| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Holowanie > Jak samochodem wyciągać po pochylni łódkę z wody, gdy nie ma slipu ani dźwigu?

Jak samochodem wyciągać po pochylni łódkę z wody, gdy nie ma slipu ani dźwigu?

Dziś niemal wszystkie mariny w ośrodkach żeglarskich są wyposażone w slipy lub dźwigi, umożliwiające łatwe wodowanie lub wyciąganie łódek z wody. Czasem jednak trzeba wrócić do metod tradycyjnych, np. gdy zostanie zerwana linia energetyczna, dostarczająca prąd do silników slipu.

Jeżeli łódka jest mała i lekka i mamy kilka osób do pomocy, problem praktycznie nie istnieje. Natomiast gdy łódka jest większa, o dużym zanurzeniu, zaczynają się kłopoty. Aby ją wyciągnąć, konieczna jest pochylnia o bardzo małym, kilkustopniowym nachyleniu oraz długa i bardzo mocna cuma.

Zobacz również: Jak parkować z przyczepą campingową?

Po doholowaniu łódki na miejsce trzeba umieścić pod nią wózek, dopasowany do jej kształtów. Przedtem należy zdemontować z niego wszystkie lampy, w przeciwnym wypadku mogą pojawić się poważne usterki w ich działaniu. W większości wózków istnieje możliwość łatwego zdemontowania listwy z lampami i tablicą rejestracyjną. Jeżeli nie, po wyciągnięciu łódki należy starannie osuszyć wnętrza kloszy lamp i oprawki żarówek, następnie pokryć je preparatem antykorozyjnym o zdolności wypierania wody, np WD-40 lub „Elektrosolem”.

Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. Zapobiegnie to przypadkowemu utopieniu wózka, gdyby przypadkiem trafił na ukryty pod wodą dół.

Zobacz również: O czym pamiętać w czasie holowania?

Kiedy łódka już zostanie prawidłowo ustawiona na wózku i do niego starannie zamocowana, można przystąpić do jej wyciągania. W tym celu należy ustawić samochód w takim poziomym miejscu, aby jego koła miały możliwie najlepszą przyczepność do podłoża. Koniec cumy należy starannie przymocować do jego haka holowniczego. Następnie wszystko jeszcze raz dokładnie sprawdzić, aby uniknąć niespodzianek w postaci odwiązania się cumy lub wywrócenia wózka po najechaniu na podwodną przeszkodę lub wjechaniu na grząski grunt. Trzeba pamiętać, aby łódkę wyciągać w miarę możliwości pod kątem prostym do linii brzegowej. Im kąt będzie ostrzejszy tym łatwiej o wywrotkę. Podczas wyciągania należy unikać jazdy na tzw. półsprzęgle.

Przed rozpoczęciem wyciągania należy zadbać o to, aby w pobliżu cumy i wózka oraz na jego drodze nie znajdowały się żadne osoby.

Po wyciągnięciu łódki na brzeg natychmiast podłożyć pod koła wózka kliny, kamienie lub belki, aby uniemożliwić jego zsunięcie się do wody po odwiązaniu cumy od samochodu. Jego hamulec nie będzie działał aż do chwili wysuszenia nakładek hamulcowych! Najlepiej jednak, o ile to możliwe, wyciągnąć łódkę do miejsca poziomego i dopiero tam odwiązać cumę.

Opisana metoda wyciągania łódki dotyczy dna wybetonowanego, albo piaszczystego i twardego. Dno muliste, miękkie nie pozwoli na wyciągnięcie łódki tą techniką.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. fot. Newspress
Przed wepchnięciem wózka do wody należy opuścić i dobrze zamocować jego kółko manewrowe (pod dyszlem) oraz przywiązać dobrym węzłem cumę do dyszla. fot. Newspress

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Pazik

Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »