REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulacja lusterek a poprawa widoczności

Ustawienie lusterek w samochodzie Fot. Fotolia
Ustawienie lusterek w samochodzie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowo ustawione lusterka to klucz do bezpiecznego wykonywania manewrów na drodze. Jak najłatwiej je zatem wyregulować?

Martwe pola w lusterkach

REKLAMA

Siedząc za kierownicą widzimy to, co dzieje się przed nami, a dobrze korzystając z lusterek widzimy także co dzieje się z tyłu pojazdu. Czasem jednak nie wszystko możemy dostrzec na pierwszy rzut oka. Wówczas mamy do czynienia z tzw. martwym polem, na które należy zwracać szczególną uwagę zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, jak radzić sobie z martwym polem

REKLAMA

Lusterko wsteczne wewnętrzne oraz dwa boczne zewnętrzne to ogromne wsparcie dla kierowcy. Odpowiednie ustawienie lusterek może być kluczowe dla lepszej widoczności podczas jazdy. Częste oglądanie się za siebie w trakcie jazdy byłoby bardzo niebezpieczne. Kierowca bowiem stale musi kontrolować co dzieje się przed nim i nie ma możliwości symultanicznie patrzeć we wszystkie lusterka oraz przez szyby. Podczas jazdy zdarzają się takie momenty, że przez ułamek sekundy nie widzimy obiektu za nami. Znajduje się on wtedy w martwym polu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Miejsca, w których występują martwe pola są uzależnione od tego, jak ustawimy lusterka.

Zobacz też: Jak najłatwiej ustawić lusterka w samochodzie?

Właściwa regulacja lusterek

Z martwym polem możemy poradzić sobie odpowiednio regulując lusterka. Zacznij od ustawienia wstecznego lusterka tak, aby pokazywało bezpośrednio tył samochodu i całą przestrzeń za tylną szybą auta. Następnie odpowiednio ustaw lewe lusterko boczne, pochylając się jak najbliżej lewej bocznej szyby kierowcy i regulując lusterko tak, aby widzieć zaledwie mały fragment bocznej części samochodu. Tym sposobem poszerzysz możliwie jak najbardziej pole widzenia po swojej lewej stronie. Ostatnim krokiem jest prawidłowa konfiguracja prawego lusterka. W tym celu przesuń się w kierunku środka samochodu i ustaw pole widzenia analogicznie jak przy lewym lusterku, czyli tak aby było widać jedynie małą  krawędź po prawej stronie auta – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Jak sprawdzić czy lusterka są dobrze ustawione?

To, czy dobrze ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole możemy bardzo prosto sprawdzić. Jadąc drogą dwupasmową obserwujmy samochód, który chce nas wyprzedzić. Nie odwracając głowy, zerkajmy na lusterko wsteczne. Zanim auto zniknie z naszego pola widzenia, zacznijmy obserwować je w bocznym lusterku. Zanim zniknie nam z widoku, powinniśmy zobaczyć je w bocznej szybie. Wówczas będzie to oznaczać, że odpowiednio ustawiliśmy lusterka i wyeliminowaliśmy martwe pole. Zdecydowanie zbyt wielu kierowców nie spogląda w boczne lusterka podczas zmieniania pasa, a zamiast tego odwraca się i przygląda sytuacji na sąsiednim pasie. Przy prawidłowym ustawieniu lusterek, wystarczy tylko zerknąć i upewnić się, czy nic nie jedzie. Wówczas widzenie peryferyjne pozwala kontrolować w dalszym ciągu to co dzieje się przed nami. Dzięki temu lepiej kontrolujemy to, co dzieje się w naszym otoczeniu oraz częściej korzystamy z pomocy lusterek zamiast niebezpiecznie oglądać się za siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA