, że jest ogromny – standardowo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów. Po złożeniu podwójnego fotela, bez problemów zmieścimy w Doblo dwa rowery i sporo bagażu. Niestety, ponieważ auto jest dosyć krótkie, z rowerów musimy odkręcić przednie koła.

Zobacz też: Test Fiat Bravo – czy warto kupować auta na F?

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Testowany Fiat Doblo wyposażony był w silnik diesla o pojemności 1.6 i mocy 105 KM. Trzeba przyznać, że jest do udana jednostka – zapewnia przyzwoite osiągi i jednocześnie spalanie jest stosunkowo niewielkie. W trasie Doblo spalił 6,5 litra – trasa wiodła zarówno po zwykłej drodze, jak i po kilku odcinkach dróg szybkiego ruchu. W mieście spalanie rośnie o ponad litr, jednak nadal jest to bardzo dobry wynik. Auto wyposażono w sześciobiegową, manualną, skrzynię – to także dzięki niej udało się uzyskać tak niskie spalanie w trasie. Właściwie w trasie wrzucamy 6-ty bieg i cały czas jedziemy na niskich obrotach, redukując tylko przed wyprzedzaniem.

Zawieszenie Fiata Doblo pochodzi z wersji towarowej i to niestety czuć. Nie jest to auto, którym z ogromną prędkością będziemy pokonywać zakręty. Wysoko umieszczony środek ciężkości tego auta powoduje, że nie prowadzi się tak komfortowo jak klasyczna limuzyna. Auto wyposażono w ABS i ESP więc poza nieco mniejszymi prędkościami z jakimi przyjdzie nam pokonywać zakręty, Doblo prowadzi się dosyć pewnie.

Doblo to wyjątkowo praktyczny rodzinny samochód. Nie zapewnia osiągów i prowadzenia samochodu sportowego, czy komfortu limuzyny ale oferuje coś zupełnie innego – ogromną przestrzeń ładunkową i przestronne wnętrze. Jeżeli potrzebujemy dużego i praktycznego rodzinnego auta, Fiat Doblo to idealny wybór.

Dane techniczne Fiat Doblo 1,6 MultiJet 105 KM:

Długość: 4390 mm
Szerokość: 1832 mm
Wysokość: 1845 mm
Rozstaw osi: 2755 mm
Masa: 1410 kg

Pojemność bagażnika: 790 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 3200 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 105 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 290 Nm/1500 min

Prędkość maksymalna: 164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,4 sekund
Zużycie paliwa: 6,1/4,7/5,2 (miasto/trasa/średnia - według danych producenta)

Gdy spojrzymy z tyłu, Fiat Doblo przypomina wielkie, oszklone akwarium.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z boku Fiata Doblo widzimy jak linia okien lekko podnosi się do góry nadając autu nieco sportowej charakterystyki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Przednie reflektory Fiata Doblo idealnie komponują się z linią nadwozia.Fot.Moto.wieszjak.pl
Tylne lampy Fiata Doblo podkreślają tył auta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Silnik Fiata Doblo ma pojemność wynoszącą 1,6 litra i generuje moc 105 koni mechanicznych .Fot.Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata Doblo oferuje pojemność 790 litrów, po złożeniu foteli rośnie do niewyobrażalnych wręcz 3200 litrów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Z tyłu Fiata Doblo bez problemów usiądzie trójka pasażerów, ponieważ auto jest dosyć szerokie, uda się tam także umieścić trzy foteliki dla dzieci.Fot.Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Fiata Doblo jest dosyć przestronne nawet wysocy kierowcy znajdą dla siebie wystarczająco miejsca.Fot.Moto.wieszjak.pl
Pojemność bagażowa Fiata Doblo powinna zadowolić każdgo klienta.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma elektrycznie regulowane szyby.Fot.Moto.wieszjak.pl
Czerwono – czarny kokpit Fiata Doblo wygląda świeżo i atrakcyjnie, widać w nim wyraźne wpływy z Punto Evo.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest dostępny również z wielofunkcyjną kierownicą.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo jest bardzo praktycznym samochodem co podkreślają liczne schowki.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo dysponuje czytelnymi analogowymi tablicami zegarów.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo ma tradycyjne i wygodne przełączyniki świateł.Fot.Moto.wieszjak.pl
Kierunkowskazy Fiata Doblo zostały umieszczone w lusterkach samochodu.Fot.Moto.wieszjak.pl
Fiat Doblo mimo swoich rozmiarów dobrze komponuje się w "miejskiej dżungli".Fot.Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA