REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie kierunkowskazów - wskazówki i porady

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
reflektor LED Audi A8
reflektor LED Audi A8
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Używanie kierunkowskazów ma swoje uzasadnienie. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że kierunkowskazy służą informowaniu innych kierowców o swoich zamiar, co pozwala ograniczyć ryzyko wypadku. Jakie są najczęstsze błędy kierowców w posługiwaniu się kierunkowskazami?

Kierunkowskazy

Kierunkowskazy są jednym z kluczowych narzędzi do przekazywania informacji na drodze. Informują o zamiarze wykonania manewru wyprzedzania, zmianie pasa lub kierunku jazdy, dlatego poprawne korzystanie z nich jest bardzo ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo na drogach. Niestety nie wszyscy kierowcy używają ich w sposób poprawny. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane podczas używania kierunkowskazów.

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Rondo - używanie kierunkowskazów

Bardzo często niewłaściwe używanie kierunkowskazów nie jest spowodowane zaniedbaniem kierowców, tylko ich niewiedzą. Przyczyną może być fakt, że zapisy ustawy „Prawa o ruchu drogowym” nie są jasno sformułowane, dlatego kierowcy nie wiedzą jak się zachować na rondzie. Ważne, aby w takich sytuacjach zachować szczególną ostrożność oraz zastosować się do reguły ograniczonego zaufania. Jeśli kierowca zamierza skręcić na rondzie w prawo, powinien zająć pas znajdujący się najbliżej prawej krawędzi, a manewr opuszczenia skrzyżowania powinien zostać zasygnalizowany kierunkowskazem. Należy pamiętać, że gdy znajdujemy się na rondzie i planujemy zmienić pas ruchu, należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na nim, tak samo jak w każdej innej sytuacji na drodze. Bardzo ważnym elementem dla bezpieczeństwa i płynności ruchu jest poprawne stosowanie kierunkowskazów. Wcześniejsze sygnalizowanie opuszczenia ronda ułatwia włączenie się do ruchu samochodom oczekującym na wjazd na skrzyżowanie.

Zobacz też: Jak korzystać ze świateł dodatkowych pojazdu (długich, przeciwmgłowych itp.)

Martwy punkt a kierunkowskazy

Prawidłowe stosowanie kierunkowskazów w sposób znaczący pozwala zminimalizować ryzyko wypadku związanego z martwym punktem. Jeżeli nadjeżdżający pojazd znajdzie się w naszym martwym punkcie a zamierzany przez nas manewr odpowiednio wcześniej zasygnalizujemy kierunkowskazem, nadjeżdżający kierowca będzie miał czas na zahamowanie lub użycie sygnału dźwiękowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moment sygnalizowania zmiana pasa ruchu

Zagrożenie na drodze powoduje również zbyt wczesne lub późne sygnalizowanie zamiaru wykonania manewru skrętu. Gdy kierunkowskaz włączymy zbyt wcześnie, kierowca jadący za nami może mylnie odczytać nasze zamiary. Natomiast zbyt późne sygnalizowanie zamiaru skrętu może spowodować, że kierowcy będą mieli zbyt mało czasu by dostosować jazdę do tego, co się dzieje na drodze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA