REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa?

Łukasz Kuźmiuk
 10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa? / fot. Fotolia
10 zasad ecodrivingu – co zrobić, by zużywać mniej paliwa? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ecodriving wcale nie musi się kojarzyć z powolną jazdą i snuciem się na drodze, ponieważ nawet żwawa jazda może być ekonomiczna. Umiejętne stosowanie się do zasad ecodrivingu pozwoli nam zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym zaoszczędzić pieniądze. Jakie są zasady ecodrivingu i jak je stosować?

Co to jest ecodriving?

Ecodriving to umiejętność oszczędnej jazdy samochodem na co dzień. Wiele osób myśli, że ten styl podróżowania wiąże się z powolnym poruszaniem się autem i równie wolnym nabieraniem prędkości, jednak w rzeczywistości jest inaczej. Nic nie stoi na przeszkodzie by jeździć całkiem żwawo i ekonomicznie. Poniżej przedstawiliśmy 10 złotych rad, stosowanych podczas ecodrivingu.

REKLAMA

REKLAMA

1. Nie czekaj aż silnik się rozgrzeje, po prostu ruszaj. Większość nowoczesnych samochodów jest tak projektowanych, by móc rozpocząć jazdę od razu po uruchomieniu silnika. Oczywiście do czasu rozgrzania motoru nie powinniśmy „piłować”, ponieważ obniży to trwałość jednostki napędowej. Zimowe rozgrzewanie wnętrza auta przy pracującym silniku w trakcie odśnieżania nadwozia zwiększa zużycie paliwa, więc jeśli możemy, unikajmy tego.

2. Zadbaj o ciśnienie w oponach. Wiele osób lekceważąco odnosi się do systematycznego sprawdzania ciśnienia w oponach. Za niskie ciśnienie w oponach przekłada się na zwiększony opór toczenia, a to z kolei prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa. Prawidłowo napompowane „gumy” nie dość, że pozwolą nam zaoszczędzić benzynę, olej napędowy lub gaz LPG, to w dodatku posłużą dłużej. Informacje o zalecanym przez producenta pojazdu ciśnieniu w oponach można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na odpowiedniej naklejce, umieszczonej na lub przy drzwiach kierowcy albo na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa.

Zbyt duże ciśnienie w oponach też jest niepożądane. W takich przypadkach samochód łatwiej wpada w poślizg, a „kapcie” ulegają przedwczesnemu zużyciu na środku bieżnika. Zimą lepiej pompować opony na dworze, ponieważ ciepłe powietrze, zaaplikowane np. w ogrzewanym garażu, w minusowych temperaturach zmniejszy swoją objętość.

REKLAMA

3. Wyłączaj silnik podczas długich postojów, np. stojąc w nieruchomym korku lub czekając na podniesienie szlabanów przed przejazdem kolejowym. Według tej zasady działa popularny system start/stop w wielu nowych samochodach. Po co masz zużywać paliwo, skoro i tak stoisz w miejscu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Obserwuj co się dzieje na drodze. Jeśli widzisz, że samochód przed Tobą zwalnia lub zjeżdżasz ze wzniesienia, odpuść pedał gazu i pozwól autu się toczyć, jednocześnie hamując silnikiem (wtedy odcinany jest dopływ paliwa do cylindrów). Z pedału hamulca korzystaj dopiero wtedy, gdy masz się zatrzymać lub znacząco wytracić prędkość. Jazda na „luzie” to kolejny wzrost zużycia paliwa, ponieważ w tej sytuacji do podtrzymania pracy motoru są konieczne niewielkie dawki paliwa.

5. Podczas przyspieszania wbijaj biegi przy optymalnych obrotach. W przypadku silników benzynowych będzie to przy około 2500 obr./min, zaś w przypadku turbodiesli przy około 2000 obr./min. Większość jednostek napędowych przy tych wartościach radzi sobie bezproblemowo, ale najważniejsze jest „dogadywanie się” z własnym pojazdem. Jeśli po zmianie z „czwórki” na „piątkę” motor wpada w nadmierne wibracje lub poszarpuje, to po prostu wyższy bieg został wbity za wcześnie. Warto uczyć się na błędach i współpracować z autem.

6. Przyspieszaj dynamicznie, ale krótkotrwale. W pierwszej chwili wydaje się to nielogiczne, prawda? Trzeba jednak pamiętać, że podczas powolnego rozpędzania pojazdu silnik jest nieustannie pod obciążeniem i zużywa więcej paliwa. Rozwiązaniem jest przyspieszanie z pedałem gazu wciśniętym do ¾ możliwego skoku, oczywiście stosując się jednocześnie do zasady nr. 5.

7. Jedź spokojnie i ze stałą prędkością. Częste hamowanie i przyspieszanie to największy wróg ekonomicznej jazdy, ponieważ w ten sposób niepotrzebnie zużywamy za dużo paliwa. Dostosujmy się do prędkości innych pojazdów, a także pamiętaj o zasadzie nr. 4, czyli o obserwowaniu sytuacji na drodze.

8. Pozbądź się zbędnych kilogramów. Wożąc w aucie śmieci, ciężkie narzędzia lub niepotrzebne przedmioty działasz na swoją szkodę. Wyjmij je z samochodu, a tylko na tym zyskasz. Przyjmuje się, że każde wożone 100 zbędnych kilogramów to około 0,7 l paliwa więcej na każde przejechane 100 km.

9. Zadbaj o opór aerodynamiczny pojazdu. Nieustanna jazda ze stale zamontowanym uchwytem na rowery lub boksem dachowym jest bezsensowna. Elementy te zwiększają opór aerodynamiczny auta, a to ma niebagatelny wpływ na zużycie paliwa. Pozbywając się ich możesz zmniejszyć zapotrzebowanie na benzynę, olej napędowy lub gaz LPG nawet o 20%.  

10. Z klimatyzacji korzystaj rozsądnie. Szeroko otwarte okna zwiększają zużycie paliwa, dlatego warto je zamknąć i włączyć klimatyzację. Oczywiście ustawienie „klimy” na możliwie najniższą temperaturę i największą siłę nadmuchu też jest niewskazane, dlatego warto rozważnie obchodzić się z tym udogodnieniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA