REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Cee'd: rozważna i nieromantyczna

Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

KIA Cee’d to koń trojański koreańskiego przemysłu motoryzacyjnej. Przed jego pojawieniem niewybredne żarty na temat jakości aut produkowanych w Korei były na porządku dziennym – w niektórych przypadkach nawet słusznie.

REKLAMA

KIA odkryła przed publiką kompaktowy model Cee'd podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2006 roku. Wybór salonu samochodowego nie był przypadkowy: od momentu powstania koncepcji auta, było ono tworzone z myslą o europejskim rynku, jako samochód zaprojektowany w Europie i tutaj też produkowany. Nawet nazwa nawiązuje do europejskich korzeni, powstała z połączenia skrótów CE (Community of Europe - Wspólnota Europejska) oraz ED (European Design). Projekt  powstał w Russelsheim, w nowym centrum projektowym, w oparciu o nową płytę podłogową. Cee'd mierzy 4,23 metra długości, 1,79 metra szerokości i 1,48 metra wysokości. Auto sprzedawane jest tylko w Europie, a produkowane w słowackim Żylinie.

REKLAMA

Cee'd trafił do sprzedaży na początku 2007 roku... i osiągnął sukces. Również ze względu na gwarancję obejmującą 150 tysięcy kilometrów lub 7 lat. Cee'd początkowo dostępny był tylko w wersji hatchback, szybko jednak dołączyły też wersje kombi (SW - Sporty Wagon) oraz coupe (pro_cee'd). W 2009 roku auto poddano modernizacji, a do testów trafiła wersja SW ze 126-konnym silnikiem diesla 1,6 CRDi w najbogatszej wersji wyposażeniowej XL.

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Cee`d

Nadwozie

Samochód dość dużo zyskał na przeprowadzonym w 2009 faceliftingu. Nowy jest grill i przednie lampy, dzięki czemu auto zyskało nieco agresywności.

Bagażnik w Cee'dzie jest całkiem pojemny, nie jest jednak liderem w klasie. Z tyłu zmieszczą się 534 litry bagażu. Dla porównania, Octavia II kombi ma bagażnik o pojemności 604 litrów, w Renault Megane Grandtour zmieści się 505 litrów, a w nowej Astrze Sports Tourer... tylko 370.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście tylne fotele można złożyć, jeśli to zrobimy, przestrzeń bagażową można złożyć, Cee'd pomieści wówczas 1664 litry... więcej niż właściwie cała konkurencja, od Octavii aż po Astrę. Na plus należy też zaliczyć wysoko otwierającą się klapę i duży otwór bagażnika.


Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Najbardziej na liftingu zyskało wnętrze Cee'da. Mało atrakcyjne pomarańczowe zegary zostały zastąpione przez efektowne biało-czerwone wskaźniki. Reszta pozostała właściwie bez zmian. Użyte plastiki nie wyglądają najlepiej, zwłaszcza na konsoli centralnej, ale ich jakość i solidny montaż nie pozostawiają wiele do życzenia.

Największą zaletą Cee'da jest jednak ilość miejsca w środku. Zwykle w autach kompaktowych wygodnie jest tylko z przodu, gdzie zarówno kierowca jak i pasażer potraktowani są "po królewsku". Podróżujący z tyłu plebejusze muszą już zwykle zakrywać uszy kolanami. W Cee'dzie tak nie jest, miejsca jest dużo zarówno z przodu jak i z tyłu. Dotyczy to także miejsca nad głową. Auto zostało zaprojektowane również z myślą o wyższych osobach, co wydawałoby się w dzisiejszych czasach zupełnie naturalne. Niestety nie, przykładem jest choćby Suzuki Kizashi.

Cee'da już w standardzie wyposażono w sześć poduszek powietrznych, w tym kurtyny powietrzne. Seryjny jest też ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania). ESP to już płatny dodatek, podobnie jak TCS (kontrola trakcji) i BAS (układ wspomagania nagłego hamowania).

W aucie należy pochwalić działanie systemu bluetooth. Obsługuje się go prosto i bezproblemowo za pomocą dużych przycisków na ekranie dotykowym. Dzięki temu nawet podczas postoju w korku wybranie numeru nie jest problemem. Za ergonomię pochwalić też trzeba nawigację. W istocie jej układ bardzo przypomina to, co znamy z aut Volkswagena.

Napęd i zawieszenie

W testowanym egzemplarzu znalazł się najmocniejszy oferowany obecnie w cee'dzie silnik diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 128 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to 255 niutonometrów, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 sekundy (dużo!), a prędkość maksymalna to 197 km/h.

Jak sprawuje się to w praktyce? Zaskakująco dobrze. Mimo niezbyt zachęcających wyników "na papierze", auto jest bardzo żwawe. Duży moment obrotowy dostępny jest już od samego dolnego zakresu obrotów, dzięki czemu ruszanie jest równie łatwe, co przyjemne. Silnik zaskakuje również kulturą - na tyle, że podczas normalnej jazdy prawie nie czuć, że ma się do czynienia z klekotliwym dieslem. Po faceliftingu w aucie pojawiła się też (nareszcie!) sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. W cee'dzie przed faceliftingiem trochę jej brakowało.

Zobacz też: KIA Venga - K(illed) I(n) A(ction)


Zawieszenie jest oparte o kolumny MacPhersona z przodu i oś wielowahaczową z tyłu. O ile przednie zawieszenie jest obecnie podobne w wielu autach tej klasy, to zastosowanie wielowahacza z tyłu (zamiast sztywnej belki) bardzo poprawia zachowanie auta na drodze, zwiększając bezpieczeństwo i komfort.

Podsumowanie i ceny

Cena to jeden z powodów, dla którego cee'd to bardzo ciekawa propozycja dla osób, którym nie przeszkadza niezbyt wielki prestiż łączący się z marką KIA (lub, prościej sprawę ujmując, nie mają kompleksów na punkcie auta którym jeżdżą). Kia cee'd w wersji XL z silnikiem diesla o mocy 128 KM kosztuje obecnie 78 000 zł (bez promocji). To taniej niż porównywalne Renault Megane, Volkswagen Golf Variant, Opel Astra Sports Tourer, Ford Focus... czy właściwie zostali jacyś jeszcze konkurenci w tej klasie?

Gdyby zrezygnować z silnika diesla i wybrać w to miejsce silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 126 KM, to cena (za egzemplarz z topowym wyposażeniem!) wyniesie 69 000 zł. Po dodaniu do tego 7-letniej gwarancji naprawdę trudno jest się dziwić dobrej sprzedaży tego auta. Ciekawostka: inną firmą, która oferuje 7-letnią gwarancję dla sprzedawanych przez siebie aut jest... Ferrari.

Zalet Kia Cee'd ma bardzo dużo. Czy są też jakieś wady? Na pewno koreańska marka nie ma jeszcze ani tyle zaufania, ani tyle prestiżu, aby konkurować sprzedażowo z takimi gigantami jak np. Skoda. To jednak powoli się zmienia. Druga z wad auta to trochę słaba oferta silnikowa, zwłaszcza, jeśli wybieramy wersję trzydrzwiową (pro_cee'd). W tym ładnym dynamicznie wyglądającym hatchbacku zdecydowanie przydałby się mocny silnik.

Zobacz również: Kia Cee’d – jaką wybrać? Poradnik kupującego

Drugą wadą, dość poważną, jest sposób konstrukcji oferty w Kii. Praktycznie nie ma możliwości skonfigurowania samochodu samemu: musimy poruszać się w obrębie predefiniowanych wersji. Nie jest możliwe np. kupienie modelu o jeden stopień tańszego i dobranie do niego elementów wyposażenia z wersji droższej, pomijając systemy naszym zdaniem zupełnie niepotrzebne. Na pewno upraszcza to proces produkcji i sprzedaży, jednak w efekcie klient ma mniejszy wybór. Prawie identyczny system jest stosowany przez Hyundaia.

Skłamałbym jednak, gdybym powiedział, że powyższe rzeczy zniechęciłyby mnie do zakupu cee'da. To niezwykle solidnie wykonane auto, doskonale spozycjonowane w swojej klasie, z doskonałą ceną i programem gwarancyjnym. A przy tym też niezwykle przyjemne i dyskretne w codziennym użytkowaniu.

Dane Techniczne

Długość: 4490 mm
Szerokość: 1790 mm
Wysokość: 1450 mm
Rozstaw osi: 2 650 mm
Masa: 1419 kg
Pojemność bagażnika: 534 l

Skrzynia biegów: manualna 6-biegowa
Napęd: przedni
Typ silnika: turbodiesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1582  ccm
Moc silnika: 128 KM / 400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 255 Nm / 1900-2750 obr./min

Prędkość maksymalna: 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s
Zużycie paliwa: 4,6 l / 100 km (dane producenta)
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l

Auto zyskało nieco agresywności, dzięki nowemu grillowi i przednim lampom. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Najnowsza wersja Ceed'a- SW KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
KIA Cee'd SW ma bagażnik o pojemności 534 litrów fot. moto.wieszjak.pl
KIA Cee'd SW idealnie sprawdzi się podczas rodzinnych wycieczek fot. moto.wieszjak.pl
Nowe przednie lampy KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Najbardziej na liftingu zyskało wnętrze. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Mało atrakcyjne pomarańczowe zegary zostały zastąpione przez efektowne biało-czerwone wskaźniki. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Jakość i solidny montaż elementów plastikowych nie pozostawiają wiele do życzenia. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Plastiki użyte wykończenia deski rozdzielczej nie wyglądają najlepiej. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Komputer pokładowy z ekranem dotykowym. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Największą zaletą Cee'da jest ilość miejsca w środku. fot. moto.wieszjak.pl
Tylne KII Cee'd SW fotele można złożyć. fot. moto.wieszjak.pl
Bagażnik w Cee'dzie jest całkiem pojemny. fot. moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA