REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?

Jakubowski Ryszard
Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje? Fotolia
Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje? Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uprzywilejowanymi w ruchu drogowym są pojazdy sygnalizujące swoje uprawnienia za pomocą czerwonych i/lub niebieskich świateł migających oraz sygnału dźwiękowego. Często są to prywatne auta VIPów, np. korpusu dyplomatycznego, policji, Biura Ochrony Rządu, czy ambulanse pogotowia ratunkowego.

Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych są zwolnieni z obowiązku stosowania się do niektórych przepisów, zwłaszcza do przepisu o dopuszczalnej prędkości. Mogą także wyprzedzać i zatrzymywać się w miejscach niedozwolonych oraz nie stosować się do kilku innych zasad. Przepisy, choć zapisane nie w pełni jednoznacznie, nakazują kierowcom umożliwienie swobodnego przejazdu tym pojazdom, ustąpienie im pierwszeństwa a nawet – obligują do zatrzymania się, aby dać im wolną drogę.

REKLAMA

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

REKLAMA

Problem ustępowania z drogi pojazdom uprzywilejowanym uwypukla się niezwykle silnie w ruchu miejskim, zwłaszcza w porach gdy dochodzi do tworzenia się korków. Pojazdy, stojące w oczekiwaniu na wolną drogę zwykle ustawiają się tak blisko jeden drugiego, że nie są w stanie wykonać żadnego manewru, gdy zachodzi konieczność zjechania z drogi pojazdu, sygnalizującego swoje przywileje. Dlatego warto zachować mały odstęp od poprzedzającego pojazdy, aby mogły pomiędzy nie wsunąć się te auta, które zjeżdżają z drogi jadącemu „na sygnale” samochodowi.

Należy też powstrzymać się od korzystania z "dziury", która zostaje zawsze za jadącym w ruchu ulicznym pojazdem uprzywilejowanym. Jest to nie tylko zachowanie bardzo niekulturalne (wymuszanie miejsca), ale też niebezpieczne, gdyż inni kierowcy, wracając na poprzednio zajmowane miejsce, mogą nie spodziewać się, że ktoś będzie nadjeżdżał z tyłu. Niektórzy kierowcy, nawet będąc świadomi

Obowiązek ustąpienia miejsca na drodze pojazdowi uprzywilejowanemu obowiązuje tylko na terenie zabudowanym. Na terenie niezabudowanym nie mamy takiego obowiązku, warto jednak pamiętać, że za "ściganie się" ze zorganizowanymi kolumnami pojazdów uprzywilejowanych możemy zostać zatrzymani do kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

REKLAMA

Brak wiary w rzeczywiste przyczyny uruchomienia sygnałów dźwiękowych jest na polskich drogach dość powszechny. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami, każe uruchomienie sygnałów dźwiękowych przez pojazd uprzywilejowany powinno być rejestrowane w centrali macierzystej jednostki. W praktyce nie ma możliwości sprawdzenia tego, jeśli zawsze możemy złożyć zażalenie do właściwej agencji rządowej.

Pojazdem uprzywilejowanym jest TYLKO I WYŁĄCZNIE pojazd z włączonymi sygnałami świetlno-dźwiękowymi w odpowiednim kolorze (niebieski i/lub czerwony). Np. karetka lub radiowóz bez uruchomionych sygnałów nie jest pojazdem uprzywilejowanym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA