| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Słownik > Podsterowność

Podsterowność

Podsterowność to charakterystyka jezdna samochodu. wynikająca z faktu, że tylna oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na przedniej osi niż na tylnej. Auto wpadając w poślizg "wypada" przednią osią na zewnątrz zakrętu.

Podsterowność wynika zarówno z konstrukcji auta (rozłożenia masy, typu zawieszenia), cech eksploatacyjnych (np. z przodu zamontowano gorsze opony niż z tyłu) ale także z chwilowego położenia środka ciężkości wynikającego z manewru jaki wykonuje samochód (np. podczas ostrego przyspieszania środek ciężkości przesuwa się do tyłu potęgując podsterowność).

Powszechnie uważa się, że podsterownymi są samochody z tylnym napędem. Tymczasem mogą one w jednej chwili przekształcić się z podsterownych w nadsterowne, np. gdy kierowca podczas jazdy po łuku zacznie hamowanie silnikiem i w efekcie tylne koła jego pojazdu znajdą się nawet minimalnie poza granicą utraty przyczepności, natomiast przednie, dociążone przez silnik, znajdujący się nad ich osią, nadal zachowają dotychczasową przyczepność. Jeżeli jednak silnik znajduje się z tyłu pojazdu, ponad jego tylną osią lub nawet poza nią, wówczas taki samochód w praktyce zawsze będzie podsterowny, nawet gdy zostanie dociążony bagażnik, znajdujący się ponad jego przednią osią. Jedynie w sytuacji, gdy nastąpi nawet niewielkie zerwanie przyczepności tylnych kół w wyniku nieumiejętnego operowania gazem przez kierowcę, a przednie koła nadal zachowają przyczepność, wówczas taki samochód stanie się podsterowny, a na dodatek będzie bardzo trudno opanować jego tendencję do coraz większego zacieśniania toru jazdy.

Zobacz też: ESP

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Mejri

Dorota Mejri – Psycholog, coach, konsultant, trener biznesu. Szkolenia prowadzi od 17 lat. Absolwentka studiów podyplomowych z Zarządzania i Marketingu , Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz Krakowskiej Szkoły Trenerów i Psychoterapeutów Gestalt Ukończyła Podyplomowe Studium Coachingu i Mentoringu Organizacyjnego na UŁ. Posiada certyfikaty CoachWise Coaching Essentials oraz CoachWise Mentoring Essentials. Prowadzi warsztaty z zakresu kompetencji menedżerskich, efektywności osobistej oraz warsztaty doskonalące umiejętności komunikacyjne i interpersonalne. Uczestniczyła w realizacji wielu projektów doradczych, m.in. dla PKO BP S.A. (wprowadzenie i realizacja nowej strategii personalnej), Renault Kiljańczyk (analiza CRM). Jest współrealizatorką projektu standaryzacji obsługi klienta z kilkunastu zakładach energetycznych w Polsce, a także konsultantem i audytorem w zakresie wprowadzania i realizacji standardów obsługi klienta dla PGE Dystrybucja S.A. Przygotowała i zrealizowała projekt coachingu dla kadry menedżerskiej Veolii, którym objęto 26 dyrektorów i kierowników firmy. Osobiście przeprowadziła 10 procesów coachingowych w tym projekcie. Aktywnie uczestniczy w pracach grupy Experiential Educators Europe, prowadząc warsztaty poza granicami Polski.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK