REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Modelem DS3 Citroen zapoczątkował serię samochodów, które mają zawojować segment Premium i oderwać oczy klientów od Alfy Romeo MiTo i Audi A1. Czy nowy Citroen DS3 równie dobrze jeździ jak wygląda?

Citroeny z linii DS sprzed ponad pół wieku wyróżniały się nowatorskimi rozwiązaniami i nietuzinkowym designem. W teście redakcyjnym sprawdziliśmy, czym wyróżnia się Citroen DS3, który zapoczątkował nową linię prestiżowych aut francuskiej marki.

REKLAMA

Nadwozie/karoseria

Na pierwszy rzut oka widać, że DS3 powstał na bazie nowego Citroena C3. Oprócz zbliżonych wymiarów zdradzają go przednie reflektory. Na tym jednak podobieństwa zewnętrzne się kończą. Karoseria auta wygląda nieco futurystycznie. Trudno znaleźć inny aktualnie produkowany model, o którym można powiedzieć, że wygląda jak koncept. A w przypadku DS3 wcale nie będzie to nadużycie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Citroen DS3

Trzydrzwiowe nadwozie jest optycznie poszerzone poprzez masywne błotniki i ogromny gril w przednim zderzaku, po bokach którego zainstalowano rządek diod LED służących do jazdy dziennej, nadający autu agresywności. 

Im dłużej się patrzy na Citroena DS3 tym więcej smaczków stylizacyjnych można w nim znaleźć. Płaski dach, którego kolor możemy sobie wybrać, jest oparty na czarnych matowych słupkach. Słupek B w kształcie trójkąta i tylne szyby tworzące ciemny pas to tylko niektóre zabiegi projektantów dające spójną całość. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawym akcentem są nieco za duże jak na gabaryty auta lusterka boczne.


Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Wewnątrz Citroena DS3 przewidziano miejsca dla piątki pasażerów. W tylnej części kabiny pasażerskiej nie zaznamy olbrzymiej przestrzeni ale na pewno wystarczy miejsca aby przewieźć komplet pasażerów. Osoby podróżujące na tylnej kanapie mogą narzekać na ograniczoną widoczność na boki, ponieważ trójkątny słupek zabrał nieco przestrzeni szklanej. 

Przednie fotele testowanego Citroena są odpowiednio duże i wygodne. Szeroki zakres regulacji fotela kierowcy umożliwi każdemu zajęcie prawidłowej i wygodnej pozycji za kierownicą, która również można regulować.

Zobacz również: Test Suzuki Swift: wersja piąta - poprawiona

Po zajęciu miejsca za obszytą skórą kierownicą rzuca się w oczy niebanalny kokpit. Producent przewidział wiele możliwości personalizacji wnętrza, np. poprzez możliwość wyboru jednego z sześciu kolorów wykończenia tablicy przyrządów. Duży kolorowy wyświetlacz nawigacji i radioodtwarzacza i błyszczące wstawki (np. w kole kierownicy) nadają wnętrzu nowoczesności. Ergonomia stoi na bardzo wysokim poziomie a wszystkie wskaźniki są czytelne i przejrzyste. 

Panele składające się na ten wysmakowany kokpit są wykonane z dużą starannością o szczegóły. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford C-Max 1.6 TDCi – Bezkompromisowy

Przestrzeń bagażowa dla pięcioosobowego wnętrza wynosi 285 litrów. To niezły wynik jak na auto tej klasy. Dzielona i składana tylna kanapa pozwoli uzyskać aż do 980 litrów bagażnika.

Na wyposażenie testowanego egzemplarza składa się m.in. system ESP, poduszki i kurtyny powietrzne, automatyczna klimatyzacja, tempomat czy aluminiowe felgi. Z listy dodatkowego wyposażenia dołożono nawigację za prawie 6 tysięcy złotych i skórzaną tapicerkę za 3,5 tysiąca.


Silnik i zawieszenie

REKLAMA

Pod maską testowanego Citroena pracuje turbodoładowana szesnastozaworowa benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,6 lita i mocy 156 KM. Jest to najmocniejszy z dostępnych seryjnie silnik i w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy. Auto w każdej chwili jest chętne do przyspieszania i potrafi zaskoczyć na drodze mocniejsze auta. Sześciobiegowa skrzynia pracuje precyzyjnie i jest odpowiednio zestopniowana. 

Turbodoładowana jednostka rasowym pomrukiem prowokuje do wciskania gazu w podłogę, a to bezpośrednio wpływa na zużycie paliwa. W mieście wynosiło ono około 9-10 litrów a na trasie spadało do około 7 litrów na 100 kilometrów.

Zobacz również: Test Hyundai ix35: dla aktywnych

Zawieszenie jest nastawione tak, aby czerpać maksymalną przyjemność z jazdy, ale tylko na równych drogach. W zakrętach i na szybkich prostych auto prowadzi się pewnie i kierowca w każdej sytuacji ma poczucie kontroli na małym Citroenem. Jednak wystarczy przejechać przez większą nierówność a niewielki rozstaw osi i głośna praca zawieszenia da o sobie znać. 

Na pochwałę zasługuje także skutecznie działający układ hamulcowy.

Podsumowanie

Citroen DS3 to bardzo stylowe auto. Wiele możliwości konfiguracji kolorystycznej nadwozia i wnętrza da każdemu właścicielowi poczucie, że sam stworzył swojego „deesa” i dopasował go do własnego charakteru. Dużą zaletą tego Citroena jest jego praktyczność. Pięcioosobowe nadwozie i spory bagażnik pozwoli cieszyć się nim nie tylko w czasie dojazdów do centrów handlowych.

Zobacz również: Citroen DS3 - jakiego wybrać? Poradnik kupującego

DS3 sprawia wrażenie drogiego auta i taki właśnie jest w rzeczywistości. Podstawowa wersja auta z turbodoładowanym silnikiem benzynowym kosztuje około 78 tysięcy złotych, a doposażenie go w nawigację i skórzaną tapicerkę podnosi cenę do około 86 tysięcy.

Dane techniczne

Długość: 3948 mm

Szerokość: 1715 mm

Wysokość: 1458 mm

Rozstaw osi: 2464 mm

Masa: 1165 kg

Pojemność bagażnika: 285 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 980 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1598 ccm

Moc silnika: 156 KM/6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm/1400 obr/min

Prędkość maksymalna: 214 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 sekundy

Zużycie paliwa: 9,4/5,1/6,9 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Citroen DS3 na rynku konkuruje z autami takimi jak Alfa Romeo MiTo i Audi A1. Fot. Moto.wieszjak.pl
Karoseria Citroena DS3 wygląda nieco futurystycznie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 powstał na bazie nowego Citroena C3. Oprócz zbliżonych wymiarów zdradzają go przednie reflektory. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 jest wyposażony w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Citroena DS3 pomieści 285 litrów baażu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna kanapa Citroena DS3 jest przeznaczona dla trojga pasażerów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Skórzane fotele Citroena DS3 są wygodne i zapewniają dobre trzymanie w zakrętach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 może być wyposażony w nawigację satelitarną. Fot. Moto.wieszjak.pl
Dwukolorowa tapicerka Citroena DS3 pasuje do karoserii auta. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Citroena DS3 jest czytelna i przejrzysta. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Citroena DS3 ma wiele możliwości personalizacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 pozwala czerpać dużo przyjemności z jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA