| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Zima > Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Uruchamianie i nagrzewanie silnika to bardzo ważne elementy techniki jazdy, zwłaszcza w okresie zimowym. Podpowiadamy, jak prawidłowo obchodzić się z zimnym silnikiem na mrozie.

Z punktu widzenia ecodrivingu zimny silnik zaraz po uruchomieniu zużywa najwięcej paliwa. Należy więc dążyć do jak najszybszego rozgrzania silnika, nie czekając np. w zimie na parkingu, aż silnik osiągnie odpowiednią temperature pracy. Silniki samochodowe najlepiej rozgrzewają się podczas normalnej pracy podczas jazdy (nie na "biegu jałowym"). W większe mrozy niektóre silniki diesla nie są w stanie osiągnąć nominalnej temperatury na biegu jałowym, szybkie ruszenie z miejsca i włączenie się do ruchu jest więc jedynym sposobem na nagrzanie silnika.

Zobacz też: Jazda zimą

Proces uruchamiania silnika

Uruchamianie silnika samochodowego polega na dostarczeniu do cylindrów odpowiedniej dawki paliwa, koniecznej do zainicjowania procesu spalania. Konieczny jest przy tym dodatkowy czynnik w postaci iskry elektrycznej przy zapłonie iskrowym lub odpowiedniej temperatury wewnątrz komory spalania w silniku z zapłonem samoczynnym (Diesla).

W silniku zimnym proces spalania jest bardzo utrudniony, dlatego stosuje się pewne rozwiązania techniczne, takie jak chwilowe (na czas rozruchu) wzbogacanie mieszanki paliwowo-powietrznej, dzięki czemu wzrasta gęstość mieszanki paliwowej, albo (w silniku z zapłonem samoczynnym) na chwilowym podgrzewaniu wtryskiwanego paliwa przez specjalne podgrzewacze, tzw. świece żarowe. Dawniej stosowano także podgrzewanie mieszanki paliwowo-powietrznej w kolektorach dolotowych niektórych silników z zapłonem iskrowym powietrza zasysanego przez silniki z zapłonem samoczynnym w fazie rozruchu. Obecnie tego typu rozwiązania są stosowane tylko w przypadku silników przeznaczonych do pracy przy bardzo dużych mrozach, w warunkach polarnych.

Zobacz też: Gołoledź: czym jest, kiedy występuje. Jak gołoledź wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Po uruchomieniu chłodny silnik aż do osiągnięcia temperatury roboczej nie jest w stanie spalić całego dostarczanego do cylindrów paliwa. Część z niego trafia wraz ze spalinami do atmosfery, reszta spływa do skrzyni korbowej, rozcieńczając niepotrzebnie olej, dlatego należy ograniczyć do minimum rozruchy silnika, który nie osiągnął minimalnej temperatury pracy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »