| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Słownik > Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej, jakie temu z reguły towarzyszy, powoduje emisję do atmosfery dodatkowych tysięcy litrów mieszaniny produktów spalania paliwa, w której znajdują się także substancje szkodliwe. Tak więc rozpędzanie samochodu do pożądanej prędkości powinno trwać możliwie jak najkrócej.

Z drugiej strony zmuszenie samochodu do dużych przyspieszeń to wyraźne zwiększenie zużycia paliwa. Z tego powodu podczas rozpędzania się należy posługiwać się bardzo umiejętnie zarówno skrzynią biegów jak i pedałem przyspieszania, starając się cały czas, aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej, utrzymywać obroty silnika w zakresie od około 1000 obrotów poniżej punktu maksymalnego momentu obrotowego (punkt ten zależy od rodzaju i modelu silnika i można ją sprawdzić w instrukcji samochodu) aż do wartości obrotów minimalnie ją przekraczających.

Technika zmiany biegów nie ma z punktu widzenia ecodrivingu większego znaczenia, pod warunkiem, że wykonujemy ją prawidłowo (wrzucamy kolejno biegi, 1-2-3-4, a nie np. 1-3-5) i nie zabiera nam zbyt dużo czasu (wytracanie prędkości).

Zobacz też: HHC

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »