| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Poślizg

Poślizg to utrata przyczepności jednego lub więcej kół. Podczas jazdy samochodem poślizg następuje wtedy, kiedy pojawi się różnica między faktyczną prędkością koła, a prędkością która powinna wynikać z normalnego toczenia się koła po danej nawierzchni.

W fizyce poślizgiem nazywany jest stan przejściowy pomiędzy toczeniem się kół lub przemieszczaniem ciał (kroczenie) bez wzajemnego przesuwania się a przesuwaniem się na styku dwóch powierzchni, czyli ślizgiem. W języku potocznym poślizgiem nazywamy każde przemieszczanie się pojazdu nie wzdłuż jego osi podłużnej ani nie wynikające z ustawienia jego kół, czyli ślizg, nie zawsze jest to jednak definicja właściwa, ponieważ poślizg następuje również wtedy, kiedy np. tracimy przyczepność podczas hamowania na śliskiej nawierzchni.

Wyjątkiem jest przypadek zablokowania kół podczas hamowania hamulcem zasadniczym lub aquaplaning. Samochód może się wówczas poruszać także dokładnie w linii swojej podłużnej osi całkowicie poza kontrolą ze strony kierowcy, bez względu na to, jak będą ustawione jego przednie koła. Jak z tego widać, wyjątek dotyczy nie tylko pojazdów bez działających ABS, ASR i ESP.

Przyczyny

Poślizg występuje zawsze wtedy, gdy siłą przyczepności kół do nawierzchni drogi jest mniejsza od siły, którą musi przenieść opona w danym momencie. Siły, jakie działają na pojazd, powodując poślizg, nie zawsze są możliwe do jednoznacznego zdefiniowania. Często może to być tylko silny podmuch wiatru albo turbulencje towarzyszące mijanej wielkiej ciężarówce. Silne uderzenie fali powietrza są w stanie wytrącić toru jazdy mały samochód jadący po śliskiej nawierzchni.

Duży wpływ na możliwość samoistnego poślizgu ma także stan techniczny pojazdu, w tym stan amortyzatorów oraz zawieszenia i układu kierowniczego. Jednak najczęściej przyczynami poślizgów są: nadmierna prędkość, niedostosowana do warunków na drodze, gwałtowny manewr, np. w celu ominięcia przeszkody, dostrzeżonej w ostatniej chwili i nieumiejętność prowadzenia pojazdu po śliskiej nawierzchni.

Poślizgi dzielą się na kontrolowane i niekontrolowane. W niektórych przypadkach poślizg kontrolowany może przekształcić się w niekontrolowany lub odwrotnie.  

Poślizgi, w zależności od ich przebiegu (czy "ucieka" przód czy tył auta) mogą być wywołane nadsterownością lub podsterownością.

Sport samochodowy, polegający na wykorzystaniu poślizgu w celu jak najefektowniejszego pokonania zakrętu to drifting.

Zobacz też: ESP

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Niebudek

Adwokat i doradca podatkowy. Wspólnik w Kancelarii Doradztwa Podatkowego LTC AQUILA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi. W latach 2010–2013 Dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Adwokackiej w Warszawie. Ukończył WPiA na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Specjalista w zakresie postępowań podatkowych, wielokrotnie reprezentował swoich klientów przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi. W zakresie bieżącego doradztwa podatkowego, prowadził procesy optymalizacji podatkowych m.in. przy projektach dotyczących skomplikowanych transakcji gospodarczych, w szczególności łączenia spółek kapitałowych, podziału przez wydzielenie oraz przekształcenia spółek kapitałowych. Uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych prowadzonych pod kątem identyfikacji ryzyka i możliwości optymalizacji. Jest doświadczonym wykładowcą, działalnością szkoleniową zajmuje się od 2011 r. Jego doświadczenie szkoleniowe obejmuje ponad 400 szkoleń (ponad 2500 godzin szkoleniowych) prawnych i podatkowych m.in. z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, procedury podatkowej, cen transferowych, oraz delegacji krajowych i zagranicznych. Współpracownik największych polskich firm szkoleniowych. Realizował szkolenia zarówno dla sektora prywatnego, jak i dla jednostek sektora publicznego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK