| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Zima > Jak wyjechać z zaspy?

Jak wyjechać z zaspy?

Każde wjechanie w zaspę śnieżną wiąże się z problemami. Im zaspa większa, tym większe są te problemy. Podpowiemy krok po kroku, wyjechać z zaspy śnieżnej?

Z jakiej zaspy można wyjechać samodzielnie?

Wjechanie w zaspę śnieżną zwykle prowadzi do tego, że pod samochodem utworzy się coś w rodzaju poduszki śnieżnej, na której on się oprze, a tym samym kontakt jego kół z twardym podłożem znacznie się zmniejszy lub przestanie istnieć. Jeżeli zaspa jest na tyle głęboka, że koła prawie lub w ogóle nie dotykają drogi, wówczas są tylko dwa wyjścia: albo usunąć spod niego śnieg, albo go wypchnąć lub wyciągnąć z zaspy przy pomocy kilku silnych osób lub innego pojazdu. Gdy zaspa jest płytsza, a koła utknęły w jakichś zagłębieniach terenu pod nią, w 90 na 100 przypadków można z takiej opresji wydobyć się samodzielnie.

Zobacz również: Jak ruszać z głębokiego śniegu?

Jak wyjechać z zaspy?

Przy wypychaniu samochodu z zaspy lub przy wyjeżdżaniu samodzielnym należy wykorzystać zjawisko bezwładności. Polega ono na tym, aby samochód rozkołysać (rozbujać) na jego osi podłużnej. Po włączeniu najniższego biegu należy spróbować delikatnie, aby w miarę możności nie zerwać przyczepności kół, ruszyć do przodu. Wystarczy, gdy uda się przejechać nawet kilka centymetrów! Następnie trzeba szybko wcisnąć sprzęgło i włączyć bieg wsteczny, a następnie spróbować delikatnie ruszyć do tyłu. Można podczas zmiany biegu wcisnąć hamulec, aby samochód nie zaczął samoczynnie jechać.

Zobacz również: Sposób na ruszanie w zimie? Żwirek dla kota!

Każda kolejna zmiana biegu będzie powiększała amplitudę „rozkołysu”. Bardzo dobrze, gdy pomogą w tym inne osoby, popychając samochód raz do przodu, raz do tyłu, z zachowaniem ostrożności, aby nie dostać się pod niego, gdy zacznie się cofać lub ruszy do przodu. Ponieważ amplituda będzie się powiększała za każdym razem dzięki sile bezwładności, jedno z kolejnych wahnięć spowoduje, że auto wyjedzie ze śnieżnej pułapki.

Czasem wyjechanie z zaspy może ułatwić dociążenie kół napędzanych, np. gdy pasażerowie obciążą właściwą oś, naciskając na maskę lub pokrywę bagażnika. Dodatkowy ciężar ponad osią może ścisnąć warstwę śniegu pod osią i napędzane koła będą miały lepszą przyczepność.

reklama

Aktualizacja: 08.12.2014

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Wjechanie w zaspę śnieżną zwykle prowadzi do tego, że pod samochodem utworzy się coś w rodzaju poduszki śnieżnej, na której on się oprze. Radzimy, jak wyjechać z zaspy. fot. Newspress
Wjechanie w zaspę śnieżną zwykle prowadzi do tego, że pod samochodem utworzy się coś w rodzaju poduszki śnieżnej, na której on się oprze. Radzimy, jak wyjechać z zaspy. fot. Newspress

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Ostrowski

Analityk rynku produktów bankowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »