| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Honda CR-Z: elektroszok

Test Honda CR-Z: elektroszok

Pomysł zamontowania w Hondzie CR-Z napędu hybrydowego elektryczno-spalinowego wydawał się z początku dość oryginalny. Ale uwaga: to naprawdę działa!

Praktycznie każdy artykuł na temat Hondy CR-Z musi zaczynać się od informacji o korzeniach tego auta. Niech będzie. W 1983 roku Honda wypuściła na rynek małe, miejskie lekkie auto sportowe o właściwościach jezdnych gokarta: model CRX. Do środka wchodziły dwie osoby, jednak za szczęściarza mógł uważać się tylko kierowca: powożenie małym CRXem było prawdziwą przyjemnością.

Silniki nie były wcale potężne (najmocniejszy miał 160 KM), ale ważące poniżej tony auto było prawdziwą rakietą. CRXa produkowano aż do 1991 roku i stał się czymś w rodzaju motoryzacyjnej ikony: był mały, poręczny, tani i szybki. Kombinacja idealna.

Producenci samochodów dość często wracają do starych sprawdzonych rozwiązań, wskrzeszono więc też i CRXa. W 2007 roku na targach w Tokio Honda zaprezentowała koncepcyjny model CR-Z. Skrót miał oznaczać "Compact Renaissance Zero", co według Hondy oznaczało "renesans w projektowaniu aut kompaktowych". Zapowiadano też wersję produkcyjną, która miała być "sportowa, niezwykle ekonomiczna i niedroga".

Honda obietnicy dotrzymała, choć trzeba było trochę zaczekać. Koncepcyjne modele CR-Z pojawiały się na targach w 2008 i 2009 roku, a model produkcyjny pokazano na targach w Detroit w 2010. W tym samym roku auto trafiło do sprzedaży.

Nadwozie

Zapowiadany renesans w projektowaniu aut trudno jest w CR-Z znaleźć. Trudno jest bowiem przekraczać nowe horyzonty opierająć się już o istniejące auto, czyli CRXa.

Zobacz też: Test Honda Jazz: dobrze... i drogo

Patrząć na CR-Z trudno jest nie wspomnieć CRXa. Auto jest jednak bardziej opływowe, nieco bardziej muskularne...i nieco bardziej kosmiczne. Pozostawiono jednak wszystko, co tworzyło niepowtarzalny charakter CRXa: tylną klape z rozdzieloną szybą, nisko opadający przód i kompaktowe wymiary. Pod linią świateł zamontowano LEDy do jazdy dziennej.

Wnętrze i wyposażenie

Z pozycji kierowcy od razu rzucają się w oczy dwie rzeczy. Po pierwsze, choć auto jest reklamowane jako 2+2, to nie znam osoby, która mogłaby zasiąść wygodnie na tylnej "kanapie" - średniego wzrostu osoba po ustawieniu fotela stwierdzi, że miejsca na nogi w drugim rzędzie zostało raptem kilka centymetrów. CR-Z to auto dwuosobowe, koniec kropka, a na tylnej kanapie jest miejsce na niezbyt wielkiego psa lub zakupy. Również niezbyt wielkie.

Druga sprawa to ilość miejsca, którego nawet kierowca nie ma zbyt wiele. Problematyczna jest zwłaszcza ilość miejsca nad głową: wysocy kierowcy powinni unikać fryzur postawionych na żel, piankę czy w jakikolwiek inny sposób.

Na desce rozdzielczej panuje pozorny chaos. Przycisków, rozrzuconych po obu stronach głównego wyświetlacza (podobnego zresztą do tego z Hondy Civic) jest całe mnóstwo. Dużo osób narzeka na ergonomię takiego rozwiązania, ja jednak uważam, że układ przycisków jest bardzo wygodny, a po kilku godzinach spędzonych za kierownicą we wszystkie włączniki trafiamy już intuicyjnie.

Bagażnik mieści 233 litry (401 litrów po złożeniu oparcia tylnej "kanapy") i jak na auto tej wielkości i klasy jest to dość przyzwoity wynik. Na dodatek pod podłogą bagażnika znajduje się styropianowy wkład mieszczący m.in. zestaw naprawczy do kół i trójkąt. Jeśli wkład wyjmiemy, to otrzymamy sporo dodatkowego miejsca. Dowolne czterodrzwiowe auto klasy B zostałoby za taką ilość miejsca zrugane, jednak w aucie dwuosobowym nie stanowi to problemu.

Dalej: o hybrydowym sercu i cenach

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Z Hondy CRX model CR-Z odziedziczył dzieloną szklaną klapę bagażnika, która niestety (nadal) tak samo ogranicza widoczność do tyłu
Z Hondy CRX model CR-Z odziedziczył dzieloną szklaną klapę bagażnika, która niestety (nadal) tak samo ogranicza widoczność do tyłu

Honda CR-Z to naprawdę nietuzinkowy samochód.
Honda CR-Z to naprawdę nietuzinkowy samochód.

Tylna kanapa w CR-Z to raczej miejsce na umieszczenie zakupów lub niewielkiego psa. Dziecko może protestować.
Tylna kanapa w CR-Z to raczej miejsce na umieszczenie zakupów lub niewielkiego psa. Dziecko może protestować.

Honda CR-Z posiada w standardzie światła typu LED
Honda CR-Z posiada w standardzie światła typu LED

Do wyboru kierowca ma trzy tryby jazdy: ekologiczny, zwykły i sportowy. Zmienia to nie tylko twardość układu kierowniczego i czułość pedału gazu, ale też sposób przekazywania mocy przez silnik elektryczny i kolor podświetlenia prędkościomierza z obrotomierzem
Do wyboru kierowca ma trzy tryby jazdy: ekologiczny, zwykły i sportowy. Zmienia to nie tylko twardość układu kierowniczego i czułość pedału gazu, ale też sposób przekazywania mocy przez silnik elektryczny i kolor podświetlenia prędkościomierza z obrotomierzem

Honda CR-Z ma jednak wyjątkowo wygodne fotele
Honda CR-Z ma jednak wyjątkowo wygodne fotele

Klamki w CR-Z są takie jak cała reszta auta: nieco udziwnione, futurystyczne, acz użyteczne
Klamki w CR-Z są takie jak cała reszta auta: nieco udziwnione, futurystyczne, acz użyteczne

Z tego powodu, choć Honda zapowiadała "renesans w dziedzinie projektowania", CR-Z jest oparty o linie CRXa, choć futurystycznego wyglądu mu nie brakuje
Z tego powodu, choć Honda zapowiadała "renesans w dziedzinie projektowania", CR-Z jest oparty o linie CRXa, choć futurystycznego wyglądu mu nie brakuje

We wnętrzu Hondy CR-Z czujemy się jak w kokpicie samolotu. Od razu wita nas plejada pozornie chaotycznie rozmieszczonych przycisków i pokręteł
We wnętrzu Hondy CR-Z czujemy się jak w kokpicie samolotu. Od razu wita nas plejada pozornie chaotycznie rozmieszczonych przycisków i pokręteł

Honda CR-Z ma w swoim wnętrzu około 60 przycisków i pokręteł
Honda CR-Z ma w swoim wnętrzu około 60 przycisków i pokręteł

Pozornie wszystkie przyciski rozrzucone są chaotycznie i bezładnie. Jednak po kilkunastu minutach kierowca przyzwyczaja się do ich ułożenia, a ich klawisze są wystarczająco duże i zrozumiale opisane
Pozornie wszystkie przyciski rozrzucone są chaotycznie i bezładnie. Jednak po kilkunastu minutach kierowca przyzwyczaja się do ich ułożenia, a ich klawisze są wystarczająco duże i zrozumiale opisane

Honda CR-Z to małe auto sportowe, niezwykle zwinne i poręczne do miasta
Honda CR-Z to małe auto sportowe, niezwykle zwinne i poręczne do miasta

Honda CR-Z czerpie inspirację z Hondy Civic, choć wnętrze jest o wiele bardziej futurystyczne
Honda CR-Z czerpie inspirację z Hondy Civic, choć wnętrze jest o wiele bardziej futurystyczne

Ilość przycisków w CR-Z razem z designem przywodzi na myśl statek kosmiczny
Ilość przycisków w CR-Z razem z designem przywodzi na myśl statek kosmiczny

Honda CR-Z z przodu wygląda niezwykle bojowo
Honda CR-Z z przodu wygląda niezwykle bojowo

Honda CR-Z jako następca Hondy CRX jest małym, miejskim autem sportowym
Honda CR-Z jako następca Hondy CRX jest małym, miejskim autem sportowym

Honda CR-Z ma dość pojemny bagażnik. Na pierwszy rzut oka nie wygląda to imponująco, jednak bezpośrednio pod podłogą jest jeszcze sporo miejsca do wygospodarowania.
Honda CR-Z ma dość pojemny bagażnik. Na pierwszy rzut oka nie wygląda to imponująco, jednak bezpośrednio pod podłogą jest jeszcze sporo miejsca do wygospodarowania.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Okurowski

Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »