| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Słownik > Nadsterowność

Nadsterowność

Nadsterowność to charakterystyka samochodu. wynikająca z faktu, że przednia oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na tylnej osi niż na przedniej. Auto wpadając w poślizg "wypada" tylną osią na zewnątrz zakrętu.

Nadsterowność wynika zarówno z konstrukcji auta (rozłożenia masy, typu zawieszenia), cech eksploatacyjnych (np. z tyłu zamontowano gorsze opony niż z przodu), ale także z chwilowego położenia środka ciężkości wynikającego z manewru jaki wykonuje samochód (np. podczas ostrego hamowania środek ciężkości przesuwa się do przodu, potęgując nadsterowność).

Powszechnie uważa się, że nadsterowne są pojazdy z przednim napędem. Jest to prawdą pod warunkiem zachowania w zakręcie przyczepności kół przednich. Jeżeli nastąpi jej utrata, nawet niewielka, pojazd z nadsterownego przekształci się w podsterowny. Utrata przyczepności może być spowodowana np. próbą zbyt gwałtownego zwiększenia prędkości w zakręcie, hamowaniem, naturalnym poślizgiem, takim jak choćby aquaplaning itp. Tak więc o nadsterowności można mówić w przypadkuprzedniego napędu jedynie wówczas, kiedy samochód pokonuje zakręt z mniej więcej jednakowym momentem siły napędzającej jego koła, na nawierzchni gwarantującej dobrą przyczepność przy danej prędkości.  

Zobacz też: ESP

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »