REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda krętymi drogami, z licznymi zakrętami, czyli takich, jak większość dróg górskich, wymaga skupienia, wytężonej uwagi, a także pewnych umiejętności.

Jazda krętymi drogami, zwłaszcza szybka, powoduje, że kierowca i pasażerowie samochodu są narażeni na przeciążenia, wynikające z działania na ich organizmy siły odśrodkowej oraz sił powstających podczas mocnego hamowania, często niezbędnego po dostrzeżeniu w ostatniej chwili przeszkody, która znajduje się np. tuż za ostrym zakrętem. Dlatego błogosławieństwem dla podróżujących autami są nie zawsze lubiane przez nich pasy bezpieczeństwa. Dobrze napięte w przypadku kierowcy ustalają skutecznie jego pozycję w fotelu i powodują, iż nie musi on przy pokonywaniu ostrego zakrętu „zawisać” na kierownicy i zapierać się nogami w podłogę, aby utrzymać swoją pozycję.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wykopać samochód z zaspy lub błota?

REKLAMA

Zakręty na krętych drogach można pokonywać dwojako. Klasyczna metoda polega na tym, aby bez względu na okoliczności trzymać się środka swojego pas ruchu. Powoduje to, iż na ciało kierowcy działa cała siła odśrodkowa, jaka towarzyszy pokonywaniu zakrętu danego zakrętu. Siła ta działa również na koła samochodu i gdy przekroczy wartość krytyczną, może spowodować poślizg i wypchnięcie samochodu z jezdni na zewnątrz zakrętu. Siłę tę można w pewnym stopniu zmniejszyć, co natychmiast odczują pasażerowie i kierowca pojazdu. Mniejsza siła odśrodkowa to także mniejsza możliwość poślizgu w zakręcie.

Sztuka takiej jazdy polega na łagodzeniu ostrych zakrętów. Nie jest to przy tym ich „ścinanie”, czyli przejeżdżanie na przeciwległy pas ruchu, co przy bardzo ograniczonej widoczności na krętych drogach może skończyć się tragicznie. Taką technikę jazdy stosują bardzo często motocykliści. Jest ona możliwa dzięki temu, że samochody są węższe o mniej więcej metr od standardowych pasów ruchu.

Zbliżając się do zakrętu, trzeba się odpowiednio przygotować do jego pokonania. Jeżeli jest o zakręt w lewo, należy na kilkadziesiąt metrów przed nim skierować samochód tak, aby znalazł się jak najbliżej prawego pobocza. Następnie, około 20 do 30 m przed zakrętem zacząć sam manewr, polegający na tym, aby w samym środku zakrętu lewe koła pojazdu znalazły się jak najbliżej środka jezdni. Dalsze utrzymywanie tego toru jazdy spowoduje, że przy opuszczaniu zakrętu, samochód znajdzie się bardzo blisko prawego pobocza. Dzięki temu zakręt, jaki pokona samochód, nie będzie tak ostry, jak wynikający z geometrii jezdni. W podobny sposób pokonuje się ostry zakręt w prawo, przy czym zaczyna się go i kończy, jadąc lewymi kołami tuż przy środku jezdni. Takie ścinanie zakrętów nie jest zabronione w przepisach, a co ważniejsze, dzięki temu podnosi się bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zapobiec „wężykowaniu” przyczepy?

REKLAMA

Zbliżając się do pobocza przed i po zakończeniu przejazdu przez zakręt należy zwrócić uwagę na stan jezdni przy jej krawędzi. Nie dojeżdżać do pobocza, jeżeli jezdnia jest przy nim zniszczona, z wyrwami i dziurami. Trzeba także zwrócić uwagę na pojazdy, jadące z przeciwka. Mogą one ścinać zakręty przekraczając środek jezdni, a wówczas może dojść do poważnej kolizji.

Opisany styl jazdy jest bardzo charakterystyczny dla kierowców autobusów, jeżdżących głównie po drogach górskich, np. lokalnych linii komunikacyjnych. Dlatego można go poćwiczyć, jadąc dokładnie śladem takiego wielkiego pojazdu.

Jazda za dużym pojazdem ma podstawową wadę – nie widzisz, co się dzieje przed nim, a więc musisz zaufać jego kierowcy i swojemu refleksowi. Bywa też, że jadący z przeciwka kierowcy gdy tylko zakończą manewr mijania z takim samochodem, natychmiast zjeżdżają ku środkowi jezdni. Dlatego na wszelki wypadek zachowaj jak największą odległość do poprzedzającego pojazdu, aby mieć czas i miejsce na ratowanie się z niezawinionej opresji. Wystarczy, że będziesz widział, jak pokonuje on zakręty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA