| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Manewry > Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień

Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień

Hamowanie silnikiem poprawia efektywność wytracania prędkości pojazdu oraz zmniejsza zużycie paliwa. Zobacz jak wykonać ten manewr poprawnie.

Zjazd ze stoku

Zwiedzając niedawno Bieszczady zwróciłem uwagę na to, że większość kierowców w trakcie zjeżdżania ze wzniesień prawie cały czas trzyma nogę na pedale hamulca. O ile sama próba utrzymania bezpiecznej prędkości w trakcie zjeżdżania z mocno nachylonych stoków jest godna pochwały, to już sam sposób realizacji tego zadania jest naganny. Zbyt intensywne korzystanie z hamulca może skutkować przegrzaniem układu, a tym samym nagłą utratą hamulców. Do czego może to doprowadzić przekonaliśmy w się w 2007 roku, gdy na górzystym odcinku drogi pod Grenoble we Francji, autokar z polskimi pielgrzymami stracił hamulce i przebijając barierę ochronną spadł z kilkunastu metrowego zbocza górskiego.

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Hamowanie silnikiem

Poruszają się autem na obszarze o dużych różnicach wysokości, należy pamiętać o jak najczęstszym korzystaniu z techniki tzw. hamowania silnikiem. Polega ona na ograniczaniu prędkości pojazdu przy wykorzystaniu oporów silnika i skrzyni biegów. Technika ta, odpowiednio użyta pozwala na całkowite wyhamowanie pojazdu bez użycia choćby na chwilę hamulca.

Hamowanie silnikiem krok po kroku

Hamowanie silnikiem polega na stopniowym redukowaniu biegów wraz ze spadkiem prędkości. Jeśli pojazd w trakcie zjazdu ze wzniesienia zaczyna przyspieszać, należy zredukować bieg co najmniej o jedno przełożenie. Hamowanie silnikiem następuje wtedy, gdy jednostka napędowa wchodzi na średni lub wysoki zakres swojej prędkości obrotowej (w silniku benzynowym jest to ok.4500-5500 obr. /min, diesla 3000-3500 obr. / min). Opór jaki stawia silnik i skrzynia biegów wpływają pozytywnie na wytracanie prędkości auta. Gdy prędkość ta zmniejszy się, spadną też obroty jednostki napędowej, co może spowodować ponowne nabieranie prędkości przez auto. Jeśli tak się stanie należy ponownie podjąć się redukcji biegów o jedno przełożenie tak, aby motor ponownie rozpoczął pracę w średnim lub wysokim zakresie obrotów (czasem efekt przyniesie dopiero redukcja o dwa biegi).

Zobacz też: Wyprzedzanie - jak wykonać je poprawnie?

Podczas zjazdu ze wzniesienie w żadnym wypadku nie należy wrzucać tzw. luzu. Spowoduje to bowiem zredukowanie oporów przekazanych przez układ napędowy na koła, a tym samym pojazd zacznie szybko nabierać prędkości!

Mniejsze spalanie

Oprócz poprawy bezpieczeństwa, hamowanie silnikiem pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. Jazda na biegu, bez dodawania gazu, powoduje, że silnik nie zużywa w ogóle paliwa. Unikać należy jedynie gwałtownego puszczania sprzęgła aby nie obciążać nadmierne sprzęgła i koła dwumasowego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci sp.p

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »