REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jakubowski Ryszard
Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi? fot. Newspress
Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z przyczepą, zwłaszcza gdy jest ona ciężka lub duża, np. campingowa, wymaga od kierowcy trochę umiejętności o doświadczenia. Oto, na co należy zwracać uwagę ciągnąć przyczepę po drogach nieutwardzonych.

Ciężka przyczepa znacznie ogranicza możliwości pojazdu w każdych warunkach. Na drodze z twardą nawierzchnią są trzy główne czynniki, które powinien brać pod uwagę kierowca:
- opory toczenia (opór łożysk w kołach i opór toczenia kół po nawierzchni drogi);
- opór powietrza;
- bezwładność (im większy ciężar tym trudniej rozpędzić i wyhamować zestaw przyczepa + samochód).

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy bezdrożami i drogami nieutwardzonymi, gdzie z racji niewielkich prędkości opór powietrza jest do pominięcia, dochodzi dodatkowy czynnik: opór, jaki miękkie podłoże stawia zapadającym się w nim kołom. W większości przypadków jest to największy z oporów, jakie musi pokonać samochód ciągnący przyczepę. Dlatego decydując się na zjechanie przyczepą z utwardzonej drogi powinniśmy być świadomi, że musimy wykorzystać więcej mocy silnika do jazdy.

Należy też pamiętać, że masa i bezwładność przyczepy wpływają na dłuższą drogę hamowania, zwłaszcza na śliskiej (np. mokrej) nawierzchni. Należy więc hamowanie rozpoczynać wcześniej. Tak samo jest z ruszaniem: będzie ono o wiele trudniejsze. Parkując taką przyczepą w terenie należy unikać miejsc, gdzie koła opony (często węższe i mniejsze niż koła samochodu) mogą zapaść się w podłoże. Ruszenie z miejsca będzie o wiele trudniejsze.

Pamiętajmy też, że koła przyczepy nie są napędzane. Należy unikać więc wszelkich miejsc, gdzie dobra trakcja opon ma kluczowe znaczenie: np. płytkie potoki i rozlewiska. Auto z napędem na cztery koła i dobrymi oponami da sobie radę, jeśli jednak założymy do niego przyczepę, to możemy mieć problem.

Zobacz też; Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szerokość opon przyczepy jest zazwyczaj mniejsza, czasem nawet dużo mniejsza, niż szerokość opon samochodu. Oznacza to, że koła przyczepy znacznie łatwiej zapadają się w miękkim podłożu. Miejsca, które pokonał samochód, mogą być bardzo trudne do pokonania przez przyczepę.

Jeśli często zjeżdżamy z przyczepą z utwardzonych dróg możemy rozważyć zakup specjalnych opon terenowych do przyczepy. Wytrzymują większe obciążenie i mają wzmocnione boczne ścianki, przez co są bardziej odporne na uszkodzenia. Takie opony produkuje m.in. Kumho i Goodyear. Bardzo się przydają zwłaszcza jeśli przyczepa jest ciężka, np. jest na niej łódź.

Jednoosiowa przyczepa (tandem jest traktowany jako jedna oś) podąża prawie zawsze śladem ciągnącego ją samochodu. Jedynie na zakrętach zacieśnia nieco łuk. Dotyczy to zwłaszcza ciasnych zakrętów, w których tor jazdy przyczepy jest inny niż samochodu, co oznacza że może ona ocierać się o przydrożne przeszkody, które bez problemu minął samochód.

Kierowca pojazdu ciągnącego przyczepę w terenie powinien pamiętać także o jej wysokości. Nie tylko przyczepy campingowe są wyższe o kilkadziesiąt centymetrów od holujących je samochodów. Podobną wysokość mają niektóre przyczepy towarowe, okryte plandeką na stelażu. Nisko zwisające nad drogą gałęzie, całkowicie nieszkodliwe dla jadącego pod nimi auta, mogą poważnie uszkodzić jadącą jego śladem przyczepę.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Skutecznym rozwiązaniem problemu jest ustawienie na dachu samochodu anteny CB radia tak, aby jej wierzchołek był co najmniej kilkanaście centymetrów wyżej, niż najwyższe miejsce przyczepy. Antena uderzając o przeszkodę zasygnalizuje kierowcy problem dzięki czemu będzie on mógł wybrać inną drogę, pozwalającą na wjazd wyższego pojazdu. Z miejsca kierowcy trudno jest ocenić, czy pod daną przeszkodą zmieści się ciągnięta przez jego samochód przyczepa. Lusterka dają zafałszowany obraz rzeczywistości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA