REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Sedici MultiJet: Włoch z japońskim rodowodem

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Sedici to na pierwszy rzut oka nic nadzwyczajnego. Miejskie auto udające terenówkę poprzez powiększony prześwit i plastikowe nakładki na karoserii. Jednak crossover Fiata z mocnym dieslem i napędem na cztery koła potrafi zaskoczyć swoją praktycznością.

Światową premierę Fiat Sedici miał na salonie samochodowym w 2006 roku. Obecnie sprzedawana jest wersja po faceliftingu, który został przeprowadzony w 2009 roku. Auto powstaje w węgierskiej fabryce Suzuki razem z bliźniaczym modelem Suzuki SX4, którego test redakcyjny został przeprowadzony kilka miesięcy temu (Test Suzuki SX4: Chomik na kofeinie).

REKLAMA

Karoseria/nadwozie

Pomimo wymiarów zbliżonych do aut kompaktowych, Fiat pozycjonuje Sedici jako auto segmentu B, czyli miejskie. Tym sposobem, Sedici jest prawdopodobnie największym autem miejskim na naszym rynku.

Karoseria została zaprojektowana przez włoskie studio projektowe Giugiaro i trzeba przyznać, że nadal (po ponad 5 latach) wygląda dość nowocześnie. Auto z założenia ma mieć możliwość poruszania się po nieutwardzonych drogach, więc dolną część nadwozia uzbrojono w szare plastiki, które mają zapobiec uszkodzeniom lakieru. Kolejnym dodatkiem na bezdroża są płyty zabezpieczające zderzaki od spodu.

Zobacz też: Nissan Juke: jakiego kupić? Poradnik kupującego

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Wnętrze Fiata Sedici nie zachwyca wyglądem. Jednak w tym przypadku, nie wygląd jest najważniejszy. Nie najlepsze pierwsze wrażenie zostaje dość szybko zatarte po kilkunastu przejechanych kilometrach. Okazuje się wtedy, że wszystkie systemy i mechanizmy są niezwykle proste w obsłudze. Nikt nie będzie miał też problemów z odczytaniem jakichkolwiek danych z tablicy przyrządów. Testowany egzemplarz został wyposażony m.in. we wbudowany system nawigacji z dotykowym wyświetlaczem, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie sterowane szyby i lusterka i cztery poduszki powietrzne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Sedici kierowca siedzi nieco wyżej niż w przeciętnym aucie miejskim. Fotel jest wystarczająco duży dla osoby przeciętnych wymiarach. Na pochwałę zasługuje dobra widoczność w każdym kierunku dzięki dużej przestrzeni przeszklonej. Manewrowanie autem ułatwiają olbrzymie lusterka.

Z tyłu bez niespodzianek. To oznacza, że podobnie jak w innych autach segmentu B trudno będzie przewieźć 5 dorosłych osób, ponieważ o ile auto jest dość szerokie i wysokie to miejsca na nogi może już zabraknąć. Bagażnik ma dość wysoki próg załadunkowy i bez składania foteli pomieści 270 litrów bagażu.

Napęd/zawieszenie

REKLAMA

Auto wypożyczone do testu było napędzane dwulitrowym turbodieslem o mocy 135 KM. Diesel ten to jednostka  Fiata Multijet, do której zainstalowano japoński osprzęt. Silnik pracuje nieco głośniej niż najnowocześniejsze konstrukcje wysokoprężne, ale oferuje niezłe osiągi. Ważące ponad 1300 kg auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.

Zaletą silnika jest wysoki moment obrotowy (320 Nm) dostępny od 150 obrotów na minutę. Wartość ta daje komfort zapasu mocy. Fiat Sedici MuliJet spala średnio około 7-8 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Biorąc pod uwagę charakterystykę pracy silnika jest to wynik zadowalający.

Napęd w Fiacie Sedici może być realizowany w trzech trybach; 2WD (napędzana jest tylko i wyłącznie przednia oś), AUTO (w czasie dobrej przyczepności napęd jest przekazywany na przednie koła, a w razie utraty przyczepności zostaje dołączona tylna oś), a także tryb LOCK (stały napęd na cztery koła ograniczony limitem prędkości do 60 km/h).

Zawieszenie Fiata Sedici jest zestrojone dość sztywno. Pozwala czuć się pewnie przy większych prędkościach. Wspomniany wcześniej prześwit, wynoszący 19 centymetrów, pozwoli wjechać Fiatem w większe koleiny. Nawet na zwykłych, drogowych oponach możliwa jest jazda w lekkim terenie, która daje dużo frajdy.

Fiat Sedici prowadzi się precyzyjnie. Bardzo łatwo można go wyczuć i z łatwością przewidywać. jak auto może się zachować w danym momencie.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Tour: wybór z rozsądku

Podsumowanie i ceny

Fiat Sedici wyposażony w dwulitrowy silnik wysokoprężny i napęd na cztery koła jest bardzo ciekawą propozycją dla osób, które potrzebują auta uniwersalnego, ale też chcących czerpać przyjemność z jazdy. Obecnie napęd na cztery koła jest bardzo popularnym rozwiązaniem zwłaszcza w naszym kraju, ze względu na różnorodność pór roku i zmieniających się warunków na drogach.

Cennik Fiata Sedici otwiera kwota około 50 tysięcy złotych. Za te pieniądze otrzymamy auto wyposażone w benzynowy silnik 1,6 o mocy 120 KM z napędem 4X2. Podstawowa wersja Fiata Sedici z silnikiem MultiAir i napędem na obie osie to wydatek około 72 tysięcy złotych, a testowany egzemplarz doposażony w przyciemnione szyby, system bezkluczykowy, kurtyny powietrzne, ESP, podgrzewane fotele i nawigację satelitarną kosztował ponad 95 tysięcy złotych.

Fiat Sedici idealnie nadaje się do rekreacyjnych wyjazdów poza teren zabudowany. Fot. Moto.wieszjak.pl
Auto z założenia ma mieć możliwość poruszania się po nieutwardzonych drogach, więc dolną część nadwozia uzbrojono w szare plastiki, które mają zapobiec uszkodzeniom lakieru. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Karoseria została zaprojektowana przez włoskie studio projektowe Giugiaro i trzeba przyznać, że nadal (po ponad 5 latach) Fiat Sedici wygląda dość nowocześnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata Sedici ma pojemność 270 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części kabiny Fiata Sedici pasażerowie mogą narzekać na niewystarczającą ilość miejsca na nogi. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przednie fotele Fiata Sedici są wystarczająco duże i wygodne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wewnątrz Fiata Sedici nie znajdziemy zbyt wielu schowków. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici oferuje trzy tryby napędu: 2WD, AUTO i LOCK. Fot. Moto.wieszjak.pl
Sześciobiegowa skrzynia dobrze współpracuje z mocnym silnikiem diesla. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Nawigacja satelitarna z dotykowym ekranem wymaga dopłaty. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Zegary Fiata Sedici są czytelne i przejrzyste. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wielofunkcyjna kierownica pozwala sterować systemami auta nie odrywając od niej rąk. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Deska rozdzielcza nie zachwyca wyglądem ale jest intuicyjna w obsłudze i funkcjonalna. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Sedici różni się od Suzuki SX4 m.in. tylnymi lampami. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Pomimo wymiarów zbliżonych do aut kompaktowych, Fiat pozycjonuje Sedici jako auto segmentu B, czyli miejskie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Napęd na cztery koła pozwala czuć się pewnie w różnych sytuacjach, jakie możemy spotkac na drodze. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici świetnie radzi sobie nie tylko w mieście. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici bez problemu przejedzie przez pokryte błotem polne drogi. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici daje dużo frajdy z jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA