| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Słownik > Nadsterowność

Nadsterowność

Nadsterowność to charakterystyka samochodu. wynikająca z faktu, że przednia oś (lub osie) pojazdu ma lepszą przyczepność do nawierzchni po której się porusza. W efekcie zerwanie przyczepności (wejście w poślizg) szybciej nastąpi na tylnej osi niż na przedniej. Auto wpadając w poślizg "wypada" tylną osią na zewnątrz zakrętu.

Nadsterowność wynika zarówno z konstrukcji auta (rozłożenia masy, typu zawieszenia), cech eksploatacyjnych (np. z tyłu zamontowano gorsze opony niż z przodu), ale także z chwilowego położenia środka ciężkości wynikającego z manewru jaki wykonuje samochód (np. podczas ostrego hamowania środek ciężkości przesuwa się do przodu, potęgując nadsterowność).

Powszechnie uważa się, że nadsterowne są pojazdy z przednim napędem. Jest to prawdą pod warunkiem zachowania w zakręcie przyczepności kół przednich. Jeżeli nastąpi jej utrata, nawet niewielka, pojazd z nadsterownego przekształci się w podsterowny. Utrata przyczepności może być spowodowana np. próbą zbyt gwałtownego zwiększenia prędkości w zakręcie, hamowaniem, naturalnym poślizgiem, takim jak choćby aquaplaning itp. Tak więc o nadsterowności można mówić w przypadkuprzedniego napędu jedynie wówczas, kiedy samochód pokonuje zakręt z mniej więcej jednakowym momentem siły napędzającej jego koła, na nawierzchni gwarantującej dobrą przyczepność przy danej prędkości.  

Zobacz też: ESP

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »