| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Zima > Jazda po śliskiej nawierzchni, jak się zachować?

Jazda po śliskiej nawierzchni, jak się zachować?

Poruszając się samochodem po śliskiej nawierzchni nie wolno wykonywać raptownych ruchów. Dotyczy to skrętów, hamowania i przyspieszania.

Obserwowanie sytuacji rozgrywającej się dookoła jadącego samochodu to obowiązek kierowcy. Jadnak w okresie zimowym, kontrolowanie co się dzieje przed poprzedzającym nas pojazdem ma szczególne znaczenie. Tylko wtedy mamy szansę na wyhamowanie samochodu na bardzo śliskiej nawierzchni lub odpowiednio wczesne ominięcie przeszkody.

Zobacz też: Jak wyjechać z zaspy?

Hamowanie

Trenerzy Szkoły Jazdy Renault nie mają wątpliwości - na śniegu i lodzie droga hamowania może się wydłużyć nawet dziesięciokrotnie w stosunku do hamowania z tej samej prędkości na suchej nawierzchni.  Należy pamiętać, aby nie hamować ostro, bo w ten sposób ryzykujemy wpadnięciem w poślizg – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – W przypadku samochodów bez systemu ABS zaleca się hamowanie pulsacyjne – dodają. Najbezpieczniej jest wykonywać manewr hamowania jadąc w linii prostej, a unikać go na zakrętach.

Manewry układem kierowniczym

Szczególną ostrożność powinniśmy także zachować podczas kręcenia kierownicą. Przestrzegamy przed nagłymi zmianami kierunku jazdy i wykonywaniem gwałtownych ruchów kierownicą – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. "W sytuacji poślizgu trzeba powoli
i stopniowo manewrować kierownicą. W przypadku, gdy przyczepność straciły tylne koła, powinno się wykonać kontrę, aby naprowadzić samochód na prawidłowy tor jazdy. Jeśli z kolei to przednie koła wpadły w poślizg, należy zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt i ostrożnie wykonać go ponownie."

Zobacz też: Jak radzić sobie na drodze podczas gołoledzi?

Przyspieszanie

Jadąc po ośnieżonej, oblodzonej lub mokrej nawierzchni nigdy nie powinno się wciskać pedału gazu do końca. Przyspieszać trzeba stopniowo, aby uniknąć ryzyka utraty przyczepności. Pamiętajmy też, że w takich warunkach trzeba jechać ze zredukowaną prędkością, niższą niż w czasie jazdy po suchej drodze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Na podstawie: materiałów prasowych Renault

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Narkiewicz-Tarłowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »