| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

Toyota Land Cruiser to przedstawiciel zagrożonego wyginięciem gatunku tzw. „prawdziwych terenówek”. Zaparkowany w centrum handlowym Land Cruiser budzi śmiech, a skrzydła rozwija dopiero na miękkim podłożu.

Pojawienie się tego auta w redakcji od razu skłoniło wszystkich do snucia planów rodzaju „jak byłbym bogaty i mieszkał na farmie na Mazurach gdzie zarabiałbym ciężkie pieniądze hodując łosie i bobry, to na pewno kupiłbym sobie Land Cruisera”. Nie wiemy co prawda, czy na hodowaniu łosi i bobrów można się dorobić, ale gdyby dojazd do naszej posiadłości wymagał przejechania przez kilka hektarów lasów i bagien oraz pokonania dwóch rzek (i bobrzej tamy) to na pewno wybralibyśmy ten samochód. Zgodnie i jednogłośnie, co w redakcji mojafirma.infor.pl/moto nie zdarza się często.

Zobacz również: Opinie kierowców o Toyota Land Cruizer

Toyota Land Cruiser ma bardzo bogatą historię i szlachetny rodowód auta terenowego, wywodzący się prosto z cesarskiej armii Japonii. W 1941 Japończycy zajęli Filipiny (do tej pory będące pod protektoratem USA) i znaleźli tam auto zwane Bantam Mk. II, podobne nieco do słynnego Willysa. Bantam jako jedna z firm startował do przetargu na auto terenowe dla armii USA, przegrał jednak z Willysem-Overlandem. Auto trafiło do Japonii i posłużyło Toyocie za wzór do stworzenia na zlecenie japońskiego rządu auta terenowego dla armii. Nadużyciem byłoby jednak stwierdzenie, że Land Cruiser powstał dzięki amerykanom. Pierwszy Land Cruiser (model BJ) powstał dopiero w 1951 roku i nie miał ze swym protoplastą prawie nic wspólnego. O jego sprawności świadczy fakt, że tego samego roku auto wjechało na szósty poziom najwyższej góry w Japonii, Fuji, na wysokość ponad 3000 metrów nad poziomem morza, jako pierwszy pojazd na świecie, co od razu zwróciło na nie uwagę świata. Auta te trafiły nawet do amerykańskiej armii i brały udział w wojnie w Korei.

Kolejna generacja Land Cruisera otrzymała oznaczenie „20”. Dalej było już z górki. Kolejne generacje otrzymywały kolejne numery, aż w końcu docieramy do roku 2008, kiedy to pojawiła się „200-tka”. W 2010 roku Land Cruiser przeszedł jeszcze dość poważny face lifting. I to właśnie ten samochód, w wersji pięciodrzwiowej ze 190-konnym silnikiem diesla o pojemności 3 litrów otrzymaliśmy do testów. Jeszcze jedno małe wyjaśnienie: Land Cruiser sprzedawany jest właściwie w trzech wersjach. Wersja trzydrzwiowa i pięciodrzwiowa znane są jako Land Cruiser, zaś przedłużona wersja pięciodrzwiowa z 4,5 litrowym 286 konnym silnikiem diesla pod maską to Land Cruiser V8. To auto o 20 centymetrów dłuższe od prezentowanego na zdjęciach, oraz… dwa razy droższe od opisywanej wersji pięciodrzwiowej.

Nadwozie

Skoncentrujmy się jednak na testowanej pięciodrzwiowej. Auto mierzy 4 metry i 76 centymetrów i jest naprawdę wielkim autem, wysokim na 189 centymetrów i szerokim na 188,5. Na dodatek stoi na 18-calowych felgach z oponami o profilu bocznym 16 centymetrów (265/60R18). Efekt jest taki, jakby na wielkich balonowych kołach postawić stodołę. Podjeżdżając pod dom czułem się, jakbym z dachu auta mógł wejść od razu na balkon swojego mieszkania na trzecim piętrze.

Zobacz również: Test Mitsubishi ASX: wierny przyjaciel

Nadwozie Toyoty jest oparte na sztywnej ramie. Jej zaletą jest lepsza sztywność nadwozia podczas jazdy w terenie i nieco większą, jak to określa pewien mój znajomy offroadowiec, „idiotoodporność”. Auto oparte na ramie jest bardziej wytrzymałe, jednak nie ma nic za darmo: rama swoje waży, obniżając dynamikę auta i pogarszając zachowanie na asfalcie.

Od ponad 60 lat sprzedało się już ponad 5 milionów Land Cruiserów różnych wersji, Toyota miała więc mnóstwo czasu i motywacji do ulepszania auta. Dlatego czuję się w obowiązku wspomnieć o pewnym „drobiazgu”. Otóż tylna klapa do bagażnika otwiera się na bok… na prawą stronę. Oznacza to, że stając autem np. na poboczu otwieramy klapę na chodnik, co wymusza na nas stanięcie bliżej jezdni. Sądzę jednak, że jest to wynik tego, że auto jest produkowane w Japonii, gdzie jeździ się po „niewłaściwej” stronie drogi, czyli lewej. Sam bagażnik jest przepastny: mieści 621 litrów, zaś po złożeniu na płasko drugiego rzędu foteli do środka wejdzie aż 1833 litra bagażu. Lub dwa i pół łosia.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Fotele są wygodne, a miejsca jest mnóstwo(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Fotele są wygodne, a miejsca jest mnóstwo(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Centralna konsola jest łatwa w obsłudze(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Centralna konsola jest łatwa w obsłudze(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Zmieniono m.in kształt przednich i tylnych lamp(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Zmieniono m.in kształt przednich i tylnych lamp(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Tak samo jest z tyłu (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Tak samo jest z tyłu (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Skrzynia pracuje nieco ospale, natomiast imitacja drewna robi dobre wrażenie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Skrzynia pracuje nieco ospale, natomiast imitacja drewna robi dobre wrażenie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Radiem jak i zestawem głośnomówiącym można sterować z kierownicy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Radiem jak i zestawem głośnomówiącym można sterować z kierownicy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Bagażnik jest przepastny, a po złożeniu foteli jest go jeszcze więcej (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Bagażnik jest przepastny, a po złożeniu foteli jest go jeszcze więcej (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Automatyczna skrzynia biegów ma pięć przełożeń (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Automatyczna skrzynia biegów ma pięć przełożeń (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Land Cruiser w terenie radzi sobie świetnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Land Cruiser w terenie radzi sobie świetnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Silnikowi diesla przydałyby się dwa dodatkowe cylindry aby poprawić kulturę pracy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Silnikowi diesla przydałyby się dwa dodatkowe cylindry aby poprawić kulturę pracy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Na centralnej konsoli na znajdują się przyciski obsługujące reduktor, wspomaganie zjazdu/podjazdu i centralny dyferencjał (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Na centralnej konsoli na znajdują się przyciski obsługujące reduktor, wspomaganie zjazdu/podjazdu i centralny dyferencjał (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Maksymalny kąt podjazdu to 42 stopnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Maksymalny kąt podjazdu to 42 stopnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Auto stoi na wielkich 18 calowych felgach i kołach 265/60 (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Auto stoi na wielkich 18 calowych felgach i kołach 265/60 (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Schowek po stronie pasażera (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Schowek po stronie pasażera (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

W 2010 roku seria 200 przeszła facelifting (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
W 2010 roku seria 200 przeszła facelifting (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Kąty rampowe, zejścia i natarcia też są na przyzwoitym dla auta terenowego poziomie (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Kąty rampowe, zejścia i natarcia też są na przyzwoitym dla auta terenowego poziomie (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Panel sterowania lusterkami i elektrycznym ogrzewaniem(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Panel sterowania lusterkami i elektrycznym ogrzewaniem(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Land Cruiser ma stały napęd na cztery koła, reduktor i blokadę dyferencjału międzyosiowego(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Land Cruiser ma stały napęd na cztery koła, reduktor i blokadę dyferencjału międzyosiowego(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Wnętrze jest surowe i plastikowe, ale dobrze wykonane i zmontowane (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Wnętrze jest surowe i plastikowe, ale dobrze wykonane i zmontowane (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Ekran LCD jest całkiem spory (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Ekran LCD jest całkiem spory (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Zegary są bardzo czytelne (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Zegary są bardzo czytelne (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

RT Tax Poland

Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »