REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kierunkowskazy w samochodzie są jednym z najważniejszych urządzeń sygnalizacyjnych, a ich wpływ na bezpieczeństwo jest niemal tak istotny, jak sprawnie działających reflektorów i świateł „stop”.

Mimo to ich używanie jest wśród kierowców – amatorów, zwłaszcza tych średnio zaawansowanych, bardzo niepopularne. Niechęć do używania kierunkowskazów skomentował dobre ćwierć wieku jeden z ówczesnych satyryków słowami „Przecież skoro od 30 lat codziennie skręcam w tę ulicę, to chyba wszyscy zdążyli się do tego przyzwyczaić?”.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

Kierunkowskazy używane we właściwy sposób powodują, że pozostali użytkownicy w porę poznają zamiary danego kierowcy i dostosują do nich swoje dalsze zachowanie. Sygnalizując zamiar skrętu w prawo, informujemy przede wszystkim przechodzących przez jezdnię pieszych o swoim zamiarze. Sygnalizując zamiar skrętu w lewo informujemy innych, jadących z tyłu kierowców, że nasz manewr może zmusić ich do zmniejszenia prędkości, lub nawet zatrzymania się. Jednocześnie informujemy nadjeżdżających z przeciwka, że obecność naszego samochodu tuż przy środku drogi nie jest przypadkowa. O zamiarze wyprzedzania uprzedzamy zarówno jadących z tyłu jak i kierowcę samochodu wyprzedzanego. Zjeżdżając na swój pas po wykonaniu tego niebezpiecznego manewru również informujemy ogół kierowców o swoich planach na najbliższe kilka sekund. Zmieniając pas ruchu również należy poinformować o tym dostatecznie wcześnie. Wszystkie wyżej opisane przykłady użycia kierunkowskazów wynikają z obowiązujących przepisów.

Kultura jazdy

REKLAMA

W jakich sytuacjach warto używać kierunkowskazy, mimo, że nie jest to nakazane w kodeksie drogowym? Dobrym obyczajem jest, gdy kierowca pojazdu wyprzedzanego włączy na kilka cykli prawy kierunkowskaz, informując wyprzedzającego: „Widzę cię i jestem przygotowany na twój manewr. Droga wolna, możesz wyprzedzać bezpiecznie”. W sytuacji, kiedy wyprzedzanie z jakiegoś powodu jest niemożliwe, pojazd jadący z przodu może sygnalizować to włączeniem na kilka sekund lewego kierunkowskazu. Niestety, często wyprzedzający zamiast zwolnić, naciska przycisk klaksonu i… przyspiesza, licząc zapewne, że będzie miał szczęście i uda mu się uniknąć zderzenia czołowego z nadjeżdżającymi z przeciwka autami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy bez wyjątku manewr na drodze, nawet taki którego wykonanie jest oczywiste, np. skręt w prawo z pasa, przeznaczonego wyłącznie do skręcania w prawo, powinien być poprzedzony zasygnalizowaniem zamiaru wykonania go. Czytelność zamiarów kierowcy, uczestniczącego w ruchu jest jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Kiedy włączyć kierunkowskaz?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak wcześnie należy włączyć kierunkowskaz, czyli co oznacza użyte w przepisach sformułowanie „dostatecznie wcześnie”? Z praktyki wynika, że uczestnik ruchu drogowego, aby dostrzec coś, co zwróci jego uwagę, gdy jest ona skupiona na czymś innym, potrzebuje nawet dwóch do trzech sekund! Ponieważ 1 cykl pracy kierunkowskazów trwa od 0,5 do 1 sekundy, można przyjąć iż dopiero po trzech – czterech cyklach czyli po około 2 – 3 sekundach od włączenia kierunkowskazu można zacząć wykonywać swój manewr, choćby nawet polegający tylko na zmianie pasa ruchu na jezdni wielopasmowej, oczywiście upewniwszy się, że nie będzie on z jakiegoś powodu niebezpieczny. Samo włączenie kierunkowskazu nie upoważnia do czegokolwiek, jest TYLKO I WYŁĄCZNIE informacją dla innych użytkowników drogi o planach kierowcy samochodu, w którym go użyto.

Zobacz również: Jak jeździć we mgle?

Kierunkowskaz należy wyłączyć NATYCHMIAST po zakończeniu manewru, którego dotyczyło jego włączenie. W przeciwnym wypadku jego działanie będzie dla innych niezrozumiałe lub mylące. Będzie nadużyciem. Czy są inne sytuacje, w których nie należy używać kierunkowskazów? Tak! To te, w których nie zamierza się wykonać żadnego manewru, np. jazda na wprost. Ale należy sygnalizować bezwzględnie swój zamiar przed zbliżaniem się do rozwidlenia dróg, zwłaszcza kiedy prowadząca w przedłużeniu osi drogi, którą dojeżdżamy do rozwidlenia, jest drogą podporządkowaną. Nie wszyscy domyślą się, że zamierzamy jechać dalej drogą główna, która odgałęzia się w lewo!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA