| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Miasto > Zasady jazdy po mieście

Zasady jazdy po mieście

Jazda w ruchu miejskim to nie lada wyzwanie dla każdego mieszkańca dużej aglomeracji. Zwłaszcza jesienią i zimą, gdy warunki pogodowe znacznie utrudniają widoczność, łatwo o stłuczkę lub potrącenie pieszego. Przedstawiamy kilka zasad bezpiecznej jazdy po mieście.

Jak jeździć, by nie przeszkadzać innym, nie wprowadzać niepotrzebnego zamętu na drodze i nie doprowadzać do niebezpiecznych sytuacji? Na pewno należy być uważnym, przewidującym i stosować zasadę ograniczonego zaufania do innych kierowców.  Więcej zasad, którymi powinien się kierować każdy kierowca jeżdżący w mieście przygotował Tomasz Suski, koordynator społecznej akcji „Prędkość w mieście to obciach”.

1. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie zawsze powinni zapinać pasy bezpieczeństwa. Kierowca i jadący obok niego pasażer ze względu na działania poduszek powietrznych, z kolei pasażerowie siedzący z tyłu ze względu na to, by w razie zderzenia nie zrobić krzywdy osobom siedzącym z przodu. Okazuje się, że Zapinanie pasów bezpieczeństwa o 45% zmniejsza ryzyko powstania śmiertelnych obrażeń przez osoby siedzące z przodu, a o 50% - przez osoby siedzące z tyłu.

2. Należy stale obserwować sytuację dookoła samochodu, a także na chodnikach i poboczach. W tym celu aktywnie korzystać z lusterek. Poszerzamy sobie znacznie pole widzenia i jesteśmy w stanie szybciej wyłapać nieprzewidziane zdarzenie na drodze. Naszych obserwacji nie ograniczajmy tylko do drogi przed sobą.

Zobacz też: Czy autobusy komunikacji miejskiej zawsze mają pierwszeństwo?

3. Warto bezwzględnie przestrzegać ograniczeń prędkości. Najczęstszymi ofiarami wypadków w mieście są piesi i ograniczenia prędkości są obliczone na ochronę ich zdrowia i życia. Prawdopodobieństwo poważnych obrażeń pieszych przy zderzeniu z samochodem jadącym 50 km/h wynosi aż 90%.  "Ograniczenia prędkości nie są po to, by utrudniać życie kierowcom. Służą poprawie bezpieczeństwa. Jadąc zgodnie z limitami mamy większą szansę wyhamować przed niespodziewaną przeszkodą. Pamiętajmy, że zgodnie z badaniami spadek średniej prędkości o 5% powoduje zmniejszenie się ogólnej liczby wypadków o 10% , a wypadków śmiertelnych o 20%" - podkreśla Tomasz Suski, Wicedyrektor Departamentu Likwidacji Szkód w Liberty Direct i koordynator akcji "Prędkość w mieście to obciach".

4. Należy sygnalizować zamiar skrętu, czyli używać kierunkowskazów. Ciekawostką jest, że uczestnik ruchu drogowego, aby coś dostrzec na drodze średnio potrzebuje 2-3 sekund. Cykl pracy kierunkowskazu to 0,5 do 1 sekundy. Dlatego pamiętajmy, żeby swój manewr zacząć po 3-4 cyklach pracy kierunkowskazu.

Zobacz też: Jak ocenić szerokość swojego pojazdu?

5. Manewry - zmianę pasa, czy wyprzedzanie, należy wykonywać płynnie. Wcześniej należy się upewnić, że inni kierowcy zauważyli że rozpoczynamy zmianę pasa. Niestety w tym przypadku trzeba często myśleć za innych. Sytuacje, w których poruszający się obok kierowcy nie zwracają uwagi na to co się dzieje wokół nich i w tym samym momencie decydują się na zajęcie tego samego pasa ruchu zdarzają się nagminnie. 

6. Warto bacznie obserwować sytuację dookoła przejść dla pieszych. Lekko zwalniając dajemy sobie szansę na skuteczne zareagowanie, gdy pieszy wejdzie na pasy w ostatniej chwili. Albo gdy nie widzimy pieszego, bo zasłania nam go samochód jadący na bocznym pasie. Z powodu nieprawidłowego przejeżdżania przez przejścia dla pieszych wydarza się rocznie 8-10% wypadków w terenie zabudowanym.

Najczęstsze przyczyny wypadków w terenie zabudowanym w 2012 roku

Źródło: Materiały prasowe Liberty Direct

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe PROGRES s.c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »