| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Eko > Technika oszczędnej jazdy samochodem

Technika oszczędnej jazdy samochodem

Jak jechać oszczędnie? Żeby samochód zużył możliwie najmniej paliwa podczas jazdy należy stosować się do szeregu zaleceń. Jednymi z nich są sprawne przyspieszanie do dozwolonej prędkości oraz możliwie najrzadsze używanie hamulca.

Jeśli chcemy aby samochód podczas jazdy zużył możliwie najmniej paliwa powinniśmy pamiętać o podstawowej i fundamentalnej umiejętności – płynnej jeździe. Wielu kierowców ma tendencję do gwałtownego ruszania i hamowania, zapominając przy tym, że wpływa to znacząco na koszty zużycia paliwa – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Umiejętne posługiwanie się pedałami gazu i hamulca zmniejsza spalanie naszego samochodu. Nie zatrzymujmy samochodu, kiedy nie jest to konieczne – do ruszenia z miejsca potrzeba ok. 20% więcej energii niż do przyspieszenia samochodu toczącego się z prędkością 5 km/h. Kiedy natomiast ruszamy ze świateł, nie eksploatujmy nadmiernie silnika na niskich biegach. Ilość zużytego w ten sposób paliwa mogłaby wystarczyć nam na przejechanie kilku kilometrów drogi przy stałej prędkości 50-60 km/h. Jeśli jednak gwałtowne przyspieszenie jest niezbędne, warto pamiętać, by wciskać gaz maksymalnie do 3/4 głębokości.

Zobacz też: Jak zoptymalizować spalanie w samochodzie hybrydowym?

Obserwuj i przewiduj sytuację przed samochodem

Jazda ekonomiczna wymaga przewidywania i obserwacji tego, co dzieje się na drodze. Kiedy dojeżdżając do skrzyżowania zauważymy, że zielone światło dla pieszych mruga, lepiej wcześniej odpuścić pedał gazu niż gwałtownie hamować w ostatniej chwili lub – co gorsza – przyspieszyć i dociskać gaz do oporu – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Przewidywać można też zachowania innych uczestników ruchu i stosując zasadę „ograniczonego zaufania” uniknąć nerwowego hamowania oraz przyspieszania. W wyniku takich gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa wzrasta nawet o 40%*.

Klimatyzacja znacznie podnosi zużycie paliwa

W lecie niejednokrotnie zbawieniem dla kierowców jest klimatyzacja. Niestety powoduje duże zużycie paliwa, dlatego najlepiej korzystać z niej z umiarem. Przy mniejszych prędkościach (do 50 km/h) starajmy się – w miarę możliwości – otwierać szyby. Pamiętajmy też, by ustawiać temperaturę o kilka stopni niższą niż panująca na zewnątrz. Wpłynie to korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i stan naszego portfela.

Zobacz też: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Nie bój się jechać na niższych biegach

Niższe biegi zapewniają większą moc, co niestety wiąże się z większym spalaniem. Wbrew powszechnej opinii hamowanie silnikiem za pomocą stopniowej redukcji biegów pochłania mniej paliwa niż jazda na biegu jałowym, inaczej znana jako jazda „na luzie”. Planując zatrzymanie lub spowolnienie ruchu powinniśmy toczyć się na biegu bez naciskania pedału gazu. Kiedy zaś chcemy się rozpędzić, np. po zatrzymaniu przed światłami, pamiętajmy, żeby włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym lub 2000 obrotów w silniku wysokoprężnym.  Najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach.

* telegraph.co.uk

Źródło: Szkoda Jazdy Renault

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Maziarz

Adwokat w UK (solicitor)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »