REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Tomasz Korniejew
Agresywna linia nadwozia (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Agresywna linia nadwozia (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Z tej perwspektywy auto wygląda jak zwarty Hot Hatch (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Z tej perwspektywy auto wygląda jak zwarty Hot Hatch (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)

REKLAMA

REKLAMA

Seat Leon z silnikiem 1.8 TSI o mocy 160 KM świetnie wpisuje się w znany slogan Seata sprzed kilku lat. W tym Leonie da się wyczuć i precyzję, i temperament.

Hiszpański producent odkąd został przejęty przez niemiecki koncern Volkswagen Group stara się w świadomości kierowców pozycjonować jako marka kojarzona z emocjami, pewnego rodzaju sportowym sznytem. Kilka lat temu większość z nas słyszała hasło „Seat – niemiecka precyzja, hiszpański temperament”, obecnie producent chce odciąć się od skojarzeń, że w dalekiej przeszłości wytwarzał mało trwałe samochody i na wszelki wypadek zmienił slogan reklamowy na „Seat – auto emocion”. Znów ważne są emocje. Bądźmy szczerzy – spoglądając na wszystkie generacje Seata Toledo trudno odnaleźć w nim choćby cień emocji. Ale 160-konny Seat Leon, zwłaszcza w białym kolorze, to już „inna para kaloszy”. Tutaj emocje naprawdę dostajemy w standardzie…

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Seat Leon

Nadwozie

REKLAMA

Mało jest kierowców, którym wygląd Seata Leona nie przypadnie do gustu. Mimo że samochód zaprojektowano kilka lat temu, jego sylwetka nadal cieszy oko. Na pozytywny odbiór ma na pewno wpływ również niedawny face lifting nadwozia Seata Leona.

Agresywne linie, wyraziste przetłoczenia, przysadziście zaokrąglony tył, atrakcyjne aluminiowe obręcze oraz ukryte klamki tylnych drzwi sprawiają, że Seat Leon wygląda niezwykle dynamicznie. Co więcej, bryła nadwozia ma ładne proporcje. Uroku kompaktowemu Seatowi dodają również takie smaczki, jak ukryte w przednich słupkach wycieraczki. Kompaktowe wymiary nadwozia (długość 432,5 cm, szerokość 176,8 cm, wysokość 145,8 cm) ułatwiają manewry na zatłoczonych parkingach.

Wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Leona jest wystarczająco obszerny. Oznacza to, że auto nie powala ilością przestrzeni, którą oferuje dla pasażerów, ale z drugiej strony nikt nie powinien narzekać na ciasnotę. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny, ma szeroki zakres regulacji, podobnie jak koło kierownicy. Dlatego większość siadających za kierownicą Leona szybko odnajdzie właściwą pozycję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciaśniej jest z tyłu, głównie ze względu na nisko poprowadzoną linię dachu, przez co wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową. Nie powala też objętość przestrzeni bagażowej – 341 litrów, owszem, wystarczy na spakowanie bagaży na wakacje, ale w dzisiejszych czasach to wynik ledwie przeciętny.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

REKLAMA

Cyferblaty wskaźników znajdujących się przed oczami kierowcy są ładnie podświetlone i czytelne. Obok nich wygospodarowano miejsce na spory wyświetlacz komputera pokładowego, całość ładnie ze sobą współgra. Nieźle wygląda także konsola centralna.

Niestety pewien niedosyt pozostawiają materiały wykończeniowe. Powiedzmy wprost - wnętrze Leona sprawia wrażenie zbyt plastikowego, materiały wykończeniowe wydają się tanie. I tylko trochę te wrażenia poprawia obszyta skórą kierownica.

Widoczna na fotografiach obok odmiana Seata Leona to najbogatsza wersja wyposażeniowa Style. Tylko w tej wersji można zamówić Seata z opisywanym silnikiem o mocy 160 KM. W odróżnieniu od tańszych odmian wyposażeniowych, w standardzie Style otrzymamy m.in. dwustrefową klimatyzację, detale wykończone skórą, wielofunkcyjne koło kierownicy, osiem głośników, komputer pokładowy, tempomat oraz funkcję „Comming Home”.

Dalej napęd/zawieszenie


Napęd/zawieszenie

Sercem testowanego Leona jest benzynowy silnik o pojemności 1,8 litra z turbosprężarką o mocy 160 KM, rozwijający maksymalny moment obrotowy 250 Nm od 1500 obr./min. Z napędem współpracuje siedmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia DSG. Taki zestaw rozpędza ważącego 1295 kg Leona od 0 do 100 km/h w 7,8 s. Jeszcze klika lat temu były to osiągi auta typu GTI, a opisywany Leon nie jest przecież oznaczony jakimkolwiek emblematem mającym sugerować jego sportowy charakter.

Zobacz również: Test Nissan Navara: drwal w garniturze

A jak to się sprawdza w praktyce? Bardzo dobrze. Spory moment obrotowy dostępny już od 1500 obr./min w połączeniu z błyskawicznie działającą przekładnią DSG jest gwarantem zadowalającej dynamiki już od startu. Po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu Leon żwawo przyspiesza od dolnych zakresów obrotomierza. Nie czuć przy tym zmian poszczególnych przełożeń, widać je tylko na obrotomierzu. Przekładnia DSG ma dwa tryby pracy – standardowy i sportowy, w którym przełożenia zmienia na wyższych obrotach oraz manualny, w którym to kierowca decyduje o zmianie przełożenia np. wciskając łopatki przy kierownicy.

Także redukcja przełożeń przy wyższych prędkościach, gdy zajdzie potrzeba np. wyprzedzenia, trwa krótką chwilę, bez irytującego opóźnienia znanego z tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Układ kierowniczy Leona jest przyjemnie precyzyjny, a zawieszenie zachęca do popuszczenia wodzy fantazji na ciasnych łukach. W takich warunkach na równym asfalcie spisuje się rewelacyjnie. Niestety kiepsko radzi sobie z tłumieniem nierówności. Gdy jedziesz tym Leonem na przykład po bruku z zawieszenia dochodzą ponadprzeciętnie głośne stuki i w kabinie mocno trzęsie.

Nie można za to narzekać na zużycie paliwa. Podczas testu w ruchu miejskim Leon zużywał średnio około 10 litrów benzyny na 100 km. A pamiętajmy, że mamy do czynienia z bardzo szybkim samochodem kompaktowym.

Dalej podsumowanie, alternatywy, opinie kierowców i dane techniczne


Podsumowanie

Według cennika najtańszy Seat Leon z silnikiem 1,8 TSI i przekładnią DSG kosztuje 84 189 zł. To sporo. Ale patrząc w stronę konkurencji, porównując wyposażenie oraz przede wszystkim moc i osiągi samochodu cena nie wydaje się być aż tak wygórowana.

Tego Leona nie kupią raczej rodziny z dziećmi, bo dla nich auto ma za mały bagażnik. Ale Seat Leon 1.8 TSI to dobra propozycja dla par bez dzieci. Oprócz wciąż atrakcyjnego, modnego wyglądu, jest przyjemnie szybki i daje sporo frajdy z jazdy. A jego możliwości przewozowe akurat wpiszą go w rolę codziennego środka transportu po mieście i auta, którym pojadą na wakacje.

Zobacz również: Test Kia Sorento: Koreanka wagi ciężkiej

Alternatywa:

Volkswagen Golf

Renault Megane

Skoda Octavia

Opinie kierowców: 

Marcin Kalinowski: Dla mnie Leon to taki ładniejszy i fajniejszy Golf. Z zewnątrz: super, choć do jajkowatej sylwetki trzeba się przyzwyczaić. Świetny silnik TSI i doskonały dwusprzęgłowy automat DSG też robią swoje – tym autem po prostu wyjątkowo przyjemnie się jeździ. Słabym punktem Leona jest wnętrze, zbyt szare i nieciekawe aby mówić o „hiszpańskim temperamencie” i zbyt słabo zrobione aby mówić o „niemieckiej precyzji”. Leon to też doskonały przykład na to, jak ogromne znaczenie mają stereotypy podczas wyboru samochodu. Mało kto zwraca uwagę na Leona… bo to Seat. Wszyscy pamiętają stare Toledo czy Cordoby, a nikt nie zauważył, że Leon to kompletnie nowy samochód. Efekt widać w wynikach sprzedaży: są niezbyt optymistyczne.

Zobacz również: Testy zderzeniowe Euro NCAP 2010

Dane techniczne:

Długość: 4315 mm

Szerokość: 1768 mmWysokość: 1458 mm

Rozstaw osi: 2578 mm

Masa: 1295 kg

Pojemność bagażnika: 341 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1798 ccm

Moc silnika: 160 KM/4500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm/1500 obr/min

Prędkość maksymalna: 213 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 sekundy

Zużycie paliwa: 8,8/5,3/6,6 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Bagażnik odrobinę za mały na rodzinne potrzeby (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie moga narzekać na brak przestrzeni nad głową (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Fotel kierowcy ma szeroki zaktres regulacji (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Schowek przed pasażerem jest pojemny (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Przekładnia DSG spisuje się bardzo dobrze (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Wysposażenie standarst bogate (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Kolorowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej to nowość po liftingu (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Czytelne cyferblaty, atrakcyjne podświetlenie (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Przyciski na kierownicy znane z aut z logiem VW (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Jakość materiałów wykończeniowych nie zachwyca (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl
Zaokrąglony tył (Seat Leon 1.8 TSI DSG, fot. moto.wieszjak.pl)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA