REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowa Lancia Ypsilon

Tomasz Korniejew
Charakterystyczny
Charakterystyczny "grill" nowej Lancii Ypsilon przywodzi na myśl stylizację Chryslera. Tymczasem to typowy akcent stylizacyjny dla modeli Lancii z lat 30stych XX w. Fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Lancia Ypsilon ma trudne zadanie. Musi przekonać do siebie wymagających klientów szukających produktów z klasy premium. Czy małe auto ma na to szanse?

Lacia wprowadza do sprzedaży najmłodsze i najmniejsze dziecko – produkowany w zakładzie w Tychach model Ypsilon.

REKLAMA

Lancia Ypsilon to przedstawiciel segmentu B, czyli jego naturalnymi konkurentami są takie modele jak Toyota Yaris, czy Opel Corsa. Według producenta Lancia Ypsilon ma być świetną propozycją dla osób, wymagających, które chcą kupić pojazd miejski, ale jednocześnie nabyć produkt z segmentu premium. Zerkając w cennik, rzeczywiście bez trudu pozycjonujemy Ypsilona na wyższej półce- cena bazowego modelu zaczyna się od 44 900 zł. Ale, czy to auto rzeczywiście jest premium?

Nadwozie

REKLAMA

Sylwetka Ypsilona zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów. Elegancji nietuzinkowemu nadwoziu dodają m.in. chromowane klamki, czy duża kratownica chłodnicy z dumnie błyszczącym logo producenta. Złośliwi twierdzą, że wspomniana osłona chłodnicy nazbyt przypomina stylizację amerykańskiego Chryslera, którego pakiet kontrolny przejął niedawno FIAT (właściciel marki Lancia). Tymczasem charakterystyczna (również dla aut amerykańskich) atrapa chłodnicy to nawiązanie do stylizacji modeli Lancii z pierwszej połowy XX w., czyli „powrót do korzeni”.

W tylnej części nadwozia uwagę przykuwają ładnie zaprojektowane lampy, przywodzące na myśl te z większego modelu Lancii – Delty. Spoglądając na Ypsilona z boku, trudno na pierwszy „rzut oka” dostrzec, że jest to auto pięciodrzwiowe. Projektanci zastosowali modny ostatnio zabieg ukrycia klamek tylnych drzwi w krawędziach okien.

Zobacz również: Opinie kierowców o Lancia Ypsylon

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Przedział pasażerski Lancii Ypsilon został wykończony na dobrym poziomie, z dobrych materiałów ale niestety, odstających od klasy premium. Przestronność w kabinie jest przeciętna w tej klasie. Nie wszystkim przypadnie do gustu stylizacja górnej części konsoli centralnej, na której umieszczono kanciasty panel z zestawem wskaźników. Pozostała część tablicy przyrządów prezentuje się ładnie. Nie można nic zarzucić ergonomii. 
Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, ale większym pasażerom może doskwierać zbyt wąskie oparcie. Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra.
Słabo Lancia Ypsilon wypada pod względem pojemności bagażnika – 217 l to niewiele, nawet jak na auto segmentu B.

W wyposażeniu standardowym najuboższej odmiany Silver, nie znajdziemy radioodtwarzacza, klimatyzacji, czy nawet elektrycznie regulowanych lusterek. Może Lancia bierze przykład z innych producentów samochodów klasy Premium, np. BMW, dla których tego typu praktyki są typowe.

Napęd

Konstrukcyjnie Ypsilon jest oparty o platformę Fiata Punto. W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znalazły się dwa silniki benzynowe − 69-konny 1.2 Fire EVO II i 85-konny 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ nowy Ypsilon z podstawowym, ośmiozaworowym silnikiem benzynowym 1,2/69 KM. Jednostka napędowa bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy w ruchu miejskim. Silnik pracuje cicho, a w dolnych zakresach obrotów ma wystarczający do płynnej, spokojnej jazdy moment obrotowy. Ale nie ma się co oszukiwać, Lancia ze wspomnianym napędem nie jest autem, które wygra sprint spod świateł. Według danych producenta 69-konny Ypsilon rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14,5 s.

Kiepska dynamika auta nie jest problemem podczas eksploatacji w ruchu miejskim, ale słabość jednostki ma znaczenie podczas jazdy poza miastem, na trasach szybkiego ruchu. Przy prędkościach przekraczających 100 km/h silnik wyraźnie dostaje zadyszki, w efekcie rozpędzanie się od prędkości mniej więcej 110 km/h trwa irytująco długo. Co więcej przy prędkości około 130 km/h w aucie robi się głośno, głównie przez donośny odgłos szumu powietrza. Wtedy też Ypsilon ma problem z utrzymaniem prędkości podczas podjazdów na wzniesienia.
Mimo niewielkiego rozstawu osi (niespełna 239 cm) zawieszenie Ypsilona miękko tłumi wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni, a podczas jazdy po nierównościach w aucie nie trzęsie.
Całkiem nieźle Ypsilon wypada pod względem zużycia paliwa, w ruchu miejskim podczas dynamicznych jazd testowych osiągaliśmy wynik w granicach 7,5 l/100 km.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian

Podsumowanie

Lancia Ypsilon może się podobać. Jedną z pierwszych klientek tego modelu Lancii jest aktorka Marta Żmuda-Trzebiatowska, miłośniczka marki. Mimo, że tworzywa zastosowane we wnętrzu nie są najwyższej jakości, tak jak byśmy się tego spodziewali po aucie klasy premium, Ypsilon jest samochodem bardzo komfortowym. Dodatkowo ma swój indywidualny styl, a wysoka cena zakupu z pewnością uczyni z tego modelu auto dość rzadkie na polskich drogach. A to dla wielu kierowców może być największym atutem tego auta.

Dzięki ukrytym klamkom tylnych drzwi, nadwozie nowej Lancii Ypsilon wygląda jak by było trzydrzwiowe. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Atrakyjny wzór obręczy kół to jeden z akcentów wyrózniających nową Lancię Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
W gamie jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon znajdzie się niebawem silnik zasilany gazem LPG. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Zawieszenie nowej Lancii Ypsilon jest zestrojone miękko. Fot. Lancia
Reflektory ksenonowe to wyposażenie opcjonalne nowej Lancii Ypsilon. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Tablica przyrządów nowej Lancii Ypsilon jest ciekawa pod względem stylizacyjnym. Nie każdemu przypadnie do gustu wygląd górnej części środkowej konsoli. Fot. Lancia
Przedział pasażerski nowej Lancii Ypsilon jest zaskakująco przestronny. Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Nowa Lancia Ypsilon Fot. Lancia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA