| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Słownik > Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Ruszanie, rozpędzanie się i zmiana biegów

Umiejętne ruszanie i zmiany biegów we właściwych momentach mają dla ecodrivingu kolosalne znaczenie. Rozpędzający się pojazd zużywa znacznie więcej paliwa, niż podczas jazdy ze stałą prędkością.

Wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej, jakie temu z reguły towarzyszy, powoduje emisję do atmosfery dodatkowych tysięcy litrów mieszaniny produktów spalania paliwa, w której znajdują się także substancje szkodliwe. Tak więc rozpędzanie samochodu do pożądanej prędkości powinno trwać możliwie jak najkrócej.

Z drugiej strony zmuszenie samochodu do dużych przyspieszeń to wyraźne zwiększenie zużycia paliwa. Z tego powodu podczas rozpędzania się należy posługiwać się bardzo umiejętnie zarówno skrzynią biegów jak i pedałem przyspieszania, starając się cały czas, aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej, utrzymywać obroty silnika w zakresie od około 1000 obrotów poniżej punktu maksymalnego momentu obrotowego (punkt ten zależy od rodzaju i modelu silnika i można ją sprawdzić w instrukcji samochodu) aż do wartości obrotów minimalnie ją przekraczających.

Technika zmiany biegów nie ma z punktu widzenia ecodrivingu większego znaczenia, pod warunkiem, że wykonujemy ją prawidłowo (wrzucamy kolejno biegi, 1-2-3-4, a nie np. 1-3-5) i nie zabiera nam zbyt dużo czasu (wytracanie prędkości).

Zobacz też: HHC

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Finansów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »