| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Miasto > Korki - czy gęstość zaludninienia miasta ma wpływ na ich intensywność?

Korki - czy gęstość zaludninienia miasta ma wpływ na ich intensywność?

Wydawać by się mogło, że im więcej ludzi zamieszkuje dane miasto tym, większe będą w nim tworzyły się korki. Nie jest to jednak regułą.

W badaniu uwzględniono 16 miast wojewódzkich a pod uwagę brano wartości, jakie wskazują prędkościomierze w tych miastach, w odległości 0-5 km od centrum. Ostatecznie miasta podzielono na 4 kategorie – od tych najwolniejszych (średnia prędkość pojazdów poniżej 36 km/h) do tych najszybszych (średnia prędkość równa bądź większa 40 km/h). Te dane zestawiono ze uśrednionym zagęszczeniem ludności na 1 km/2 jakie występuje na obszarze miast z danej kategorii. Co się okazało?

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Paradoks mieszczan

Wyniki naszego badania wskazują, że większe zagęszczenie ludności niekoniecznie idzie w parze w niską prędkością pojazdów – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.  – Miasta w których średnie zagęszczenie ludności wynosi  powyżej 2 400 os/km2 są nieco szybsze niż te miasta, które mogą poszczycić się nieco mniejszym zagęszczeniem (poniżej 2 400 os/km2) – tłumaczy Florkowska

Zależność tę dobrze widać na bardziej konkretnym przykładzie: Na przykład w Warszawie zagęszczenie ludności wynosi ok. 3 309 os/km2, a średnia prędkość oscyluje wokół 36,50 km/h. W Poznaniu mamy do czynienia z zagęszczeniem ludności: na poziomie 2 103 os/km2, a mimo to średnie prędkości pojazdów są niższe niż  Warszawie i wynoszą ok. 35,50 km/h.

Zobacz też: Technika jazdy w mieście

Trend generalny

Warto na koniec podkreślić, że jest to jednak wyjątek od pewnej prawidłowości i, że generalnie niższe zagęszczenie ludności (przynajmniej teoretycznie) sprzyja wyższym prędkościom pojazdów. Najszybsze miasta wojewódzkie (40 km/h i wyżej) są także średnio najmniej zaludnionymi. Wpływ na szybkość poruszania się samochodem po mieście ma nie tylko sama liczba mieszkańców i posiadaczy samochodów,  ale także liczba osób, które zdecydowały się korzystać z komunikacji miejskiej bądź rowerów.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

             Zagęszczenie ludności a prędkość w mieście

Miasta

Średnia prędkość w centrum

Zagęszczenie ludności *

Łódź

Poznań

< 36 km/h

2 283 os/km2

Kraków

Olsztyn
Wrocław
Warszawa
Lublin

36 - 37 km/h

2 430 os/km2

Białystok
Bydgoszcz
Kielce
Szczecin
Rzeszów

37,5 - 39,5 km/h

1 939 os/km2

Opole
Gdańsk
Gorzów
Wielkopolski
Katowice

>40 km/h

1 588 os/km2

 * średnie zagęszczenie ludności, źródło: Korkowo.pl  

Zobacz też: Jak jechać w korku? Jak go najlepiej pokonać?

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum miast i po głównych trasach wyjazdowych z miast w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w maju i czerwcu 2013. W promieniu do 2 km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta. Dane dotyczące zagęszczenia miast czerpano z: stron internetowych miast oraz Wikipedii.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

IESE Business School

Informacje o IESE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »