REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zimą jeździ się trudniej. Dni są krótsze, drogi są śliskie od wody, śniegu lub wręcz lodu. Prowadzenie auta w takich warunkach wymaga szczególnej uwagi.

Aby uniknąć nieprzyjemnego zdarzenia spowodowanego poślizgiem na śniegu, przede wszystkim wyposażmy auto w zimowe opony. Dzięki zwiększonej miękkości, specjalnemu bieżnikowi i małej powierzchni nacisku działają jak kotwica i zapewniają przyczepność nawet wtedy, gdy śnieg jest głęboki. Na śliskiej nawierzchni zdecydowanie powinniśmy poruszać się wolniej, niż na suchej. Zbyt duża prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków. Pamiętajmy, że jesteśmy ograniczeni barierą naszych własnych możliwości. Przy wysokiej prędkości wszystko dzieje się szybciej i mamy bardzo mało czasu na adekwatną reakcję a na efekt naszych działań musimy czekać dłużej.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

Zakręty

REKLAMA

Zachowujmy zawsze bezpieczny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Zapewnimy sobie w ten sposób więcej czasu aby zareagować na niespodziewane wydarzenie rozgrywające się przed nami. Patrzmy zawsze daleko przed siebie. Uważna obserwacja drogi i nadchodzących przeszkód, takich jak ostry zakręt pozwoli nam się na nie odpowiednio przygotować. Pamiętamy, aby hamować przed zakrętem, a nie w trakcie pokonywania go. Próby dostosowania prędkości gdy koła są skręcone, na śliskiej nawierzchni skończą się utratą przyczepności i sterowności samochodu.

Gdy nie uda nam się uniknąć poślizgu, warto nauczyć się z niego wychodzić. Nie powinniśmy wykonywać zbyt gwałtownych ruchów kierownicą. Jeśli już jesteśmy w poślizgu i chcemy się ratować kontrując, weźmy pod uwagę, że samochód zareaguje z opóźnieniem i wszystkie ruchy powinny być błyskawiczne, ale też delikatne i precyzyjne. W takiej sytuacji ważne jest wyczucie balansu samochodu gdyż to, co go napędza w poślizgu to jego masa. Jeśli jesteśmy w stanie ustabilizować jej balans, pojazd pojedzie dokładnie tam, gdzie chcemy. W samochodach z silnikami z przodu większość masy ulokowana jest właśnie tam, dlatego lekki tył wymyka się spod kontroli najczęściej.

Zobacz też: Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadsterowność

Przednionapędowe auto najczęściej jest nadsterowne, a oznacza to, że będzie za mocno skręcać na skutek poślizgu tylnych kół. Powinniśmy wtedy kontrować kierownicą w odwrotnym kierunku i do tego lekko dodać gazu. Brzmi to paradoksalnie, ale w ten sposób przenosimy środek ciężkości w kierunku tyłu samochodu odzyskując przyczepność, co z kolei przywraca nam kontrolę nad pojazdem. Pamiętajmy, aby nie skręcać kierownicy do oporu. Samochód będzie reagował z opóźnieniem i musimy to przewidzieć a nadmierne skręcanie może spowodować ślizganie się w drugą stronę, a nawet obrócenie się auta. W przypadku nadsterowności pojazdu tylnonapędowego musimy bardzo ostrożnie dodawać gazu. W przeciwnym razie zupełnie stracimy resztki przyczepności i samochód może zacząć się obracać a my nie będziemy mieli nad tym żadnej kontroli.

Zobacz również: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?

Podsterowność

REKLAMA

Podsterowność oznacza, że pojazd w ogóle nie chce skręcać, ślizgają się przednie koła a jego ruch przypomina bezładne sunięcie. Może to się zdarzyć gdy np. zaczniemy wchodzić w zakręt przy zbyt dużej prędkości, wtedy samochód może nas zaskoczyć i pojechać prosto. W takim przypadku nie powinnimy próbować odzyskiwać kontroli poprzez mocniejszy skręt kierownicy. Nie przyniesie to żadnego efektu, ponieważ już straciliśmy przyczepność i musimy ją najpierw odzyskać, aby móc skręcać. Hamowanie również nie pomoże. Najlepiej wtedy wyprostować kierownicę, a dopiero potem, delikatnym ruchem zacząć skręcać. W ten sposób mamy szansę na odzyskanie przyczepności i zmieszczenie się w zakręcie.

Umiejętności kontrolowania pojazdu na śliskiej nawierzchni przychodzą wraz z doświadczeniem. Aby panować nad samochodem w poślizgu, musimy przede wszystkim nauczyć się czuć jego balans. Dopóki nie opanujemy tej sztuki, warto w trudnych warunkach po prostu zwolnić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA