| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Zima > Jak wyjechać z zaspy?

Jak wyjechać z zaspy?

Każde wjechanie w zaspę śnieżną wiąże się z problemami. Im zaspa większa, tym większe są te problemy. Podpowiemy krok po kroku, wyjechać z zaspy śnieżnej?

Z jakiej zaspy można wyjechać samodzielnie?

Wjechanie w zaspę śnieżną zwykle prowadzi do tego, że pod samochodem utworzy się coś w rodzaju poduszki śnieżnej, na której on się oprze, a tym samym kontakt jego kół z twardym podłożem znacznie się zmniejszy lub przestanie istnieć. Jeżeli zaspa jest na tyle głęboka, że koła prawie lub w ogóle nie dotykają drogi, wówczas są tylko dwa wyjścia: albo usunąć spod niego śnieg, albo go wypchnąć lub wyciągnąć z zaspy przy pomocy kilku silnych osób lub innego pojazdu. Gdy zaspa jest płytsza, a koła utknęły w jakichś zagłębieniach terenu pod nią, w 90 na 100 przypadków można z takiej opresji wydobyć się samodzielnie.

Zobacz również: Jak ruszać z głębokiego śniegu?

Jak wyjechać z zaspy?

Przy wypychaniu samochodu z zaspy lub przy wyjeżdżaniu samodzielnym należy wykorzystać zjawisko bezwładności. Polega ono na tym, aby samochód rozkołysać (rozbujać) na jego osi podłużnej. Po włączeniu najniższego biegu należy spróbować delikatnie, aby w miarę możności nie zerwać przyczepności kół, ruszyć do przodu. Wystarczy, gdy uda się przejechać nawet kilka centymetrów! Następnie trzeba szybko wcisnąć sprzęgło i włączyć bieg wsteczny, a następnie spróbować delikatnie ruszyć do tyłu. Można podczas zmiany biegu wcisnąć hamulec, aby samochód nie zaczął samoczynnie jechać.

Zobacz również: Sposób na ruszanie w zimie? Żwirek dla kota!

Każda kolejna zmiana biegu będzie powiększała amplitudę „rozkołysu”. Bardzo dobrze, gdy pomogą w tym inne osoby, popychając samochód raz do przodu, raz do tyłu, z zachowaniem ostrożności, aby nie dostać się pod niego, gdy zacznie się cofać lub ruszy do przodu. Ponieważ amplituda będzie się powiększała za każdym razem dzięki sile bezwładności, jedno z kolejnych wahnięć spowoduje, że auto wyjedzie ze śnieżnej pułapki.

Czasem wyjechanie z zaspy może ułatwić dociążenie kół napędzanych, np. gdy pasażerowie obciążą właściwą oś, naciskając na maskę lub pokrywę bagażnika. Dodatkowy ciężar ponad osią może ścisnąć warstwę śniegu pod osią i napędzane koła będą miały lepszą przyczepność.

reklama

Aktualizacja: 08.12.2014

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Wjechanie w zaspę śnieżną zwykle prowadzi do tego, że pod samochodem utworzy się coś w rodzaju poduszki śnieżnej, na której on się oprze. Radzimy, jak wyjechać z zaspy. fot. Newspress
Wjechanie w zaspę śnieżną zwykle prowadzi do tego, że pod samochodem utworzy się coś w rodzaju poduszki śnieżnej, na której on się oprze. Radzimy, jak wyjechać z zaspy. fot. Newspress

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska

Ekspert w zakresie nieruchomości, własności intelektualnej, podatków oraz praw przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »