| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Trasa > Jak poprawnie określić prędkość ekonomiczną?

Jak poprawnie określić prędkość ekonomiczną?

Prawie każdy doświadczony kierowca na pytanie „Co to jest prędkość ekonomiczna” odpowie, że jest to taka prędkość, przy której pojazd zużywa najmniej paliwa, co oznacza że w przypadku silników czterosuwowych odpowiada ona mniej więcej obrotom wału korbowego równym lub minimalnie mniejszym od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jest to pogląd błędny.

Na ekonomię jazdy składa się wiele różnych czynników, zwykle zapominanych, lub nie branych pod uwagę. Zasadniczym jest z oczywistych powodów ilość paliwa, potrzebna do pokonania trasy. Zależy ona głównie od umiejętnego wykorzystywania właściwości silnika.

Jeżeli samochód jest wyposażony w dobry komputer ze wskaźnikiem chwilowego zużycia paliwa, można łatwo stwierdzić, że w niektórych sytuacjach jest ono mniejsze przy innych obrotach silnika, niż odpowiadające maksymalnemu momentowi obrotowemu, np. podczas jazdy pod bardzo silny wiatr, lub z dużym obciążeniem, jak choćby z przyczepą campingową.

Zobacz również: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Szybka jazda, nawet gdy jest ona wymuszona mniejszym zużyciem paliwa, może okazać się i często okazuje się bardzo nieekonomiczna. Po pierwsze – wzrasta temperatura opon, co przyspiesza ich zużycie, wynikające nie tylko ze ścierania się ale także z szybciej zachodzących procesów starzeniowych. Po drugie - szybciej zużywają się tarcze i klocki hamulcowe, ponieważ wydłuża się droga hamowania. Te zwiększone koszty eksploatacyjne są jednak do pominięcia, gdy dojdzie do wypadku drogowego w wyniku nadmiernej prędkości, choć ekonomicznej z punktu widzenia zużycia paliwa. Nie wolno zapominać także o karach pieniężnych, grożących za jazdę powyżej prędkości dozwolonej. W skrajnym przypadku wymierzona grzywna może kilkakrotnie lub więcej przewyższyć oszczędności na kosztach paliwa, wynikających ze zmniejszonego zużycia go przy prędkości większej, niż dopuszczalna.

Po wzięciu pod uwagę tych wszystkich czynników można przystąpić do przybliżonego obliczenia prędkości, pozwalającej na pokonanie najmniejszym możliwym kosztem planowanej trasy. Z uwagi na wysokość grożących kar ten czynnik powinien zajmować w planach pierwsze miejsce, przed oszczędnościami, wynikającymi z optymalnego zużycia paliwa na całej długości planowanej trasy.

Zobacz również: Czy można jeździć w trakcie burzy?

Sytuacje, w których przekroczenie dozwolonej prędkości jest konieczne, należą do rzadkości. Jedynym usprawiedliwieniem jest konieczność ratowania życia ludzkiego. Nie są żadnym usprawiedliwieniem względy ekonomiczne, nawet gdy w grę wchodzi możliwość spóźnienia się na pociąg lub samolot albo na ważne spotkanie biznesowe.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Szybka jazda, nawet gdy jest ona wymuszona mniejszym zużyciem paliwa, może się okazać bardzo nieekonomiczna Fot. Fotolia
Szybka jazda, nawet gdy jest ona wymuszona mniejszym zużyciem paliwa, może się okazać bardzo nieekonomiczna Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Portal Procesowy

Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »