REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Panda: stworzona do miejskiej dżungli

REKLAMA

REKLAMA

Od premiery produkowanego w Tychach Fiata Pandy drugiej generacji minęło już 8 lat, ale auto nadal jest mocnym graczem w segmencie aut miejskich. Głównie dlatego, że mimo upływu lat Fiat Panda wciąż świetnie zaspokaja potrzeby kierowców jeżdżących przede wszystkim po mieście.

Produkowana w Tychach Panda drugiej generacji miała swoją premierę w 2003 r. Od tamtego czasu auto niewiele się zmieniło (główne zmiany dotyczą m.in. gamy dostępnych jednostek napędowych, dostępnych kolorów oraz wielkości lusterek zewnętrznych) ale mimo to wciąż wzbudza zainteresowanie sporej rzeszy kierowców. Czym Panda zawdzięcza rynkowy sukces? Nabywcy docenili autko głównie dzięki zaskakująco dużej (jak na pojazd miejski) praktyczności oraz niewygórowanej cenie.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Po kilku latach od rozpoczęcia produkcji nadwozie Fiata Pandy zbytnio się nie zestarzało. Jest to głównie zasługa mało kontrowersyjnej linii nadwozia. Pudełkowate kształty z jednej strony nie porywają, z drugiej są praktyczne. Trzeba też przyznać, że „żywe” barwy dostępne w aktualnej gamie kolorów nadwozia, jak widoczny na zdjęciach fiolet dodają sporo atrakcyjności sylwetce Fiata Pandy.

Nadwozie ma długość 353,8 cm, szerokość 157,8 cm, wysokość 154 cm, a rozstaw osi wynosi niespełna 230 cm. Przy tak niewielkich rozmiarach nadwozia promień zawracania wynosi zaledwie 4,8 m.
Dużym plusem w przypadku Pandy jest pięciodrzwiowe nadwozie, które sprawia, że codzienna eksploatacja samochodu jest wygodniejsza.


Wnętrze/wyposażenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo niewielkich gabarytów zewnętrznych Fiata Pandy, we wnętrzu pojazdu siedzi się wygodnie. Przynajmniej na przednich siedzeniach. Oczywiście siedzisko fotela kierowcy jest krótkie, a oparcie dość wąskie, ale mimo to za kierownicą Pandy można znaleźć dość wygodną pozycję.

Ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest umiarkowana. Wyższym kierowcom może przeszkadzać zbyt wąska przestrzeń w okolicach kolan. Efektem tego jest notoryczne ocieranie podczas jazdy prawego kolana o krawędź środkowej konsoli deski rozdzielczej. Wysocy pasażerowie będą też narzekali na ciasnotę na tylnej kanapie. 

REKLAMA

Nikt za to nie będzie narzekał na jakość wykończenia przedziału pasażerskiego, czy przejrzystość tablicy przyrządów. W testowanym egzemplarzu zwróciły nasza uwagę dużo większe niż w pierwszych produkowanych w Tychach Pandach lusterka boczne oraz obszyta skórą kierownica.

Warto też zaznaczyć, że od początku produkcji drugiej generacji Pandy komunikaty komputera pokładowego wyświetlane są w języku polskim, co nie jest oczywiste w przypadku innych modeli samochodów.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Panda

Przedział bagażowy ma objętość 206 l. To niewiele, jeżeli chcemy do Pandy zapakować bagaże na dłuższy wyjazd, jednak przestrzeń bagażowa jest wystarczająca do spakowania większych zakupów, czy pakunków na weekendowy wyjazd.

Podczas pierwszych kontaktów z samochodem irytująca jest tylna półka, zakrywająca przestrzeń bagażową. Nie jest niczym przyczepiona do pokrywy bagażnika i po otwarciu tylnej klapy należy ją unieść, żeby zapakować przedmioty. Nie to jest jednak irytujące, ale fakt że trzeba pamiętać, żeby ją ponownie opuścić. Półka nie wraca na swoje miejsce po zamknięciu pokrywy bagażnika, w efekcie zapominalscy kierowcy po zajęciu miejsca za kierownicą muszą się wrócić, by ponownie otworzyć bagażnik i opuścić półeczkę, bo ta – nie opuszczona - zasłania tylną szybę. Po przyzwyczajeniu się do tego rozwiązania problem z koniecznością cofania się do bagażnika znika.

W widocznym na zdjęciach egzemplarzu Pandy zainstalowany został standardowo pakiet wyposażenia Actual ( Panda z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest tylko w tej wersji wyposażeniowej). Na liście wyposażenia standardowego Actual znajdziemy m.in. ABS z EBD i BAS, dwie poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, pełnowymiarowe koło zapasowe, reflektory z funkcją Follow me Home. Ponadto testowany egzemplarz został wyposażony w m.in. centralny zamek z pilotem i elektrycznie sterowane szyby (1200 zł), manualną klimatyzację(3000 zł), zintegrowany radioodtwarzacz (1000 zł).

Napęd

Pod maską widocznego na zdjęciach Fiata Pandy został zamontowany wysokoprężny, czterocylindrowy silnik z układem Common Rail o pojemności 1,3 l, rozwijający moc maksymalną 75 KM i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 145 Nm od 1400 obr./min.

Według danych producenta silnik rozpędza ważącego 935 kg Fiata Pandę od 0 do 100 km/h w 13,1 s.
Jak na auto, które służy do jazdy głównie w mieście to niezły wynik. Tym bardziej, że jeżdżąc dynamicznie w ruchu miejskim Panda zużywa ok. 5,5 l oleju napędowego na 100 km (5,2 l/100 km – dane producenta).

Zobacz też: Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Bardzo dobrze z polskimi drogami radzi sobie zawieszenie Pandy (układ – z przodu kolumny MacPherson, z tyłu belka skrętna). Mimo niewielkiego rozstawu osi jazda Fiatem po nierównych drogach jest zaskakująco komfortowa. Zawieszenie zostało zestrojone miękko, dlatego wszelkie napotkane na drodze nierówności typu torowiska, czy ubytki w asfalcie nie zakłócają zbytnio komfortu jazdy pasażerom. Miękko zestrojone zawieszenie ma jednak wady, które ujawniają się na szybko pokonywanych łukach – wtedy nadwozie mocno się przechyla.


Podsumowanie

Fiat Panda to już leciwa, ale bardzo udana konstrukcja dlatego samochód nadal spełni większość oczekiwań kierowców, którzy potrzebują codziennego środka transportu po mieście. Auto ma praktyczne, pięciodrzwiowe nadwozie, komfortowe zawieszenie i jest poręczne w ruchu miejskim. Co więcej jest dostępne za atrakcyjną cenę. Panda z benzynowym silnikiem 1.2/69 KM kosztuje od 25 990 zł. Za diesla trzeba zapłacić aż 17 000 zł więcej (ceny od 42 990 zł).

Biorąc po uwagę rachunek ekonomiczny, dopłata tak dużej sumy do auta miejskiego nie ma sensu, chyba że mamy zamiar pokonywać każdego dnia min. 250 km. Jeżeli nie, to lepiej do odmiany benzynowej dokupić klimatyzację i radio, a pozostałą kwotę z różnicy w cenie pomiędzy wersją benzynową i wysokoprężną przeznaczyć na paliwo.

Dane techniczne: Fiat Panda 1.3 75KM Multijet

Długość: 3638 mm
Szerokość: 1589 mm
Wysokość: 1540 mm
Rozstaw osi: 2299 mm

Masa: 935 kg
Pojemność bagażnika: 206 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1248 ccm
Moc silnika: 75 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 145 Nm/1400 obr/min

Prędkość maksymalna: 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1 sekundy
Zużycie paliwa: 4/5,5 (trasa/miasto - dane testowe)

Półka nie wraca na swoje miejsce po zamknięciu pokrywy bagażnika co jest dość irytujące fot. moto wieszjak
Dużo miejsca nad głowami, mniej na nogi fot. moto wieszjak
Fotele typowo do miasta, słabe trzymanie boczne ale mimo tego można zająć wygodną pozycję za kierownicą fot. moto wieszjak
Sterowanie panelem klimatyzacji jest proste i intuicyjne fot. moto wieszjak
Radioodtwarzacz z CD wymaga dopłaty 1000 zł fot. moto wieszjak
Deska jest czytelna, komunikaty nareszcie wyświetlane są po polsku fot. moto wieszjak
Wyższym kierowcom może przeszkadzać zbyt wąska przestrzeń w okolicach kolan fot. moto wieszjak
Charakterystyczny tył Pandy jest nie do pomylenia z innym autem
Pod maską znajduje się silnik common rail o pojemności 1.3 litra fot. moto wieszjak
Leciwa, ale bardzo udana konstrukcja wciąż przyciąga klientów fot. moto wieszjak
W testowanym egzemplarzu Pandy zainstalowany został standardowo pakiet wyposażenia Actual fot. moto wieszjak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA