REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Toyota Yaris 2011 – oszczędna i komfortowa

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy model Toyoty Yaris jest samochodem większym, bardziej komfortowym i wykończonym materiałami lepszej jakości od poprzednika. Nie ma też charakterystycznych dla modelu elektronicznych „zegarów” umieszczonych na górze konsoli centralnej. Sprawdziliśmy, jak nowy Yaris radzi sobie na drodze.

Najnowsza odmiana Toyoty Yaris – rok modelowy 2011 zadebiutuje w polskich salonach sprzedaży pod koniec września. Zanim to nastąpi, redakcja motoryzacyjna portalu Wieszjak.pl miała okazję sprawdzić, jak jeździ długo oczekiwany Yaris z benzynowym silnikiem o mocy 99 KM.

REKLAMA

Nadwozie

Linia nadwozia nowej Toyoty Yaris nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle innych modeli producenta. Yaris został zaprojektowany w tym samym zachowawczym stylu, co Corolla, czy Auris.
Z jednej strony sylwetka małej Toyoty nie przyciąga wzroku, z drugiej po kilku latach wygląd auta na pewno się nie opatrzy. Projektanci zrezygnowali nawet z modnych ostatnio (a przy tym praktycznych) ozdobników typu reflektory ze światłami LED.

Poza tym Yaris urósł. Nadwozie ma długość 388,5 cm, szerokość 169,5 cm, a wysokość 151 cm. Zwiększył się także rozstaw osi – obecnie wynosi 251 cm.

Wnętrze

Najbardziej rewolucyjne zmiany w porównaniu do poprzednich generacji modelu zaszły w przedziale pasażerskim. Kabina nowej Toyoty Yaris jest bardzo przestronna. Biorąc pod uwagę klasę pojazdu można stwierdzić, że w aucie miejsca jest pod dostatkiem i to zarówno na łokcie, jak i na głowę, a także na kolana dla pasażerów tylnej kanapy.
To, co „rzuca się w oczy” po zajęciu miejsca za kierownicą to bardzo wygodny fotel kierowcy, który zachęca do dłuższych podróży małą Toyotą oraz… przeniesienie wskaźników prędkościomierza i obrotomierza ze środka tablicy przyrządów w tradycyjne miejsce – za koło kierownicy. Co więcej producent zrezygnował z elektronicznego wyświetlacza prędkościomierza na rzecz klasycznych wskaźników analogowych.
Na słowo uznania zasługuje również ergonomicznie wyprofilowane koło kierownicy w nowym Yarisie oraz ogólny design tablicy przyrządów. Widać też postęp w kwestii jakości tworzyw sztucznych kokpitu. Co prawda nadal u konkurencji można spotkać lepsze materiały, ale w stosunku do modelu poprzedniej generacji widać duży postęp. A środkowa część tablicy przyrządów została wykonana z miękkiego materiału, co w przypadku  Yarisa jest prawdziwą rewolucją.

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyota Yaris

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowością w modelu jest system Toyota Touch (dostępny w standardzie od poziomu wyposażenia Luna) obejmujący kamerę cofania, Bluetooth do telefonu i iPoda z przyciskami obsługi na kierownicy, statystyki podróży, kolorowy ekran dotykowy 6,1 cala. Za dopłatą (1900 zł) będzie można doposażyć system Touch w opcję Go, czyli system nawigacji satelitarnej w języku polskim wraz z aplikacjami multimedialnymi, które umożliwią korzystanie z serwisu Facebook w samochodzie, sprawdzenie cen paliw na najbliższych stacjach, dostęp do największej i najbardziej aktualnej bazy Google Local Search, czy obsługę SMS-ów na ekranie.

Napęd/wrażenia z jazdy

W gamie jednostek napędowych Yarisa znalazły się 3 silniki. Dwa benzynowe i jeden wysokoprężny.

Podstawowym silnikiem benzynowym jest trzycylindrowa jednostka o pojemności 1 l i mocy maksymalnej 69 KM. Alternatywą w gamie jednostek benzynowych jest silnik o pojemności 1,33 l rozwijający moc maksymalną 99 KM. Silnik wysokoprężny ma pojemność 1,4 l i rozwija moc 90 KM.

Zobacz też: Test Suzuki Alto: najmniejszy w rodzinie

Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić, jak z Yarisem radzi sobie benzynowy silnik o mocy 99 KM.
Według danych producenta wspomniana jednostka napędowa spala w ruchu miejskim 6,4 l benzyny na 100 km i rozpędza małą Toyotę od 0 do 100 km/h w 11,7 s.
To średni wynik biorąc pod uwagę moc maksymalną silnika – prawie 100 KM i to, że mamy do czynienia z autem segmentu B.
I rzeczywiście ospałość wspomnianego silniczka czuć zwłaszcza w dolnych zakresach obrotów. Po przekroczeniu wartości ok. 4,5 tys. obr./min. autko robi się żwawsze, ale i tak niedosyt pozostaje.
Widać, że producent położył nacisk na obniżenie zużycia paliwa i to się udało. Nowy Yaris pali mało, deklarowany przez producenta wynik zużycia paliwa nie jest trudny do osiągnięcia w praktyce. A podczas jazdy w trasie spalanie jeszcze spada, nawet gdy poruszamy się z prędkościami autostradowymi.
Poza spalaniem Yaris zaskakuje komfortem. Mała Toyota miękko tłumi nierówności nawierzchni, a podczas jazdy po nierównej drodze nie ma tendencji do nerwowego podskakiwania, co w autach tej wielkości należy do rzadkości.
Konstruktorzy zastosowali w Toyocie Yaris typową konstrukcję zawieszenia – z przodu kolumny McPherson z tyłu belkę skrętną, co sprawia, że auto na drodze zachowuje się przewidywalnie.
Nie można mieć również zastrzeżeń do działania układu kierowniczego, czy precyzji działania dźwignie manualnej przekładni.

Podsumowanie

REKLAMA

Cennik nowego Yarisa otwiera kwota 39900 zł. Tyle trzeba zapłacić za auto trzydrzwiowe z podstawowym silnikiem benzynowym. Pocieszeniem jest fakt, że kolejne wersje wyposażenia nie są dużo droższe od bazowej odmiany. Yaris generalnie jest autem nieźle wyposażonym, bo już w najtańszej odmianie w standardzie dostaniemy dwupłaszczyznową regulację kierownicy, wspomaganie kierownicy, radioodtwarzacz CD z MP3 oraz gniazda USB i AUX,  komputer pokładowy, czy fotel kierowcy z regulacją wysokości siedziska.

Biorąc pod uwagę miłość Polaków do marki Toyota, obszerne wnętrze, niezłe wyposażenie oraz oszczędne jednostki benzynowe w połączeniu ze stosunkowo rozsądną ceną, Yaris może być mocnym graczem na polskim rynku aut segmentu B.

Linia nadwozia nowego Yarisa jest stonowana.
Toyota
Toyota
W nowym Yarisie konstruktorzy zainstalowali jedną wycieraczkę.
Toyota
Toyota
Tablica przyrządów Toyoty Yaris jest wykonana z lepszych materiałów niż w Yarisie poprzedniej generacji. "Zegary" przeniesiono z konsoli środkowej za kierownicę. Kolorowy wyświetlacz to wyposażenie standardowe od wersji Luna.
Toyota
Toyota
W nowej Toyocie Yaris poprawiono m.in. fotele. W efekcie siedzi się na nich bardzo wygodnie.
Toyota
Toyota
Bagażnik Toyoty Yaris ma objętość 286 l.
Toyota
Toyota
Toyota Yaris może być wyposażona w kolorową kamerę ułatwiającą cofanie.
Toyota
Toyota
Z tyłu Yaris nie wyróżnia się niczym szczególnym.
Toyota
Toyota
W Yarisie nie będą dostępne reflektory ze światłami LED.
Toyota
Toyota
Konstruktorzy zastosowali w zawieszeniu Toyoty Yaris klasyczne rozwiązanie - z przodu kolumny McPherson, z tyłu belkę skrętną.
Toyota
Toyota
Toyota Yaris 2011 w przedniej części nadwozia podobna jest do IQ i Corolli.
Toyota
Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA