REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy przedsiębiorcy przysługuje zasiłek chorobowy?

Przedsiębiorcy, który prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz jest objęty ubezpieczeniem chorobowym, przysługuje zasiłek chorobowy. Przeczytaj kiedy i na jakich zasadach będziesz z niego korzystał.

Jak kontrolowane jest orzekanie o niezdolności do pracy?

Kontrolę nad orzekaniem o czasowej niezdolności do pracy sprawują lekarze orzecznicy ZUS. Na ubezpieczonym ciąży obowiązek udostępnienia posiadanej dokumentacji medycznej.

Jaka jest podstawa wymiaru świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego?

Ustalanie podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego przysługującego z ubezpieczenia wypadkowego przedsiębiorcom odbywa się na tych samych zasadach, które obowiązują przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego.

Jak wypłacane są przedsiębiorcom świadczenia z ZUS?

Prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, tak jak pracownicy, podlegają systemowi ubezpieczeń. Kiedy przedsiębiorca uzyskuje wypłatę zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego oraz świadczeń rehabilitacyjnych? Kto je wypłaca?

REKLAMA

Na czym polega odroczenie terminu płatności składek do ZUS?

Płatnik składek ZUS ma w określonych okolicznościach prawo do ubiegania się o odroczenie terminu ich płatności. Podstawową przesłanką są chwilowe problemy płatnicze.

Jakie dokumenty są konieczne do odroczenia terminu płatności składek do ZUS?

Wniosek płatnika, dokumenty potwierdzające zasadność udzielenia ulgi oraz obrazujące kondycję finansową – stanowią podstawę do ubiegania się o odroczenia terminu płatności składek do ZUS.

Czy zasiłek chorobowy przysługuje po ustaniu tytułu ubezpieczenia?

Zasiłek chorobowy przysługuje nie tylko w okresie trwania ubezpieczenia chorobowego. Prawo do niego trwa również po ustaniu tytułu. W jakich sytuacjach?

Jak określić wymagania techniczne sprzętu komputerowego - przedmiot zamówienia

Decydując się na kupno komputera lub podobnych urządzeń zwracamy szczególną uwagę na parametry techniczne. Z podobną sytuacją mamy do czynienia na gruncie zamówień publicznych, których przedmiotem, oprócz usług czy robót budowlanych, może być również sprzęt komputerowy. W jaki sposób zamawiający powinien oznaczyć dotyczące go wymagania techniczne?

REKLAMA

Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

Koniec roku dla wielu firm oznacza organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników, a także przygotowywanie prezentów dla kontrahentów. Warto jednocześnie pamiętać, co może zostać zaliczone do kosztu podatkowego.

Czy warto ubezpieczać się w towarzystwie ubezpieczeń wzajemnych (TUW)?

Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej. Dlatego zanim podejmie się decyzję o zawarciu umowy, warto zaznajomić się z samą ideą takiej instytucji.

Przyrost PKB wyniesie 3,8 proc.

W 2010 r. obserwowaliśmy powolny wzrost gospodarki. Po trzech kwartałach PKB było o 3,6 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do końca br. prawdopodobnie zwiększy się jeszcze o 0,2 proc.

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie.

Jakie są prognozy dla rynku zamówień publicznych?

Biuletyn Zamówień Publicznych co miesiąc publikuje kilkanaście tysięcy ogłoszeń. Sezon zimowy, jak co roku, przynosi ze sobą okresowy spadek. Jak wyglądał rok 2010 i co czeka firmy w kolejnym, 2011?

Jak wybrać formę opodatkowania w 2011 r.?

20 stycznia 2011 r. jest specyficzną datą dla przedsiębiorców. To termin graniczny, do którego muszą oni wybrać sposób rozliczania z fiskusem na najbliższy rok i złożyć w tej sprawie pisemne oświadczenie do urzędu skarbowego zgodnego z miejscem zamieszkania podatnika.

Jakie są rodzaje inwentaryzacji?

Możemy wyróżnić trzy rodzaje inwentaryzacji, a mianowicie spis z natury, potwierdzenie prawidłowości sald, oraz porównanie stanów księgowych z odpowiednimi dokumentami. Na czym polegają poszczególne z nich?

Jak przeprowadzić remanent?

Druga połowa grudnia to okres pogoni za prezentami, porządków i kolejek w sklepach. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą dodatkowym obciążeniem są obowiązki, związane z końcem roku kalendarzowego. Jednym z takich obowiązków jest remanent, nazywany w przepisach ustawy o rachunkowości inwentaryzacją.

Czy venture capital jest szansą dla przedsiębiorców?

Wielu polskich przedsiębiorców i menadżerów poszukuje kapitału dla swoich firm. Niewielu z nich jednak wie, że fundusze private equity/venture capital dysponują kapitałem, który chcą zainwestować w polskie firmy i tylko czekają na dobre projekty inwestycyjne. Co to jest i jak to działa venture capital - dowiesz się z poniższego artykułu.

Jak mała firma może walczyć z opóźnieniami płatniczymi?

Opóźnienia w płatnościach to jeden z największych problemów trapiących polskie firmy. Trudności związane z terminową realizacją umów i egzekwowaniem zobowiązań należą do podstawowych przeszkód w rozwijaniu działalności gospodarczej i sprawnym funkcjonowaniu na rynku. Jak z nimi walczyć?

Kiedy przedsiębiorca ma obowiązek odzysku i recyklingu opakowań?

Obowiązki odnoszące się do gospodarki opakowaniami, produktami w tych opakowaniach oraz odpadami opakowaniowymi określone zostały w ustawie z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 639 z poźn. zm.)

Jak nie utracić płynności finansowej?

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Jak wysoka może być pomoc de minimis?

Pomoc de minimis jest szczególnym rodzajem pomocy udzielanym przedsiębiorcom przez państwo. Jej specyfika polega na tym, że nie podlega kontroli ze strony Komisji Europejskiej, gdyż jest wsparciem o niewielkich rozmiarach, a to nie narusza konkurencji na rynku. Jaka jest wysokość pomocy de minimis?

Jak mały przedsiębiorca może chronić środowisko?

Okazuje się, że nie trzeba zarządzać wielkim konsorcjum, by chronić naszą przyrodę. Tak naprawdę za pomocą kilku prostych i nie wymagających wielkich kwot metod możemy stać się w pełni proekologicznymi przedsiębiorcami. Wystarczy jedynie odrobina zaangażowania i chęci do nabrania nowych nawyków.

Straciłeś dane z komputera? Jak je odzyskać?

Awaria dysku, błąd oprogramowania, wirus? Stało się – Twoja firma straciła ważne dane, bez których jej funkcjonowanie może zostać przynajmniej na jakiś czas poważnie zachwiane. W zależności od tego, jak przygotowałeś się na taką ewentualność, masz do wyboru kilka scenariuszy.

Kiedy leasing będzie dostawą towarów?

Dzisiejszy przedsiębiorca, korzystający z leasingu, musi liczyć się z koniecznością płacenia podatku VAT. Wynika to m.in. z faktu, że niektóre czynności wykonywane w ramach umowy leasingu są traktowane przez ustawodawcę jako dostawa towarów.

Jak sporządzić remanent?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów obowiązani są do sporządzenia remanentu (spisu z natury) wraz z nadejściem ostatnich dni roku podatkowego. Po sporządzeniu spisu podatnicy powinni dokonać wycenę remanentu w terminie 14 dni.

Co to jest e-pełnomocnictwo i dlaczego jest takie ważne dla przedsiębiorców?

Przeglądając witrynę internetową Ministerstwa Gospodarki, możemy się dowiedzieć, że misją Ministerstwa jest „stworzenie najlepszych w Europie warunków prowadzenia działalności gospodarczej”. Znając polskie realia, można i należy przypuszczać, że jeszcze sporo wody w Wiśle upłynie, nim ten szczytny cel zostanie zrealizowany, niemniej jednak warto odnotować kroki, które mają nas do tego celu przybliżyć. Jednym z nich jest wprowadzenie elektronicznego rejestru przedsiębiorstw.

Jak zima wpływa na usługi assistance?

Jak co roku, grudzień wita kierowców firmowych opadami śniegu i zmianą warunków drogowych na utrudnione. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, oznaczało to  wzrost zapotrzebowania na usługi assistance. W pierwszym tygodniu grudnia br. roku według danych Inter Partner Assistance wyniósł on aż 84 procent. W drugim tygodniu utrzymywał się na poziomie 40 proc. względem listopada.

Jak założyć w Warszawie firmę przez interne?t - krok po kroku

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy daje jej mieszkańcom możliwość założenia własnej działalności gospodarczej bez opuszczania domu. Urzędnicy wychodzą naprzeciw potencjalnym pracodawcom i ułatwiają im załatwianie formalności.

Co z VAT-em przy leasingu?

Jak rozliczany jest VAT przy leasingu samochodów osobowych oraz ciężarowych "z kratką"? Ekspert wyjaśnia jakie zasady rządzą rozliczaniem VAT-u przy autach osobowych i "z kratką".

Jak wyliczyć wskaźnik Okresu Bezpieczeństwa Gotówkowego

Na ogół wszyscy doskonale wiedzą jak ważny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa jest dodatni wynik finansowy (zysk). Nikt też nie zaprzeczy, że dobrze jest mieć środki na regulowanie bieżących zobowiązań firmy. Warto posłuchać zwolenników tezy, że można śmiało postawić znak równości pomiędzy zyskiem i płynnością finansową, jeśli rozpatrywać ważność tych miar funkcjonowania przedsiębiorstwa z uwagi na jego istnienie. Mogę zaryzykować jeszcze bardziej śmiałą tezę, że rację mają ci, którzy płynności finansowej dają pierwszeństwo nad zyskiem. Dlaczego?

Jak wybrać system finansowo-księgowy?

Wybór systemu finansowo-księgowego jest istotny, ponieważ dotyczy bardzo ważnej sfery prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli w księgach coś się nie zgadza może się to wiązać ze sporymi kosztami inwestycyjnymi (pieniądze, czas przeznaczony na opanowanie poruszania się po systemie).

Co zrobić, gdy firma popadnie w długi?

Rosnące zobowiązania i malejące przychody to problem, który dotyka wiele firm. Okres kryzysu na stałe odcisnął piętno na budżetach małych i średnich przedsiębiorstw. Jak sobie poradzić z długami, aby wyprowadzić biznes na prostą drogę?

Czy można uzyskać kredyt od fiskusa?

Przedsiębiorcy mogą uzyskać tzw. kredyt podatkowy. Skorzystanie z niego uzależnione jest od umiejętnego wyboru metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy i płatności podatku VAT.

Czy można amortyzować mieszkanie?

Ustalenie wartości początkowej mieszkania, a także wprowadzenie go do środków trwałych otwiera drogę do jego amortyzowania. Podatnicy mogą wybrać jedynie metodę liniową. Stosować mogą zaś stawkę z wykazu stawek amortyzacyjnych bądź określoną indywidualnie.

Jak oznaczyć cenę sprzedawanych towarów lub usług?

W praktyce wiele osób prowadzących działalność gospodarczą nieświadomie łamie przepisy o ustalaniu cen. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że w wielu branżach przedsiębiorcy oferują swoje usługi zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom rozliczającym podatek od towarów i usług, dla których istotniejsze mogą być ceny netto.

Czy pozwalać klientom na negocjowanie zawieranych umów

W obrocie gospodarczym, zwłaszcza z udziałem konsumentów, do zawierania umów powszechnie wykorzystuje się tzw. wzorce umowne. Najprościej mówiąc, umowy te charakteryzują się tym, że ich postanowienia są opracowywane przez jedną ze stron i narzucane drugiej, która nie może wpłynąć na ich treść. Czy takie rozwiązania są korzystne dla przedsiębiorcy? Czy warto przychylać się do rozwiązań zgłaszanych przez klientów?

Jak powinien wyglądać wniosek o udzielenie zabezpieczenia?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może spotkać się z sytuacją, w której nieuczciwy kontrahent zawrze z nim umowę, a następnie nie spełni swojego zobowiązania. W takich wypadkach, gdy pomimo wezwań, kontrahent nie wykazuje żadnych chęci roszczenia, przedsiębiorca może wystąpić do sądu. Jeżeli dodatkowo obawia się, że dłużnik wykonuje czynności, które mają na celu ukrycie majątku lub wykazanie, że nie jest w stanie spełnić świadczenia, może domagać się zabezpieczenia roszczenia.

Czy firmy czują potrzebę korzystania z usług prawnika?

Rynek usług prawnych w sektorze przedsiębiorstw i urzędów publicznych jest jednym z filarów polskiego doradztwa prawnego. Jak przedstawia się współpraca przedsiębiorców z prawnikami i co stanie się z rynkiem usług prawniczych w sektorze przedsiębiorstw w najbliższym czasie?

Jak funkcjonuje sukcesja ochrony wynikająca z interpretacji indywidualnej?

Regulacje Ordynacji podatkowej przewidują, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Jak sąd rozpoznaje wniosek o zabezpieczeniu roszczenia?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może znaleźć się w sytuacji, w której kontrahent, zobowiązany do określonego świadczenia w ramach zawartej umowy, nie wykona swojego obowiązku. Przedsiębiorca może wówczas zwrócić się o pomoc do sądu, który rozpatrzy sprawę, a jeżeli uzna roszczenie za zasadne, nakaże dłużnikowi je wykonać. Jeżeli w trakcie postępowania, a nawet przed jego rozpoczęciem zaistnieją okoliczności, z których będzie wynikać, że dłużnik wykonuje czynności zmierzające do niewykonania zobowiązania, powód może domagać się zabezpieczenia.

Czym jest postępowanie zabezpieczające?

Prowadząc działalność gospodarczą należy liczyć się z ewentualnością zaistnienia sytuacji, w której konieczne będzie wystąpienie do sądu lub sądu polubownego. Przepisy dają przedsiębiorcy w takich wypadkach możliwość ubiegania się o zabezpieczenie jego roszczeń.

Jak nie dać się oszukać - "kupię firmę z długami"

„Kupię firmę z długami” – do niedawna jedno z najpopularniejszych ogłoszeń w Internecie, a zarazem jedno z największych oszustw wykorzystujących niewiedzę i panikę zadłużonych przedsiębiorców. Schemat tego zjawiska jest bardzo prosty i w głównej mierze opiera się na trudnej sytuacji ekonomicznej potencjalnych ofiar i nieznajomości prawa.

Jak kształtują się koszty przy postępowaniu zabezpieczającym?

Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem zaistnienia problemów z płynnością finansową i niemożnością uregulowania swoich wymagalnych zobowiązań. Przedsiębiorca powinien liczyć się z możliwością wystąpienia kontrahenta do sądu w celu ochrony swoich roszczeń. Kontrahent ma również możliwość wnioskowania o zabezpieczenie swoich roszczeń, jeżeli ma wątpliwości, czy zasądzone roszczenie zostanie wykonane.

Hipoteka kaucyjna jako forma zabezpieczenia wykonania umowy

Prowadzenie działalności gospodarczej, co do zasady wiąże się z funkcjonowaniem w obrocie i zawieraniem umów z kontrahentami. Jeżeli zawierane umowy opiewają na wysoką wartość może mieć miejsce sytuacja, w której kontrahent będzie obawiał się o możliwości finansowe przedsiębiorcy, a tym samym możliwości realizacji umowy. W takim wypadku najlepszym sposobem będzie ustanowienie hipoteki kaucyjnej.

Jak zwiększyć koszty uzyskania przychodu?

Koszty uzyskania przychodu rosną, więc podstawa opodatkowania jest niższa - zasada dobrze znana zarówno podatnikom jak i fiskusowi. Wraz ze zmniejszeniem podstawy maleją zobowiązania przedsiębiorcy. Rozwiązaniem pozwalającym zwiększyć koszty uzyskania przychodów jest optymalizacja sposobu amortyzacji.

Umowa niezgodna z prawem? Jak i do kogo wnieść pozew?

Jeżeli w ocenie przedsiębiorcy, kontrahent używa w swoim wzorcu umowy postanowień, które są sprzeczne z prawem czy dobrymi obyczajami, może zwrócić się do sądu o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolony. Gdzie i jak wnieść pozew w tej sprawie? Kto może wystąpić z żądaniem? Czy możliwe jest zawarcie ugody przed sądem w tych sprawach

Jak obliczyć wrażliwość firmy na zawirowania rynkowe?

Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest procesem toczącym się w próżni. Nasza firma będzie odczuwać zmiany jakie pojawiają się dookoła niej. Jak ustalić stopień odporności przedsiębiorstwa na zawirowania rynkowe?

Jak obliczyć opłacalność firmy?

Policzyliśmy jak dużo musimy pracować, aby zrównoważyć koszty stałe naszej działalności, ale w dalszym ciągu nie wiemy jak dużo musimy sprzedać, by osiągnąć satysfakcjonujący nas zysk. Jak już wiemy na potrzeby rozwoju firmy oraz własną konsumpcję możemy przeznaczyć tylko zysk netto.

Jak zmiana wartości pieniądza wpływa na finanse firmy?

Prowadzenie firmy ukierunkowane jest na zysk. Czy gromadzoną gotówkę należy inwestować? Jak robić to najskuteczniej? Przeczytaj porady ekspertów.

Jak przygotować podstawowe dokumenty analizy finansowej firmy?

Zebranie doświadczenia podczas prowadzenia działalności gospodarczej pozwala na rozwijanie firmy. Warto jednak, aby przedsiębiorca przed stawianiem odważnych kroków zawsze odpowiedział sobie na podstawowe pytania: co robić i czy będzie to opłacalne. Jeżeli wiadomo „co i po co”, należy zastanowić się „jak”.

REKLAMA