| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Opel Astra IV

Test Opel Astra IV

To już czwarta generacja kompaktowego Opla Astry. Do redakcyjnego testu trafiła Astra IV 1,7 CDTi Sport w wersji 125-konnej. Czy nowej Astrze IV udało się jej zerwać z konserwatywnym wizerunkiem modelu?

No i doczekaliśmy się czwartej generacji Opla Astry. Zadebiutowała we wrześniu 2009 roku we Frankfurcie, a do salonów w Polsce trafiła w styczniu 2010. Niemcy mogli kupić ją kilka miesięcy wcześniej. Lokalnych patriotów na pewno usatysfakcjonuje informacja, że Astra IV produkowana jest między innymi w Gliwicach. W 2010 roku Astra IV zdobyła III miejsce w konkursie European Car of the Year.

Poprzednie generacje Opla Astry uchodziły za auta dla dość określonej klienteli. Za ich dość specyficzny, konserwatywny i nieco ociężały (za to sprawiający solidne wrażenie) charakter trzeba było po prostu te auta lubić Astra III wyszła trochę naprzód bardziej agresywną stylistyką, jednak za kierownicą było dość podobnie. Każdy element stawiał w użytkowaniu dość wyczuwalny opór, co niektórzy lubią, a niektórzy nie.

Tymczasem do redakcyjnego testu otrzymaliśmy Astrę IV z silnikiem 1,7 CDTi w standardzie wyposażenia Sport i z sześciobiegową skrzynią biegów. Nadwozie to pięciodrzwiowy hatchback. Czy zerwie z dotychczasowym wizerunkiem Astry, który uparcie od wielu lat trzyma się tego auta jak rzep psiego ogona?

Opel Astra IV: Nadwozie

Nowa Astra IV ma bardzo ładne, wyważone i proporcjonalne nadwozie. Niestety trudno oprzeć się wrażeniu, że już gdzieś się ten kształt widziało. Wszystkie kompakty powoli zaczynają się do siebie upodabniać. Podobne linie boczne widać w Seacie Leonie, Maździe 3 czy nawet w nowym Focusie. Z drugiej strony, Astra IV pełnymi garściami czerpie również ze stylistyki Insignii. Astra czwartej generacji może być uznana za najładniejszą, ale na pewno nie za najbardziej oryginalną.

Zobacz również: Opinie kierowców o Opel Astra

Auto jest też od swojej poprzedniczki sporo większe o parę centymetrów w każdą stronę. Jest dłuższe (441,9 cm), szersze (181,4 cm) i wyższe (148,7 cm). Bagażnik – nie ma dramatu – mieści 370 litrów, a po złożeniu kanapy 1235 litrów. Również przyzwoicie… i również bez wystrzału, konkurencja w postaci np. Forda Focusa zmieści bagażu nieco więcej. Za dopłatą 250 złotych można za to zamówić ciekawą opcję: regulowaną wysokość podłogi bagażnika. Jeśli podłogę podniesiemy, miejsca jest mniej, ale znika również próg.

Niestety razem z nowym nadwoziem przyszły też nowe problemy. Największy z nich to niezbyt dobra widoczność. O ile do widoczności do przodu i na boki nie mam większych zastrzeżeń (choć przeszkadzają grube słupki), to niestety już patrząc do tyłu zobaczymy niewiele. Upierdliwe zwłaszcza w trakcie parkowania.

Na razie na rynku dostępna jest tylko jedna wersja nadwoziowa: pięciodrzwiowy hatchback. Lada moment dołączy do niego kombi zwane Sports Tourer. Dwudrzwiowa wersja GTC oraz kabriolet mają pojawić się w 2011 roku.

Jaką wybrać wersję? Przeczytaj w naszym poradniku kupującego.

Opel Astra IV: Wnętrze i wyposażenie

Nawiązania do Insignii najbardziej widać w środku. Prawie identyczne są zegary na desce rozdzielczej, podobnie jest z układem centralnej konsoli. Insignia, jako auto aspirujące do klasy premium, ma bardzo ładne i funkcjonalne wnętrze, dlatego Astra IV bardzo zyskała na skopiowaniu wnętrza z większej i droższej siostry. Wreszcie koniec z topornymi, szarymi i nudnymi wnętrzami w Oplach. Nareszcie jest ładnie, a nawet luksusowo – zwłaszcza nocą, kiedy konsola świeci niczym choinka lub kokpit samolotu. Główny konkurent Astry IV, czyli Golf VI, wyraźnie odstaje pod kątem design. Ze złych wieści: jakość wykonania i montażu mogłaby być lepsza. W bogatszych wersjach wyposażenia nieco tandetą razi też obramowanie centralnej konsoli wykonane z szarego plastiku.

Spotkałem się z negatywnymi opiniami dotyczącymi funkcjonalności środkowej konsoli. Nie mogę się z nimi zgodzić. Ergonomia i prostota obsługi tkwi w przypisaniu każdej funkcji do łatwo dostępnego przycisku lub pokrętła, nie zaś ukrywaniu jej w mało przejrzystym podmenu komputera pokładowego. Do ergonomii w Astrze IV przyczepić się nie można: o ile ilość przycisków i pokręteł na początku może przyprawić o zawrót głowy, to jednak średnio kumaty kierowca po tygodniu będzie obsługiwał najważniejsze elementy wyposażenia „na pamięć”. Tymczasem ładnie podświetlona „choinka” deski rozdzielczej robi doskonałe wrażenie, zwłaszcza w nocy. Aż przyjemnie jest podróżować. Kolejny plus to regulacja kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach.

Zobacz również: Toyota Verso-S coraz bliżej

Biorąc pod uwagę wymiary zewnętrzne spodziewałem się, że w środku znajdzie się miejsce na kort tenisowy i pełnowymiarowy basen olimpijski. W środku jednak nie jest aż tak przestronnie – jest przyzwoicie, ale bez wystrzału. Kierowca i pasażer mają odpowiednią ilość miejsca, gorzej jest z tyłu. Komfortowo podróżować tam mogą dwie osoby. Trzecia wejdzie „na ścisk”. Na dodatek ilość miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy zależy odwrotnie proporcjonalnie od wzrostu kierowcy i pasażera przedniego fotela.

Wspomnę jeszcze o jednym bardzo przyjemnym drobiazgu. Otóż spryskiwacze przednich szyb rozpylają delikatną mgiełkę, która szybko rozprowadza się po całej szybie. Płynu też zużywa się w ten sposób mniej. Mała rzecz, a cieszy.

Nowa Astra IV ma najładniejsze i najbardziej luksusowe wnętrze ze wszystkich dotychczasowych generacji tego modelu. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że pod kątem designu Astra IV plasuje się w ścisłej czołówce kompaktów. Zrezygnowano z eksperymentowania (które zazwyczaj w tej klasie przynosi ponure efekty) i zaadaptowano wnętrze z auta o segment wyższego, czyli Insignii. Koniec z mało ciekawym środkiem poprzednich generacji. Wnętrze, w środku którego przyjemnie jest przebywać to ogromny atut tego samochodu. Na dodatek wszystko jest niezwykle intuicyjne i proste w obsłudze.

Dalej: napęd i zawieszenie

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl
Opel Astra Fot. Moto.wieszjak.pl

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Eugenia Jabłokow

Radca prawny- ekspert w dziedzinie postępowania spadkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »