REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kierunkowskazy w samochodzie są jednym z najważniejszych urządzeń sygnalizacyjnych, a ich wpływ na bezpieczeństwo jest niemal tak istotny, jak sprawnie działających reflektorów i świateł „stop”.

Mimo to ich używanie jest wśród kierowców – amatorów, zwłaszcza tych średnio zaawansowanych, bardzo niepopularne. Niechęć do używania kierunkowskazów skomentował dobre ćwierć wieku jeden z ówczesnych satyryków słowami „Przecież skoro od 30 lat codziennie skręcam w tę ulicę, to chyba wszyscy zdążyli się do tego przyzwyczaić?”.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

Kierunkowskazy używane we właściwy sposób powodują, że pozostali użytkownicy w porę poznają zamiary danego kierowcy i dostosują do nich swoje dalsze zachowanie. Sygnalizując zamiar skrętu w prawo, informujemy przede wszystkim przechodzących przez jezdnię pieszych o swoim zamiarze. Sygnalizując zamiar skrętu w lewo informujemy innych, jadących z tyłu kierowców, że nasz manewr może zmusić ich do zmniejszenia prędkości, lub nawet zatrzymania się. Jednocześnie informujemy nadjeżdżających z przeciwka, że obecność naszego samochodu tuż przy środku drogi nie jest przypadkowa. O zamiarze wyprzedzania uprzedzamy zarówno jadących z tyłu jak i kierowcę samochodu wyprzedzanego. Zjeżdżając na swój pas po wykonaniu tego niebezpiecznego manewru również informujemy ogół kierowców o swoich planach na najbliższe kilka sekund. Zmieniając pas ruchu również należy poinformować o tym dostatecznie wcześnie. Wszystkie wyżej opisane przykłady użycia kierunkowskazów wynikają z obowiązujących przepisów.

Kultura jazdy

REKLAMA

W jakich sytuacjach warto używać kierunkowskazy, mimo, że nie jest to nakazane w kodeksie drogowym? Dobrym obyczajem jest, gdy kierowca pojazdu wyprzedzanego włączy na kilka cykli prawy kierunkowskaz, informując wyprzedzającego: „Widzę cię i jestem przygotowany na twój manewr. Droga wolna, możesz wyprzedzać bezpiecznie”. W sytuacji, kiedy wyprzedzanie z jakiegoś powodu jest niemożliwe, pojazd jadący z przodu może sygnalizować to włączeniem na kilka sekund lewego kierunkowskazu. Niestety, często wyprzedzający zamiast zwolnić, naciska przycisk klaksonu i… przyspiesza, licząc zapewne, że będzie miał szczęście i uda mu się uniknąć zderzenia czołowego z nadjeżdżającymi z przeciwka autami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy bez wyjątku manewr na drodze, nawet taki którego wykonanie jest oczywiste, np. skręt w prawo z pasa, przeznaczonego wyłącznie do skręcania w prawo, powinien być poprzedzony zasygnalizowaniem zamiaru wykonania go. Czytelność zamiarów kierowcy, uczestniczącego w ruchu jest jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Kiedy włączyć kierunkowskaz?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak wcześnie należy włączyć kierunkowskaz, czyli co oznacza użyte w przepisach sformułowanie „dostatecznie wcześnie”? Z praktyki wynika, że uczestnik ruchu drogowego, aby dostrzec coś, co zwróci jego uwagę, gdy jest ona skupiona na czymś innym, potrzebuje nawet dwóch do trzech sekund! Ponieważ 1 cykl pracy kierunkowskazów trwa od 0,5 do 1 sekundy, można przyjąć iż dopiero po trzech – czterech cyklach czyli po około 2 – 3 sekundach od włączenia kierunkowskazu można zacząć wykonywać swój manewr, choćby nawet polegający tylko na zmianie pasa ruchu na jezdni wielopasmowej, oczywiście upewniwszy się, że nie będzie on z jakiegoś powodu niebezpieczny. Samo włączenie kierunkowskazu nie upoważnia do czegokolwiek, jest TYLKO I WYŁĄCZNIE informacją dla innych użytkowników drogi o planach kierowcy samochodu, w którym go użyto.

Zobacz również: Jak jeździć we mgle?

Kierunkowskaz należy wyłączyć NATYCHMIAST po zakończeniu manewru, którego dotyczyło jego włączenie. W przeciwnym wypadku jego działanie będzie dla innych niezrozumiałe lub mylące. Będzie nadużyciem. Czy są inne sytuacje, w których nie należy używać kierunkowskazów? Tak! To te, w których nie zamierza się wykonać żadnego manewru, np. jazda na wprost. Ale należy sygnalizować bezwzględnie swój zamiar przed zbliżaniem się do rozwidlenia dróg, zwłaszcza kiedy prowadząca w przedłużeniu osi drogi, którą dojeżdżamy do rozwidlenia, jest drogą podporządkowaną. Nie wszyscy domyślą się, że zamierzamy jechać dalej drogą główna, która odgałęzia się w lewo!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA