| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Manewry > Jak przejeżdżać samochodem przez głębokie kałuże?

Jak przejeżdżać samochodem przez głębokie kałuże?

Przejeżdżający z dużą prędkością przez kałużę samochód to widok, który często można zobaczyć na naszych drogach i ulicach. Wylatujące spod kół efektowne pióropusze fontann wody zalewają wszystko i wszystkich dookoła. Pokonywanie kałuż w ten sposób można wytłumaczyć zupełnym brakiem wyobraźni kierowcy, nie wspominając już o dobrych manierach.

Kałuże na drodze najlepiej omijać, a jeśli już musimy przez nie przejechać, to trzeba to zrobić ze znacznie ograniczoną prędkością. Powodów jest kilka. Oto one:

Im większa prędkość przejazdu samochodu przez kałuże, tym większa ilość wody pompowana jest przez koła na zewnątrz, do wnętrza zakoli i pod pojazd. Woda wykorzystuje wtedy każdy, nawet najmniejszy otwór w nadwoziu. Często potrafi przeniknąć do bagażnika lub do kabiny.

Wraz ze wzrostem prędkości pojazdu przez kałużę, rośnie niebezpieczeństwo wystąpienia zjawiska poślizgu wodnego, czyli tzw. aquaplaningu. Bieżnik kół nie nadąża wtedy z odprowadzaniem wody w miejscu styku opony z powierzchnią drogi i wytwarza się poduszka wodna. Koło traci przyczepność, wpada w poślizg, a kierowca traci kontrolę nad samochodem.

Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać manewr cofania?

Nigdy nie ma pewności, że na dnie kałuży nie ma głębokich wyrw. Kiedy koło samochodu wpadnie w taką dziurę, można uszkodzić oponę, felgę, a nawet elementy zawieszenia. Ryzyko takich uszkodzeń rośnie wraz z prędkością auta.

Wodnej kąpieli nie lubią hamulce, które chwilowo tracą swoją skuteczność. O wiele gorzej może być, jeśli w kałużę wjedziemy z mocno rozgrzanymi tarczami hamulcowymi. Im większa prędkość, tym więcej wody zacznie je oblewać. Takie gwałtowne studzenie może pokrzywić tarcze, co objawiać się będzie przy następnych hamowaniach drganiami kierownicy lub pulsowaniem pedału hamulca.

Zobacz też: Jak parkować na wzniesieniu?

Szybkiego oziębiania może nie wytrzymać również katalizator. Nadmierna ilość wody, która zacznie oblewać jego osłony i obudowy, spowoduje znaczne ochłodzenie rdzenia katalizatora. W skrajnych przypadkach ceramiczny rdzeń, obecny jeszcze w części aut, po prostu popęka. Tak uszkodzony katalizator traci swoją sprawność.

Im głębsza kałuża i szybkość samochodu, tym większe prawdopodobieństwo, że woda zaleje komorę silnika. Kiedy znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie wlotu do filtra powietrza, silnik nie będzie miał trudności z zassaniem jej do cylindrów. Jeżeli do komory spalania trafi nieznaczna ilość wody, wówczas silnik tylko na moment zgaśnie. Jeśli jednak woda wypełni większą objętość niż komora spalania, silnik będzie się nadawał do poważnego remontu albo już tylko na złom, gdyż uszkodzeniu mogą ulec korbowody, tłoki, a nawet głowica lub blok silnika.

Woda w komorze silnika to również duże zagrożenie dla elementów osprzętu silnika i znajdującej się tam instalacji elektrycznej oraz podzespołów elektronicznych.

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Podczas jazdy trzeba uważać na głębokie kałuże, można trafić na niebezpieczne wyrwy; fot. Newspress
Podczas jazdy trzeba uważać na głębokie kałuże, można trafić na niebezpieczne wyrwy; fot. Newspress

Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.

Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »