| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Miasto > Wyjeżdżanie z parkingu

Wyjeżdżanie z parkingu

Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.

Jeżeli odległość z przodu i z tyłu jest niewielka, manewr ten wymaga wielokrotnego ruszania do przodu i do tyłu. Jadąc do przodu należy (o ile auto jest zaparkowane po prawej stronie jezdni) skręcić koła maksymalnie w lewo. Przed rozpoczęciem cofania koła skręcić maksymalnie w prawo. Należy przy tym uważać, aby nie uderzyć w żaden z samochodów, ograniczających pole manewru. Czynności powtarzać tak długo, aż będzie możliwe wyjechanie z „pułapki”. Może się okazać, że konieczne będzie przestawienie lusterek bocznych, tak by widoczne były krawędzie karoserii. W przypadku, gdy kierowca nie jest w stanie samodzielnie ocenić odległości od innych pojazdów siedząc za kierownicą, warto poprosić przechodniów o pomoc i przekazywanie na bieżąco informacji ile miejsca nam zostało do aut stojących obok.

Zobacz także: Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Wyjeżdżając zarówno do przodu jak i do tyłu należy tak ustawić przednie koła, aby samochód nie poruszał się po łuku. Następnie należy kontrolować tor jazdy m.in. w lusterkach bocznych oraz zerkając na zarys przodu pojazdu. Dzięki temu można się uchronić przed otarciem lakieru w swoim i w sąsiednich pojazdach. Oprócz tego wyjeżdżając z miejsca parkingowego nie możemy zapomnieć, by kontrolować ruch innych pojazdów i upewnić się czy z miejsca na przeciwko również nie wjeżdża pojazd.

Manewr ten jest bardzo trudny i niebezpieczny z uwagi na mocno ograniczoną widoczność na boki przez sąsiednie pojazdy, lub zupełny jej brak. Nieoceniona jest w takim przypadku pomoc innej, zaufanej osoby. Gdy jej brak, jedynym rozwiązaniem jest włączenie biegu wstecznego i bardzo ostrożne i bardzo wolne cofanie się. Przejeżdżający kierowcy czasem na widok świateł cofania wyjeżdżającego na drogę pojazdu zatrzymują się i dają wolną drogę, często z pobudek czysto pragmatycznych: oto zwalnia się miejsce w sam raz dla ich pojazdu. Cofając w takich okolicznościach należy mieć włączony prawy kierunkowskaz, co dodatkowo zwróci uwagą kierowców, jadących wzdłuż chodnika.

Zobacz także: Jak przejeżdżać samochodem przez głębokie kałuże?

W takich miejscach obowiązują wszystkie przepisy ruchu drogowego i znaki drogowe, nawet jeżeli ich rozmiary są inne od podanych w kodeksie drogowym i stosownych przepisach wykonawczych. Parkingi te nie są drogami publicznymi. Znaki na nich ustawione mają za zadanie uporządkowanie ruchu pojazdów, dzięki czemu ryzyko kolizji jest zminimalizowane. W przypadku parkingów wielopoziomowych należy pamiętać, że zjazdy i podjazdy, jakie można w nich napotkać, są dla oszczędności miejsca bardzo strome, a zakręty – bardzo ciasne. Często nawierzchnia ma gorszą przyczepność niż beton lub asfalt, dlatego należy zachować maksymalną ostrożność, jednocześnie pamiętając o ograniczeniu prędkości nawet poniżej 20 km/godz.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »