REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Panda: stworzona do miejskiej dżungli

REKLAMA

REKLAMA

Od premiery produkowanego w Tychach Fiata Pandy drugiej generacji minęło już 8 lat, ale auto nadal jest mocnym graczem w segmencie aut miejskich. Głównie dlatego, że mimo upływu lat Fiat Panda wciąż świetnie zaspokaja potrzeby kierowców jeżdżących przede wszystkim po mieście.

Produkowana w Tychach Panda drugiej generacji miała swoją premierę w 2003 r. Od tamtego czasu auto niewiele się zmieniło (główne zmiany dotyczą m.in. gamy dostępnych jednostek napędowych, dostępnych kolorów oraz wielkości lusterek zewnętrznych) ale mimo to wciąż wzbudza zainteresowanie sporej rzeszy kierowców. Czym Panda zawdzięcza rynkowy sukces? Nabywcy docenili autko głównie dzięki zaskakująco dużej (jak na pojazd miejski) praktyczności oraz niewygórowanej cenie.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Po kilku latach od rozpoczęcia produkcji nadwozie Fiata Pandy zbytnio się nie zestarzało. Jest to głównie zasługa mało kontrowersyjnej linii nadwozia. Pudełkowate kształty z jednej strony nie porywają, z drugiej są praktyczne. Trzeba też przyznać, że „żywe” barwy dostępne w aktualnej gamie kolorów nadwozia, jak widoczny na zdjęciach fiolet dodają sporo atrakcyjności sylwetce Fiata Pandy.

Nadwozie ma długość 353,8 cm, szerokość 157,8 cm, wysokość 154 cm, a rozstaw osi wynosi niespełna 230 cm. Przy tak niewielkich rozmiarach nadwozia promień zawracania wynosi zaledwie 4,8 m.
Dużym plusem w przypadku Pandy jest pięciodrzwiowe nadwozie, które sprawia, że codzienna eksploatacja samochodu jest wygodniejsza.


Wnętrze/wyposażenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo niewielkich gabarytów zewnętrznych Fiata Pandy, we wnętrzu pojazdu siedzi się wygodnie. Przynajmniej na przednich siedzeniach. Oczywiście siedzisko fotela kierowcy jest krótkie, a oparcie dość wąskie, ale mimo to za kierownicą Pandy można znaleźć dość wygodną pozycję.

Ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest umiarkowana. Wyższym kierowcom może przeszkadzać zbyt wąska przestrzeń w okolicach kolan. Efektem tego jest notoryczne ocieranie podczas jazdy prawego kolana o krawędź środkowej konsoli deski rozdzielczej. Wysocy pasażerowie będą też narzekali na ciasnotę na tylnej kanapie. 

REKLAMA

Nikt za to nie będzie narzekał na jakość wykończenia przedziału pasażerskiego, czy przejrzystość tablicy przyrządów. W testowanym egzemplarzu zwróciły nasza uwagę dużo większe niż w pierwszych produkowanych w Tychach Pandach lusterka boczne oraz obszyta skórą kierownica.

Warto też zaznaczyć, że od początku produkcji drugiej generacji Pandy komunikaty komputera pokładowego wyświetlane są w języku polskim, co nie jest oczywiste w przypadku innych modeli samochodów.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Panda

Przedział bagażowy ma objętość 206 l. To niewiele, jeżeli chcemy do Pandy zapakować bagaże na dłuższy wyjazd, jednak przestrzeń bagażowa jest wystarczająca do spakowania większych zakupów, czy pakunków na weekendowy wyjazd.

Podczas pierwszych kontaktów z samochodem irytująca jest tylna półka, zakrywająca przestrzeń bagażową. Nie jest niczym przyczepiona do pokrywy bagażnika i po otwarciu tylnej klapy należy ją unieść, żeby zapakować przedmioty. Nie to jest jednak irytujące, ale fakt że trzeba pamiętać, żeby ją ponownie opuścić. Półka nie wraca na swoje miejsce po zamknięciu pokrywy bagażnika, w efekcie zapominalscy kierowcy po zajęciu miejsca za kierownicą muszą się wrócić, by ponownie otworzyć bagażnik i opuścić półeczkę, bo ta – nie opuszczona - zasłania tylną szybę. Po przyzwyczajeniu się do tego rozwiązania problem z koniecznością cofania się do bagażnika znika.

W widocznym na zdjęciach egzemplarzu Pandy zainstalowany został standardowo pakiet wyposażenia Actual ( Panda z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest tylko w tej wersji wyposażeniowej). Na liście wyposażenia standardowego Actual znajdziemy m.in. ABS z EBD i BAS, dwie poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, pełnowymiarowe koło zapasowe, reflektory z funkcją Follow me Home. Ponadto testowany egzemplarz został wyposażony w m.in. centralny zamek z pilotem i elektrycznie sterowane szyby (1200 zł), manualną klimatyzację(3000 zł), zintegrowany radioodtwarzacz (1000 zł).

Napęd

Pod maską widocznego na zdjęciach Fiata Pandy został zamontowany wysokoprężny, czterocylindrowy silnik z układem Common Rail o pojemności 1,3 l, rozwijający moc maksymalną 75 KM i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 145 Nm od 1400 obr./min.

Według danych producenta silnik rozpędza ważącego 935 kg Fiata Pandę od 0 do 100 km/h w 13,1 s.
Jak na auto, które służy do jazdy głównie w mieście to niezły wynik. Tym bardziej, że jeżdżąc dynamicznie w ruchu miejskim Panda zużywa ok. 5,5 l oleju napędowego na 100 km (5,2 l/100 km – dane producenta).

Zobacz też: Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Bardzo dobrze z polskimi drogami radzi sobie zawieszenie Pandy (układ – z przodu kolumny MacPherson, z tyłu belka skrętna). Mimo niewielkiego rozstawu osi jazda Fiatem po nierównych drogach jest zaskakująco komfortowa. Zawieszenie zostało zestrojone miękko, dlatego wszelkie napotkane na drodze nierówności typu torowiska, czy ubytki w asfalcie nie zakłócają zbytnio komfortu jazdy pasażerom. Miękko zestrojone zawieszenie ma jednak wady, które ujawniają się na szybko pokonywanych łukach – wtedy nadwozie mocno się przechyla.


Podsumowanie

Fiat Panda to już leciwa, ale bardzo udana konstrukcja dlatego samochód nadal spełni większość oczekiwań kierowców, którzy potrzebują codziennego środka transportu po mieście. Auto ma praktyczne, pięciodrzwiowe nadwozie, komfortowe zawieszenie i jest poręczne w ruchu miejskim. Co więcej jest dostępne za atrakcyjną cenę. Panda z benzynowym silnikiem 1.2/69 KM kosztuje od 25 990 zł. Za diesla trzeba zapłacić aż 17 000 zł więcej (ceny od 42 990 zł).

Biorąc po uwagę rachunek ekonomiczny, dopłata tak dużej sumy do auta miejskiego nie ma sensu, chyba że mamy zamiar pokonywać każdego dnia min. 250 km. Jeżeli nie, to lepiej do odmiany benzynowej dokupić klimatyzację i radio, a pozostałą kwotę z różnicy w cenie pomiędzy wersją benzynową i wysokoprężną przeznaczyć na paliwo.

Dane techniczne: Fiat Panda 1.3 75KM Multijet

Długość: 3638 mm
Szerokość: 1589 mm
Wysokość: 1540 mm
Rozstaw osi: 2299 mm

Masa: 935 kg
Pojemność bagażnika: 206 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1248 ccm
Moc silnika: 75 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 145 Nm/1400 obr/min

Prędkość maksymalna: 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1 sekundy
Zużycie paliwa: 4/5,5 (trasa/miasto - dane testowe)

Półka nie wraca na swoje miejsce po zamknięciu pokrywy bagażnika co jest dość irytujące fot. moto wieszjak
Dużo miejsca nad głowami, mniej na nogi fot. moto wieszjak
Fotele typowo do miasta, słabe trzymanie boczne ale mimo tego można zająć wygodną pozycję za kierownicą fot. moto wieszjak
Sterowanie panelem klimatyzacji jest proste i intuicyjne fot. moto wieszjak
Radioodtwarzacz z CD wymaga dopłaty 1000 zł fot. moto wieszjak
Deska jest czytelna, komunikaty nareszcie wyświetlane są po polsku fot. moto wieszjak
Wyższym kierowcom może przeszkadzać zbyt wąska przestrzeń w okolicach kolan fot. moto wieszjak
Charakterystyczny tył Pandy jest nie do pomylenia z innym autem
Pod maską znajduje się silnik common rail o pojemności 1.3 litra fot. moto wieszjak
Leciwa, ale bardzo udana konstrukcja wciąż przyciąga klientów fot. moto wieszjak
W testowanym egzemplarzu Pandy zainstalowany został standardowo pakiet wyposażenia Actual fot. moto wieszjak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA