| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Manewry > Błędy popełniane podczas poślizgu

Błędy popełniane podczas poślizgu

Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy podczas poślizgu? Jak się zachować, gdy wpadniemy w akwaplaning?

Jak nie wpaść w akwaplaning?

Mokra nawierzchnia w połączeniu z nadmierną prędkością i złym stanem opon może prowadzić do poślizgu wodnego, czyli akwaplanacji. Aby jej uniknąć, a w razie wystąpienia opanować pojazd, powinniśmy dobrze zrozumieć na czym polega to zjawisko. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault omawiają najważniejsze zagadnienia związane z poślizgiem wodnym.  

Zobacz też: Hamowanie awaryjne - wiesz jak je wykonać?

Prędkość – im szybciej jedziemy, gdy na drodze jest mokro, tym mniejszą przyczepność mają nasze koła, a prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg znacząco wzrasta. – Podczas opadów deszczu trzeba jechać wolno, cały czas kontrolując prędkość i dostosowując ją do stanu nawierzchni – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Stan opon – zniszczone, zużyte lub stare opony nie radzą sobie dobrze z odprowadzaniem nadmiaru wody spod kół i zwiększają tym samym możliwość wystąpienia akwaplaningu. Dlatego regularnie powinno się kontrolować stan opon i sprawdzać czy nie mają znaczących śladów zużycia. Według prawa unijnego dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm i odpowiada wskaźnikowi zużycia opon TWI (Tread Wear Indicato). – Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę już przy bieżniku 3-4 mm, ponieważ często opony poniżej tego wskaźnika nie spełniają dobrze swoich zadań – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Woda – Im większe opady deszczu, tym głębsze kałuże, a co za tym idzie wzrasta także ryzyko poślizgu. – W takich warunkach zwolnij, obserwuj uważnie zachowanie poprzedzających samochodów i daj sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności. W ten sposób możesz uniknąć zderzenia także wtedy, jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg – przypominają trenerzy.

Nawierzchnia – Na drodze możemy spotkać często ubytki, dziury i koleiny, które w deszczowy dzień niebezpiecznie pokrywają się wodą i trudno nam wówczas ocenić jak głębokie kałuże mamy do pokonania. Głębsza kałuża oznacza więcej wody, którą bieżnik musi odprowadzić spod opony, często niestety bez powodzenia, co skutkuje utratą przyczepności i poślizgiem. Dlatego w miarę możliwości unikajmy jazdy po nawierzchni, która jest pokryta grubą warstwą wody. Pamiętajmy także, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się czterokrotnie.

Objawy – Objawy towarzyszące akwaplaningowi to charakterystyczne "uciekanie" tyłu samochodu na boki oraz uczucie nagłego wrażenia "luzu" na kierownicy, którą operowanie staje się nagle znacznie łatwiejsze.

Zobacz też: Prawidłowa praca rąk na kierownicy

Błędy popełniane podczas poślizgu

Błędy – Najczęstszymi błędami popełnianymi przez kierowców w sytuacji poślizgu są gwałtowne hamowanie oraz nerwowe ruchy kierownicą. – Jeżeli koniecznie musimy zahamować, a samochód nie posiada systemu ABS, róbmy to delikatnie, metodą pulsacyjną. Opony powinny wówczas odzyskać swoją przyczepność – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Pamiętajmy także, aby podczas poślizgu nie obracać panicznie kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać, aż samochód stanie się ponownie sterowny – dodają trenerzy.

Źródło: Materiały prasowe Renault

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »