REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Modelem DS3 Citroen zapoczątkował serię samochodów, które mają zawojować segment Premium i oderwać oczy klientów od Alfy Romeo MiTo i Audi A1. Czy nowy Citroen DS3 równie dobrze jeździ jak wygląda?

Citroeny z linii DS sprzed ponad pół wieku wyróżniały się nowatorskimi rozwiązaniami i nietuzinkowym designem. W teście redakcyjnym sprawdziliśmy, czym wyróżnia się Citroen DS3, który zapoczątkował nową linię prestiżowych aut francuskiej marki.

REKLAMA

Nadwozie/karoseria

Na pierwszy rzut oka widać, że DS3 powstał na bazie nowego Citroena C3. Oprócz zbliżonych wymiarów zdradzają go przednie reflektory. Na tym jednak podobieństwa zewnętrzne się kończą. Karoseria auta wygląda nieco futurystycznie. Trudno znaleźć inny aktualnie produkowany model, o którym można powiedzieć, że wygląda jak koncept. A w przypadku DS3 wcale nie będzie to nadużycie.

Zobacz również: Opinie kierowców o Citroen DS3

Trzydrzwiowe nadwozie jest optycznie poszerzone poprzez masywne błotniki i ogromny gril w przednim zderzaku, po bokach którego zainstalowano rządek diod LED służących do jazdy dziennej, nadający autu agresywności. 

Im dłużej się patrzy na Citroena DS3 tym więcej smaczków stylizacyjnych można w nim znaleźć. Płaski dach, którego kolor możemy sobie wybrać, jest oparty na czarnych matowych słupkach. Słupek B w kształcie trójkąta i tylne szyby tworzące ciemny pas to tylko niektóre zabiegi projektantów dające spójną całość. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawym akcentem są nieco za duże jak na gabaryty auta lusterka boczne.


Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Wewnątrz Citroena DS3 przewidziano miejsca dla piątki pasażerów. W tylnej części kabiny pasażerskiej nie zaznamy olbrzymiej przestrzeni ale na pewno wystarczy miejsca aby przewieźć komplet pasażerów. Osoby podróżujące na tylnej kanapie mogą narzekać na ograniczoną widoczność na boki, ponieważ trójkątny słupek zabrał nieco przestrzeni szklanej. 

Przednie fotele testowanego Citroena są odpowiednio duże i wygodne. Szeroki zakres regulacji fotela kierowcy umożliwi każdemu zajęcie prawidłowej i wygodnej pozycji za kierownicą, która również można regulować.

Zobacz również: Test Suzuki Swift: wersja piąta - poprawiona

Po zajęciu miejsca za obszytą skórą kierownicą rzuca się w oczy niebanalny kokpit. Producent przewidział wiele możliwości personalizacji wnętrza, np. poprzez możliwość wyboru jednego z sześciu kolorów wykończenia tablicy przyrządów. Duży kolorowy wyświetlacz nawigacji i radioodtwarzacza i błyszczące wstawki (np. w kole kierownicy) nadają wnętrzu nowoczesności. Ergonomia stoi na bardzo wysokim poziomie a wszystkie wskaźniki są czytelne i przejrzyste. 

Panele składające się na ten wysmakowany kokpit są wykonane z dużą starannością o szczegóły. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Ford C-Max 1.6 TDCi – Bezkompromisowy

Przestrzeń bagażowa dla pięcioosobowego wnętrza wynosi 285 litrów. To niezły wynik jak na auto tej klasy. Dzielona i składana tylna kanapa pozwoli uzyskać aż do 980 litrów bagażnika.

Na wyposażenie testowanego egzemplarza składa się m.in. system ESP, poduszki i kurtyny powietrzne, automatyczna klimatyzacja, tempomat czy aluminiowe felgi. Z listy dodatkowego wyposażenia dołożono nawigację za prawie 6 tysięcy złotych i skórzaną tapicerkę za 3,5 tysiąca.


Silnik i zawieszenie

REKLAMA

Pod maską testowanego Citroena pracuje turbodoładowana szesnastozaworowa benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,6 lita i mocy 156 KM. Jest to najmocniejszy z dostępnych seryjnie silnik i w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy. Auto w każdej chwili jest chętne do przyspieszania i potrafi zaskoczyć na drodze mocniejsze auta. Sześciobiegowa skrzynia pracuje precyzyjnie i jest odpowiednio zestopniowana. 

Turbodoładowana jednostka rasowym pomrukiem prowokuje do wciskania gazu w podłogę, a to bezpośrednio wpływa na zużycie paliwa. W mieście wynosiło ono około 9-10 litrów a na trasie spadało do około 7 litrów na 100 kilometrów.

Zobacz również: Test Hyundai ix35: dla aktywnych

Zawieszenie jest nastawione tak, aby czerpać maksymalną przyjemność z jazdy, ale tylko na równych drogach. W zakrętach i na szybkich prostych auto prowadzi się pewnie i kierowca w każdej sytuacji ma poczucie kontroli na małym Citroenem. Jednak wystarczy przejechać przez większą nierówność a niewielki rozstaw osi i głośna praca zawieszenia da o sobie znać. 

Na pochwałę zasługuje także skutecznie działający układ hamulcowy.

Podsumowanie

Citroen DS3 to bardzo stylowe auto. Wiele możliwości konfiguracji kolorystycznej nadwozia i wnętrza da każdemu właścicielowi poczucie, że sam stworzył swojego „deesa” i dopasował go do własnego charakteru. Dużą zaletą tego Citroena jest jego praktyczność. Pięcioosobowe nadwozie i spory bagażnik pozwoli cieszyć się nim nie tylko w czasie dojazdów do centrów handlowych.

Zobacz również: Citroen DS3 - jakiego wybrać? Poradnik kupującego

DS3 sprawia wrażenie drogiego auta i taki właśnie jest w rzeczywistości. Podstawowa wersja auta z turbodoładowanym silnikiem benzynowym kosztuje około 78 tysięcy złotych, a doposażenie go w nawigację i skórzaną tapicerkę podnosi cenę do około 86 tysięcy.

Dane techniczne

Długość: 3948 mm

Szerokość: 1715 mm

Wysokość: 1458 mm

Rozstaw osi: 2464 mm

Masa: 1165 kg

Pojemność bagażnika: 285 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 980 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 1598 ccm

Moc silnika: 156 KM/6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm/1400 obr/min

Prędkość maksymalna: 214 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 sekundy

Zużycie paliwa: 9,4/5,1/6,9 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Citroen DS3 na rynku konkuruje z autami takimi jak Alfa Romeo MiTo i Audi A1. Fot. Moto.wieszjak.pl
Karoseria Citroena DS3 wygląda nieco futurystycznie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 powstał na bazie nowego Citroena C3. Oprócz zbliżonych wymiarów zdradzają go przednie reflektory. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 jest wyposażony w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Citroena DS3 pomieści 285 litrów baażu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna kanapa Citroena DS3 jest przeznaczona dla trojga pasażerów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Skórzane fotele Citroena DS3 są wygodne i zapewniają dobre trzymanie w zakrętach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 może być wyposażony w nawigację satelitarną. Fot. Moto.wieszjak.pl
Dwukolorowa tapicerka Citroena DS3 pasuje do karoserii auta. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Citroena DS3 jest czytelna i przejrzysta. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wnętrze Citroena DS3 ma wiele możliwości personalizacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS3 pozwala czerpać dużo przyjemności z jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA