| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Manewry > Jak zawracać na wąskich drogach, biegnących nasypami lub zboczami górskimi?

Jak zawracać na wąskich drogach, biegnących nasypami lub zboczami górskimi?

Zawracanie na drogach wąskich ma niewiele wspólnego z zawracaniem, jakiego uczą instruktorzy na kursach dla przyszłych kierowców.

Jeżeli wąska droga prowadzi wysokim nasypem lub w poprzek urwiska, gdzie z jednej strony znajduje się stromy stok, z drugiej – przepaść, wówczas manewr jest nie tylko trudny, ale także dość emocjonujący. Trzeba go wykonać, o ile to możliwe, w najbezpieczniejszym, czyli przede wszystkim w najszerszym miejscu. Ponieważ będzie on trwał dość długo, jego miejsce powinno być widoczne z obu stron co najmniej z odległości 100-150 metrów.

Zobacz też: Jak wykonywać podstawowe manewry?

Jeżeli droga prowadzi nasypem, dobrze zapewnić sobie pomoc innej osoby, która będzie informowała, jak dużo miejsca pozostało za tylnymi kołami samochodu. Jest to bardzo ważne. Gdy koła te zsuną się z nasypu, wówczas szanse, aby samochód pozostał na nim, są równe zeru. Jeżeli nie jest możliwa pomoc innej osoby, należy lewe tylne lusterko chwilowo ustawić tak, aby było w nim widoczne głównie tylne koło samochodu i niewielki, najwyżej dwumetrowy kawałek terenu za nim.

Manewr cofania rozpoczyna maksymalne zjechania ku prawej krawędzi drogi lub pobocza. Następnie należy włączyć lewy kierunkowskaz, skręcić maksymalnie w lewo kierownicę i bardzo wolno ruszyć, cały czas kontrolując odległość od lewej krawędzi drogi, ku której będzie zbliżał się przód samochodu. Ponieważ niewiele jest na świecie samochodów o promieniu skrętu mniejszym niż 3 metry, nie uda się za jednym zamachem zawrócić.

Po dojechaniu do miejsca, gdzie przednie koła samochodu nadal są bezpieczne (uwaga na osuwające się krawędzie!), należy zaciągnąć ręczny hamulec, a następnie skręcić je maksymalnie w prawo. Przy dużej wprawie zaciągnięcie hamulca nie jest konieczne, a skręcać koła można w trakcie cofania się pojazdu. Od tej chwili cała uwaga kierowcy musi być skupiona na lewym tylnym kole, które jako pierwsze zbliży się do krawędzi drogi. Nie wolno dopuścić, aby znalazło się bliżej, niż pół metra od miejsca gdzie krawędź drogi zamienia się w strome zbocze. Trzeba także zwracać uwagę, aby nie uderzyć tyłem samochodu w jakąś przeszkodę, np. w przydrożny słupek kilometrowy.

Zobacz też: Jak zawracać na skrzyżowaniach?

Po zatrzymaniu się w bezpiecznym miejscu należy włączyć pierwszy bieg (można to zrobić z zaciągniętym hamulcem ręcznym), skręcić koła maksymalnie w lewo i bardzo ostrożnie ruszyć pamiętając o niebezpiecznym zboczu, do którego będzie się zbliżał przód samochodu.

Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania opisanych manewrów. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze są przednie prawe i tylne lewe koła.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania manewru zawracania. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze jest przednie prawe i tylne lewe koło
Jeżeli samochód jest długi, to zawracanie na takiej wąskiej drodze może wymagać kilkakrotnego powtarzania manewru zawracania. Należy przy tym pamiętać, że najbardziej narażone na zsunięcie się z drogi na zbocze jest przednie prawe i tylne lewe koło

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »