REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Rio – postrach konkurencji

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Rio powalczy o klientów w segmencie B i ma szansę na tym rynku sięgnąć po zwycięstwo. Bo nowe Rio ma wszelkie atrybuty, które kreują hit sprzedaży – atrakcyjny design, dobre wykonanie, praktyczne nadwozie, bogate wyposażenie i atrakcyjną cenę!

Po raz pierwszy Kia zaprezentowała model Rio w 1999 r, a druga generacja modelu została wprowadzona do sprzedaży w roku 2005. Bądźmy szczerzy, auto jak dotąd nie zdobyło popularności na polskim rynku. Model, mimo że miał sporo zalet, odstawał nieco od konkurentów jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza, czy designem nadwozia.
Ale tym razem producent zdecydował, że trzecia generacja modelu zostanie skonstruowana od podstaw, bez wykorzystywania podzespołów z poprzednich generacji Rio.

REKLAMA

Nadwozie

Nadwozie nowej Kii Rio ma długość 404,5 cm, szerokość 172 cm i wysokość 145,5 cm. W efekcie nowe Rio jest dłuższe o 4,6 cm, szersze o 0,7 cm i ma większy o niemalże 6 cm rozstawo osi (257 cm) od uchodzącego za jedno z przestronniejszych aut w klasie - Opla Corsy.
Auto prezentuje się atrakcyjnie. Sylwetka emanuje dynamizmem. W przedniej części królują duże wloty powietrza w zderzaku oraz sporej wielkości reflektory (w najbogatszej odmianie ze światłami LED). Z tyłu uwagę przykuwają ciekawie zaprojektowane lampy. W ofercie znajdują się także atrakcyjne wzory felg ze stopów lekkich.

Wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski nowej Kii spodoba się większości wymagających europejskich kierowców. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a całość spasowano z dokładnością. Na dole konsoli centralnej umieszczono ciekawie wyglądające i dodające wnętrzu sportowego charakteru przełączniki.
Zestaw „zegarów” przypomina ten z większego Sportage (w centralnej części prędkościomierza zainstalowano wyświetlacz komputera pokładowego). W zależności od wersji wyposażeniowej wnętrze (z tablicą przyrządów) mogą być wykończone w trzech kolorach – czarnym, beżowym oraz brązowym. Na konsoli centralnej wygospodarowano również miejsce dla dostępnego w opcji dużego wyświetlacza systemu nawigacji.

Wnętrze małej Kii oferuje sporo przestrzeni, zwłaszcza dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Nieźle biorąc pod uwagę konkurentów, wypada Rio w kategorii pojemność bagażnika – 288 l pojemności przy normalnym położeniu tylnej kanapy. To o 13 l więcej niż w Punto Evo i 3 l więcej niż w Corsie. Po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa Rio powiększa się do 923 l.

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Rio

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej Kii Rio znajdą się trzy jednostki napędowe. Dwie benzynowe i jedna wysokoprężna. Nie będzie opcji - tak jak w przypadku Kii Picanto – zamówienia auta instalacją LPG.

W gamie silnikowej Rio znalazły się dwie jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.

Podstawowym źródłem napędu dla Rio jest czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l rozwijający moc maksymalną 85 KM. Najmocniejszy jest silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 109 KM. Jedyna dostępna jednostka wysokoprężna ma 3 cylindry, pojemność 1,1 l i rozwija moc 75 KM.

Podczas prezentacji prasowej mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Rio z podstawowym silnikiem benzynowym o mocy 85 KM.

Według danych producenta Rio przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,1 s i zużywa średnio 5 l benzyny na 100 km. W praktyce już podstawową benzynową odmianą Rio jeździ się przyjemnie. Dynamika i elastyczność jednostki napędowej wystarczą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim.
Nieco gorzej mały silnik radzi sobie podczas przyśpieszania z wyższych prędkości. Wtedy czuć niedostatki mocy i momentu obrotowego.
Za to zaskakująco dobrze mała Kia radzi sobie podczas jazdy po łukach. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a autko nie ma przesadnej tendencji do podsterowności.
Pozytywnie zaskakuje także działanie dźwigni manualnej przekładni. Jeszcze kilka lat temu standardem w autach koreańskich było mało precyzyjne działanie przekładni. W nowym Rio dźwignia przesuwa się precyzyjnie trafiając w poszczególne przełożenia.
Dzięki dość sporemu jak na klasę pojazdu rozstawowi osi, Rio całkiem komfortowo pokonuje nierówności, a dobre właściwości trakcyjne to zasługa m.in. sprawdzonej konstrukcji zawieszenia (z przodu zastosowano kolumny McPherson z tyłu belkę skrętną).

Zobacz też: Test Fiat Sedici MultiJet: Włoch z japońskim rodowodem

Podsumowanie

Nowa Kia Rio, model 2011 trafi do polskich salonów sprzedaży we wrześniu br. Na początku przyszłego roku do salonów trafi wersja trzydniowa.

REKLAMA

Nowe Rio dostępne będzie w trzech odmianach wyposażenia – M, L oraz XL.
Już w podstawowej odmianie M w standardzie znajdziemy 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji toru jazdy, ABS, System wspomagający ruszanie na wzniesieniu, radioodtwarzacz CD z MP3, centralny zamek z pilotem, wspomaganie kierownicy, elektrycznie otwierane szyby z przodu, komputer pokładowy i siedzisko kierowcy z regulacją wysokości. i regulowane oraz podgrzewane lusterka. Droższa odmiana L wyposażona jest dodatkowo m.in. w ręczną klimatyzację, a XL m.in. w klimatyzację automatyczną, światła LED oraz skórzane wstawki wykończenia wnętrza.

Cena podstawowej wersji Rio z silnikiem benzynowym 1.2/85 KM z nadwoziem 3-d to 37 990 zł, a z nadwoziem 5-d to 39 490 zł. Najbogatsza odmiana XL z tym samym silnikiem dostępna jest od 48 990 zł. Za najtańszego diesla trzeba zapłacić 43 990 zł.

Zwieszenie Rio ma typową konstrukcję. Z przodu to kolumny McPherson, z tyłu belka skrętna.
Kia
Kia
Pięciodrzwiowe nadwozie Kii Rio podnosi walory użytkowe pojazdu.
Kia
Kia
W tylnej części nadwozia Kii Rio zwracają uwagę charakterystyczne lampy.
Kia
Kia
Minusem nadwozia Rio jest dość mała tylna szyba, która ogranicza widoczność.
Kia
Kia
Atrakcyjne obręcze ze stopów lekkich to wyposażenie opcjonalne Kii Rio.
Kia
Kia
Kia Rio - deska rozdzielcza. W zależności od wersji wnętrze może być wykończone w trzech kolorach. Jakość materiałów wykończeniowych bez zarzutu.
Kia
Kia
Kia Rio - zestaw "zegarów" podobny do tego z modelu Sportage. Komputer pokładowy to wyposażenie standardowe już podstawowej odmiany Rio.
Kia
Kia
Ciekawy akcent stylizacyjny we wnętrzu Kii Rio - przyciski na dole środkowej konsoli. Automatyczna klimatyzacja jest wyposażeniem standardowym najbogatszej odmiany XL.
Kia
Kia
Kia Rio - fotel kierowcy. Zapewnia komfort nawet podczas długich podróży.
Kia
Kia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA