| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Trasa > Jak pokonywać długie i bardzo długie trasy?

Jak pokonywać długie i bardzo długie trasy?

Pokonywanie długich tras, czyli liczących od 300 do 1000 km i więcej w ciągu dnia nie musi być męczące i nużące. Trzeba jedynie dopasować harmonogram podróży do naturalnego rytmu organizmu kierowcy.

Ponieważ każdy człowiek jest inny i inaczej funkcjonuje, poniższe uwagi i wskazówki należy traktować jedynie jako orientacyjne, pozwalające na szukanie własnych sposobów na zmęczenie jazdą.

Zdrowy i wypoczęty kierowca z niewielkim stażem za kierownicą nie powinien próbować pokonywać dziennie więcej, niż 300 do 500 km. Powyżej tej granicy jego reakcje mogą stawać się coraz bardziej opóźnione, co może mieć istotny wpływ na podjęcie właściwego i odpowiednio szybkiego działania w sytuacjach, z którymi wcześniej się nie spotykał. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy podróż będzie przebiegała w nieznanym terenie z ukształtowaniem innym, niż dotychczas przez niego poznane. Tak więc mało doświadczony kierowca z nizin, kiedy wjedzie po przejechaniu 300 i więcej km w teren górzysty, może mieć spore trudności z wykonywaniem trudnych i najtrudniejszych manewrów, takich jak omijanie, wymijanie i wyprzedzanie. Na dodatek może często nie zdawać sobie sprawy z tych trudności.

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

Podczas jazdy są konieczne wypoczynki. Im mniej doświadczony kierowca i im jest starszy wiekiem, tym częściej powinien odpoczywać. Z kolei zbyt częste postoje wytrącają z rytmu jazdy, mogą także powodować pewne opóźnienia w stosunku do planu podróży, co zaowocuje w końcowej fazie podróży szybszą i mniej ostrożną jazdą. Kierowcy z dużym stażem za kierownica są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km, a w miarę potrzeby częściej.

Spożywania posiłków podczas jazdy powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Syty kierowca łatwiej popada w senność i ma bardziej opóźniony refleks, niż kierowca, który zjadł ostatni obfity posiłek na godzinę lub więcej przed wyruszeniem w trasę. Również głód nie jest wskazany podczas prowadzenia samochodu, ponieważ jego objawy mogą rozpraszać uwagę i często zmuszają bardziej do myślenia o najbliższej jadłodajni, niż o sytuacji na drodze. Dlatego posiłki w trasie należy ograniczać do niezbędnego minimum, zaś po spożyciu obfitszych odpocząć przynajmniej przez kilkanaście minut.

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

Picie napojów w podróży ma pewną zaletę, która bywa uznawana za wadę. Otóż pite napoje, jeżeli nie są słodkie, odpędzają dość skutecznie senność w naturalny sposób, zmuszając kierowcę do częstszych, nawet krótkotrwałych postojów związanych z fizjologią organizmu. W żadnym wypadku nie należy podczas jazdy pić napojów gorących. Można je łatwo rozlać i wówczas kierowca poświęci więcej uwagi poparzonym udom i kolanom, niż sytuacji na drodze.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Integral Collections

Dział Bibby Financial Services Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »