REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podjeżdżać pod bardzo strome wzniesienia?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w górskim terenie stawia przed kierowcą i samochodem ogromne wymagania. Nawet drogi o statusie międzynarodowych nie są łatwe do pokonania.

Czasem trzeba podjechać pod wysokie wzniesienie bardzo stromą drogą, o kącie nachylenia zmuszającym do wykorzystania pełnej mocy silnika na niskim biegu. Taka jazda może mieć ujemne skutki zarówno dla sprzęgła, jak i dla silnika. Łatwo o przegrzanie go.

REKLAMA

Aby pokonać tak stromy podjazd, należy się odpowiednio do tego przygotować. A więc w zbiorniku paliwa musi być go dostatecznie dużo, by gdy spłynie ono do tyłu, nie odsłoniło smoka i mogło być nadal czerpane przez pompę paliwową. Ponieważ silnik będzie pracował blisko swojej mocy maksymalnej, musi być odpowiednio rozgrzany. Dopiero właściwa temperatura pracy pozwala na jej osiągnięcie. Nie wolno więc wjeżdżać na taką drogę z silnikiem zimnym, dopiero uruchomionym, gdyż w krytycznym momencie może zabraknąć mocy i samochód zatrzyma się lub wręcz zacznie się staczać do tyłu.

Zobacz również: Prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu

REKLAMA

Jazda z dużą prędkością obrotową na niskim lub najniższym biegu powoduje, że w silniku wydziela się bardzo dużo ciepła. Musi ono zostać odprowadzone do atmosfery przez chłodnicę. Dlatego do pokonywania długich, stromych podjazdów nie nadaje się samochód z niesprawnym układem chłodzenia, a zwłaszcza z zacinającym się wentylatorem lub z chłodnicą zarośniętą kamieniem kotłowym.

Należy pamiętać o ciśnieniu oleju. Co prawda pracujący na wysokich obrotach silnik powoduje, że wydajność pompy olejowej jest zbliżona do maksymalnej, ale gorący olej jest bardzo rzadki. Im jego temperatura jest wyższa, tym jego gęstość jest mniejsza. Dlatego tak ważne jest, aby temperatura cieczy chłodzącej nie osiągnęła wartości krytycznej. Pewnym ratunkiem, niestety związanym z dużym dyskomfortem w kabinie pasażerskiej, jest wykorzystanie do schładzania silnika nagrzewnicy i jej dmuchawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciecz chłodząca silnik w takim przypadku oddaje ciepło do atmosfery zarówno przez chłodnicę, jak i przez nagrzewnicę. Należy po prostu uruchomić ogrzewanie i nawiew „na max”. Oczywiście trzeba pamiętać o otwarciu wszystkich okien. Gdyby jednak to nie wystarczyło i temperatura silnika zacznie zbliżać się do wielkości alarmowej lub wskaźnik ciśnienia oleju zacznie pokazywać jego niedostateczną wielkość, trzeba poszukać w miarę płaskiego i bezpiecznego miejsca, zatrzymać się zaciągając ręczny hamulec i, nie wyłączając silnika, jak najszybciej podnieść maskę, aby ułatwić usuwanie gorącego powietrza. Pamiętać o podłożeniu klinów lub dużych kamieni pod tylne koła. Dopiero gdy temperatura silnika spadnie do normalnej, można kontynuować jazdę.

Zobacz również: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 km?

Z uwagi na ogromne obciążenia, jakim podlegają mechanizmy samochodu podczas podjeżdżania pod bardzo strome wzniesienia, należy wybierać takie drogi tylko wtedy, kiedy nie ma możliwości dojechania do celu inną drogą, nawet gdy wiąże się to z przejechaniem dodatkowych kilku czy kilkunastu kilometrów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA